Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:09

3
اسفند
خواص پوست ميوه‌ها (2)

خواص پوست ميوه‌ها (2)

حتی اگر پوست میوه نیز خوردنی باشد، باز هم ما عادت كرده‌ایم میوه‌ها را پوست بكنیم. در حالی كه، پوست میوه یكی از مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی و دارای مواد مغذی ضروری است كه نقش مهمی در سلامتی دارد.

فواید پوست میوه

حتی اگر پوست میوه نیز خوردنی باشد، باز هم ما عادت كرده‌ایم میوه‌ها را پوست بكنیم. در حالی كه، پوست میوه یكی از مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی و دارای مواد مغذی ضروری است كه نقش مهمی در سلامتی دارد. پوست برخی از میوه‌ها همچون انگور و زغال‌اخته حاوی آنتی‌اكسیدان‌های ضروری مثل آنتوسیانین، تانن، كاتچین و ... است.

برخی از میوه‌های زرد نیز حاوی كاروتن و لوتئین هستند. جزء اصلی رنگدانه‌های میوه زیر پوست قرار دارد. پوست بعضی از میوه‌ها پُر از فیبر است كه این تركیبات به عبور مواد غذایی از معده و هضم غذا و رفع یبوست كمك می‌كند. آنها سموم غذا را دفع می‌كنند و با محافظت از غشاء موكوسی روده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را كاهش می‌دهند.

رژیم غذایی حاوی فیبر به حذف نمك‌های صفراوی كمك و از جذب مجدد آنها جلوگیری می‌كند؛ در نتیجه كلسترول بد خون كاهش می‌یابد. پوست میوه‌ها علاوه بر اینكه كم كالری، كم قند و كم چربی هستند، با مصرف آنها می‌توان مصرف سایر مواد غذایی در طول روز را كاهش داد. پوست برخی از میوه‌ها، به‌خصوص مركبات مانند پرتقال و نارنگی حاوی ویتامین c (اسكوربیك اسید) است.

برخی از آنها حاوی منبع عظیمی از ویتامین A، ویتامین‌های گروهB، مواد معدنی، كلسیم، سلنیوم، منگنز و روی هستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند تركیبات خاصی در پوست میوه‌ها وجود دارد كه در بیماران مبتلا به آسم، به دفع برونكو اسپاسم كمك می‌كند و در مطالعه‌ای كه توسط دكتر واستون و همكارانش انجام شد، آمده است كه عصاره پوست میوه‌ها، خس‌خس و سرفه و تنگی نفس را در بزرگسالان مبتلا به آسم بهبود می‌بخشد.

شستشوی میوه
اگر چه توصیه ما این است كه میوه‌ها را با پوست بخورید، ولی حتماً به نظافت آنها توجه داشته باشید: به منظور حفظ میوه‌ها از آفات، معمولاً آنها را با اسپری‌های حشره‌كش، سمپاشی می‌كنند؛ بنابراین توصیه می‌شود  حتما قبل از خوردن میوه‌ها آنها را با دقت بشویید.  غالبا تخم و كیست حشرات درون میوه‌ها باقی می‌ماند، خوردن میوه‌های خام و نشسته موجب ورود این مواد به عضلات و یا مغز و سیستم عصبی می‌شود. 

خوردن میوه‌های سالم و بدون لك، به‌ویژه برای كودكان توصیه می‌شود. دست كم نیم ساعت قبل از خوردن میوه آنها را در ظرف آب نمك قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید و خشك كنید تا مطمئن شوید كه هیچ تخم حشره‌ای در آنها باقی نمانده است.  می‌توانید پوست میوه‌ها را با چاقو ببرید و خشك كنید و در ظرف در دار به دور از رطوبت نگه‌دارید.  از پوست لیمو و مركبات می‌توانید در ترشی‌ها استفاده كنید و یا كیك‌ها و شیرینی‌ها را با آنها طعم‌دار كنید. 

در هند پوست انبه را در آفتاب خشك كرده و پس از آسیاب كردن با كمی زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط و نوعی ادویه كاری درست می‌كنند كه به غذاهایشان طعم ویژه‌ای می‌دهد.  در پوست برخی از میوه‌ها، تركیبات سمی وجود دارد كه تلخ مزه هستند و ممكن است در افراد مستعد حساسیت و واكنش‌های جدی ایجاد كند. 

پوست سیب در مقایسه با خود سیب حاوی 2-6 برابر آنتی‌اكسیدان بیشتر است؛ به خصوص آنتی‌اكسیدان كوئرستین.  این آنتی‌اكسیدان در مبارزه با بیماری‌های قلبی و سرطان بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهند كه تاثیر و فعالیت‌های آنتی‌اكسیدانی سیبی كه با پوست خورده می‌شود، بسیار بیشتر از سیبی است كه پوستش را گرفته‌اند.

تقریبا نیمی از ویتامین C موجود در سیب درون پوست آن نهفته است. علاوه بر این، خوردن سیب با پوست، مقدار فیبر نامحلول را در بدن افزایش می‌دهد. پوست سیب حاوی پروسیانیدین و كاتچین، تركیبات كوئرستین، اسید كلروژنیك و ... است. اگر چه خود سیب نیز حاوی این مواد می‌باشد، ولی غلظت آن نسبت به پوست سیب بسیار كمتر است. اسید كلروژنیك تنها ماده مغذی است كه مقدار آن در یك سیب تازه بیش از پوست سیب می‌باشد. 

 

 

برای خواندن بخش اول -خواص پوست ميوه‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص میوه ها، فواید پوست میوه، شستشوی میوه، پوست انبه، پوست سیب تعداد بازديد: 596 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز