Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:04

3
اسفند
میوه‌های شفابخش زمستانی (2)

میوه‌های شفابخش زمستانی (2)

نارنگی از پرطرفدارترین اعضای خانواده مركبات است. پوست این میوه خوشمزه به آسانی كنده می‌شود. شاید همین ویژگی، دلیل علاقه زیاد مردم به این میوه باشد. خوردن این میوه آرامش خوبی به افراد می‌دهد.

خواص 
گریپ فروت سرشار از پكتین (فیبر محلول)‌ است كه به كاهش كلسترول خون كمك می‌كند. گریپ فروت همچنین دارای مواد دیگری  مانند لیکوپن است كه از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌كند. لیکوپن یك ماده آنتی‌اکسیدان است كه خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 10 وعده از مواد غذایی حاوی لیكوپن در هفته، سبب كاهش 50 درصدی سرطان پروستات می‌شود. 

گریپ فروت حاوی موادی است كه موجب تولید آنزیم‌هایی می‌شوند كه در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاوونوییدهایی دارد كه از عملكرد هورمون‌هایی كه باعث رشد غده (تومور) می‌شوند، جلوگیری می‌كنند. در افرادی که به روماتیسم مفصلی و لوپوس مبتلا شده‌اند و یا اختلالات التهابی دارند، مصرف هر روزه گریپ فروت از شدت بیماری می‌کاهد.

افرادی كه به مركبات حساسیت دارند، امكان دارد به گریپ فروت هم واكنش حساسیت‌زا داشته باشند. این حالت ممكن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد. 

میوه گریپ فروت کم کالری است، ولی اشتها  را تقویت می‌كند. گریپ‌فروت، عمل هضم را آسان می‌كند و ترشح شیره معده و كیسه صفرا را سرعت می‌بخشد. گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C، پتاسیم و بیوفلاوونویید است. این مواد در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند.

گریپ فروت، منبعی از فولات، آهن،كلسیم و سایر مواد معدنی می‌باشد و دارای ویتامین‌های B3 ,B2 ,B1, A است. گریپ فروت به درمان اختلالات مفصلی كمك می‌كند.
نكته: مصرف زیاد گریپ فروت در برخی افراد موجب افت فشار خون می‌شود. ضمنا باید بین مصرف گریپ فروت و مصرف داروها فاصله كافی وجود داشته باشد.

پرتقال

پرتقال در زمره یکی از میوه‌هایی است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. انواع مرکبات حاوی  مواد معدنی، انواع ویتامین، کربوهیدرات، پتاسیم، فولات، کلسیم، فسفر، منیزیم و مس است که همگی آن‌ها در فرآیند رشد جسمی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها، دخالت دارند. پرتقال و آب پرتقال نقش مهمی در تأمین نیازمندی‌های روزانه بدن ایفا می‌كنند.

پرتقال به عنوان منبع غنی از ویتامین C شناخته شده است. یک پرتقال متوسط دارای  60 تا 80 كیلو کالری است. در مرکبات، کربوهیدرات‌های ساده از قبیل فروکتوز، گلوکز، ساکارز و اسید مرکبات وجود دارد که می‌تواند مقدار کمی انرژی تولید کند. همچنین حاوی نوع پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌ها هستند که برای سلامتی بسیار مفیدند.

خواص پرتقال

مصرف پرتقال و دریافت كافی ویتامین C به كاهش شدت علائم سرماخوردگی و کاهش طول مدت آن كمك می‌كند.  مصرف پرتقال و دریافت كافی ویتامین C، موجب حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی می‌شود. این ویتامین از LDL در برابر تخریب اكسیداتیو توسط رادیكال‌های آزاد حفاظت می‌كند. LDL تخریب شده سبب انسداد شریان‌ها و ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌گردد.

افرادی كه به طور منظم از مركبات استفاده می‌كنند، تا 60 درصد كمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. احتمالا ویتامین C در مركبات سبب مهار تشكیل مواد سرطان‌زا در معده می‌شود. درمقایسه اشخاصی كه زیاد پرتقال می‌خورند با اشخاصی كه خیلی كم مصرف می‌كنند، خطر ابتلا به سرطان نای 50 درصد كمتر  می‌شود.

ویتامین C ‌ به پیشگیری از گاستریت (نوعی التهاب لایه‌های پوششی دیواره معده) كه خود عاملی برای تشكیل سلول‌های سرطانی در معده است، كمك می‌كند.  فیبر پرتقال و یا انواع مركبات از نوع نامحلول است، بنابراین به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حركت آن در دستگاه گوارش كمك می‌كند.

به این ترتیب یكی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مركبات است. پرتقال دارای فولات است كه به همراه قرص‌های اسید فولیك به پیشگیری از بروز اسپینابیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین كمك می‌كند، لذا به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیك از جمله پرتقال توصیه می‌شود. عدسی‌های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می‌باشند.

افرادی كه ویتامین C كمتری در روز مصرف می‌كنند، بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید مواجه می‌شوند، بنابراین مصرف مركبات به حفاظت از عدسی‌ها در برابر آب مروارید كمك می‌كند. ویتامین C به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی كمك می‌كند. خصوصاً برای افراد گیاهخوار ضروری است که جذب آهن در آنها افزایش یابد. پرتقال به طور خاص به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از كم خونی ناشی از كمبود اسید فولیك مفید می‌باشد. 

نارنگی

نارنگی از پرطرفدارترین اعضای خانواده مركبات است. پوست این میوه خوشمزه  به آسانی كنده می‌شود. شاید همین ویژگی، دلیل علاقه زیاد مردم به این میوه باشد. خوردن این میوه آرامش خوبی به افراد می‌دهد. از پوست آن هم می‌شود به صورت خلال شده، خشك یا تازه در تهیه غذاها و شیرینی‌ها و یا به صورت مربای پوست نارنگی، استفاده كرد.

خواص 
اگر می‌خواهید خوابی عمیق و آرام داشته باشید، بعد از شام چند نارنگی میل بفرمایید. نارنگی هم مانند سیب خاصیت خواب‌آوری دارد، زیرا به دلیل داشتن ویتامین‌های C، A و B مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند. این میوه تا حدودی از چسبندگی خون  و در نتیجه تصلب شرایین پیشگیری می‌كند.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است. نارنگی به علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی نیز مفید است.

 

 

برای خواندن بخش اول -میوه‌های شفابخش زمستانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص گریپ فروت، خواص پرتقال، خواص مرکبات، میوه های زمستانی، خواص نارنگی تعداد بازديد: 579 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز