Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:08

27
بهمن
غذاهای شفابخش (2)

غذاهای شفابخش (2)

از کلم 2 - 3 بار در هفته به اندازه یک لیوان استفاده نمایید و اگر به سلامتی خود فکر می‌کنید از این سبزی 4 تا 5 بار در هفته و هر بار به میزان 2 لیوان استفاده نمایید. کلم منبع غنی بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین A و فیبر است.

هویج

روزانه یک عدد هویج را کمی آب‌پز کنید و بخورید. هویج به دلیل غنی بودن از مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی به ویژه محتوای بالای بتاکاروتن خود شناخته می‌شود. محتوای آنتی‌اکسیدان گونه‌های مختلف هویج متفاوت است. هویج قرمز و بنفش، منبع غنی آنتوسیانین هستند، در حالیکه هویج نارنجی منبع غنی از بتاکاروتن است و 50% از کل کاروتنوئیدهای هویج زرد، لوتئین می‌باشد.

با توجه به محتوای بالای آنتی‌اکسیدانی هویج، جای تعجب نیست که هویج سبب پیشگیری از سرطان و بهبود مشکلات قلبی عروقی می‌شود. خوردن 25 گرم هویج یا یک چهارم لیوان هویج خرد شده در روز سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. خاصیت ضد سرطانی کولون هویج به خوبی شناخته شده است.

پلی‌استیلین، فیبر و آنتی‌اکسیدان موجود در هویج سبب مهار رشد سلولهای سرطانی کولون می‌شود و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است. نوشیدن یک و نیم لیوان آب هویج در روز برای افزایش سلامت سلولهای دستگاه گوارش به ویژه سلولهای کولون و رکتوم توصیه می‌شود.

خوردن یک عدد هویج در روز خطر ابتلا به سرطان ریه را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. قسمت عمده خواص هویج مربوط به رنگ نارنجی آن یعنی بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. خوردن هویج دو بار در هفته سبب کاهش خطر گلوکوم (نوعی بیماری که به دلیل افزایش فشار چشم به اعصاب بینایی صدمه می‌زند) و آب مروارید می‌شود. در طب سنتی چین، برای درمان روماتیسم، سنگ کلیه، اسهال، شب‌کوری، سوءهاضمه، ضایعات پوستی و یبوست هویج تجویز می‌شود.

پیاز
هنگام خوردن غذا حتما از نصف پیاز در وعده غذایی خود استفاده نمایید. پیاز قدرت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد و حاوی کورستین است. کورستین نوعی آنتی‌هیستامین طبیعی است که سبب کاهش التهاب، کاهش کلسترول و بهبود علایم آلرژی می‌شود. بخش زیادی از فلاونوئیدهای پیاز در قسمت لایه خارجی پیاز وجود دارد.

بنابراین قسمت خوراکی پیاز را تا حد ممکن کمتر پوست بگیرید. حتی جدا کردن لایه‌های بسیار کمی از بخش خوراکی پیاز باعث حذف مقادیر زیاد فلاونوئید می‌شود. در هند از پیاز به همراه شکر برای درمان درد گلو استفاده می‌شود. پیاز و موسیر سبب مهار رشد سلول‌های سرطانی کولون و کبد می‌شود.

خوردن 4 عدد پیاز در هفته برای کاهش خطر سرطان تخمدان، حنجره، کولون و رکتوم کافی است، ولی برای کاهش خطر سرطان مری و دهان باید یک پیاز در روز حتما مصرف نمایید. ترکیبات سولفور موجود در پیاز دارای خاصیت ضد انعقادی خون است و مانع تجمع سلولهای پلاکت خون و در نتیجه مانع گرفتگی عروق می‌شود.

این ترکیبات سبب کاهش کلسترول و تری‌گلسیرید نیز می‌شود و عملکرد سلول‌های قرمز خون را بهبود می‌بخشد. پیاز از حمله قلبی پیشگیری می‌کند و باعث افزایش دانسیته استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان لگن می‌شود. بنابراین استفاده از آن به زنان یائسه که در معرض کاهش توده استخوانی هستند توصیه می‌شود.

پیاز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C است و خوردن سوپ آن علایم آنفولاآنزا و سرماخوردگی را از بین می‌برد. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی، سبب بهبود درد و تورم می‌شود و در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. پیاز را در دمای اتاق نگهداری کنید و برای این که چشم شما را نسوزاند، دست کم یک ساعت آن را در دمای سرد و در یخچال نگهداری کنید.

کلم
از کلم 2 - 3 بار در هفته به اندازه یک لیوان استفاده نمایید و اگر به سلامتی خود فکر می‌کنید از این سبزی 4 تا 5 بار در هفته و هر بار به میزان 2 لیوان استفاده نمایید. کلم منبع غنی بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین A و فیبر است. این سبزی سبب کاهش خطر سرطان به ویژه سرطان کولورکتال می‌شود و خوردن حداقل 4 بار کلم در هفته سبب پیشگیری از سرطان سینه می‌شود.

ترکیب سینگرین موجود در کلم سبب پیشگیری از سرطان مثانه و پروستات می‌شود. سینگرین حاوی گوگرد است و طعم تلخی كه بعضی وقت‌ها پس از جویدن كلم زیر زبان می‌آید مربوط به آن است. در برخی از مطالعات استفاده از کلم حتی سبب درمان سرطان نیز شده است.

سه ترکیب عمده در کلم که سبب پیشگیری از سرطان می‌شود ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ترکیبات ضد التهاب و گلوکوزینولاتها است. گلوکوزینولات‌ موجود در کلم دارای خاصیت سم‌زدایی و محتوای سولفورفان آن سبب خاصیت ضد سرطان می‌شود. کلم حاوی اندول-3-کربونیل نیز می‌باشد، ترکیب شیمیایی که سبب بهبود DNA صدمه دیده سلولی می‌شود و رشد سلولهای سرطانی را متوقف می‌کند.

ولی توجه به این نکته ضروری است که بخارپز کردن این سبزی در مدت کوتاه خاصیت ضدسرطانی آن را کاهش و در زمان طولانی خاصیت ضد سرطانی این سبزی را از بین می‌برد. هم‌چنین برای سلامت دستگاه گوارش کلم را به صورت خام مصرف نمایید. هرچند کلم خام سبب کاهش غلظت کلسترول سرم می‌شود و توانایی آن در کاهش غلظت کلسترول هنگامی که به صورت بخارپز مصرف می‌شود افزایش نیز می‌یابد.

بنابراین متناسب با اهداف درمانی خود کلم را به صورت خام یا پخته مصرف نمایید. آنتوسیانین موجود در کلم قرمز دارای خاصیت ضد التهابی می‌باشد و کلم را یکی از غنی‌ترین غذاهای ضد التهاب می‌سازد. کلم برای سلامت دستگاه گوارش و معده مفید است و آب کلم سبب از بین رفتن هلی‌کوباکترپیلوری (که علت اصلی بروز زخم معده است) و در نتیجه بهبود زخم معده می‌شود.

از گونه‌های کلم می‌توان به کلم پیچ اشاره کرد که بتاکاروتن آن هفت برابر کلم بروکلی می‌باشد و در طب چینی برای رفع گرفتگی ریه تجویز می‌شود. از برگ‌های کلم پیچ می‌توان برای تهیه سوپ وسالاد استفاده کرد و ترکیب آن با سایر سبزیجات در سالاد بسیار خوشمزه است.

 

 

برای خواندن بخش اول -غذاهای شفابخش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص میوه ها، خواص سبزیجات، خواص درمانی هویج، خواص درمانی پیاز، خواص درمانی کلم تعداد بازديد: 496 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز