Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:59

27
بهمن
فلفل ها و سلامتی (2)

فلفل ها و سلامتی (2)

اگر به خوردن فلفل عادت ندارید. هنگامی كه مقادیر زیادی از آن را بخورید، در دستگاه گوارش خود احساس سوزش خواهید كرد. خوردن پروتئین، به‌خصوص پروتئین لبنیات همچون ماست، روش خوبی برای خنثی كردن این سوزش است.

مزایای بالقوه كپسایسین بر سلامتی
 به دلیل تركیبات متفاوت و زیاد فیتوكمیكال‌های درون فلفل‌ها و گیاهان دیگر، تمامی فواید سلامتی سلول‌ها تایید و شناخته نشده است. كپسایسین، اشتها را مهار می‌كند و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد و همین بالا رفتن دمای بدن ممكن است به كاهش وزن كمك كند. اضافه كردن فلفل به رژیم غذایی اگر به صورت متوالی و در طول زمان به افزایش سوخت‌وساز بدن كمك می‌كند و با تعدیل اشتها، باعث كاهش وزن می‌شود.

كپسایسین به‌طور قابل توجهی وزن را كم نمی‌كند و برای كاهش وزن حتماً باید از یك رژیم غذایی سالم و كم‌كالری زیر نظر متخصص و یا کارشناس تغذیه استفاده کرد و البته انجام فعالیت فیزیكی را فراموش نكرد. چرا که هر چه بیشتر كالری بسوزانید، بدن شما كالری بیشتری نیز طلب می‌كند. كپسایسین با تأثیربر روی فعالیت پیچیده نوعی  پروتئینی سلول‌های سرطانی رامتوقف کرده و رشد آنها را كم می‌كند.

در مطالعه سرطان پروستات،كپسایسین باعث مرگ بیش از80 درصداز سلول‌های سرطانی پروستات در موش‌ها شد و اندازه تومورها نیز نسبت به قبل از مصرف، به یك‌پنجم کاهش یافت و در واقع تومورها 80 درصد كوچك‌ترشدند.نتایج مشابهی در دیگر سرطان‌هاازجمله سرطان لوزالمعده نیز دیده می‌شود.

در مطالعه‌ دیگری پژوهشگران بریتانیایی دریافتند كه كپسایسین عملكرد منفی میتوكندری (منبع عمده انرژی سلول‌های سرطانی) را متوقف می‌كند و سلول‌های سرطانی ریه و پانكراس را از بین می‌برد؛ در حالی‌كه سلول‌های سالم دست نخورده باقی می‌مانند.

سوزش سر دل: اگر به خوردن فلفل عادت ندارید. هنگامی كه مقادیر زیادی از آن را بخورید، در دستگاه گوارش خود احساس سوزش خواهید كرد. خوردن پروتئین، به‌خصوص پروتئین لبنیات همچون ماست، روش خوبی برای خنثی كردن این سوزش است. به همین دلیل است كه در اكثر مواقع به همراه غذاهای تند هندی، ماست خورده می‌شود، اگر دچار سوزش سردل و یا زخم معده هستید، خوردن فلفل را به شما توصیه نمی‌كنیم.

ضد درد: شاید كمی تعجب‌آور باشد، ولی تركیبی از فلفل به نام كپسایسین كه موجب سوزش می‌شود، در تسكین درد نیز موثر است. گاهی از این ترکیب در تهیه كرم‌ها استفاده می‌گردد و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نوروپاتی و درد را كاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند كه كپسایسین در كاهش درد ناشی از آرتروز و پسوریازیس نیز موثر است. برخی از افراد حتی برای كاهش سردرد خود كرم كپسایسین را روی پیشانی می‌مالند.

 

 

برای خواندن بخش اول -فلفل ها و سلامتی- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: فواید فلفل، خواص درمانی فلفل، ارزش غذایی فلفل، ترکیبات فلفل، مزایای كپسایسین تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز