Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:18

11
بهمن
غذا را دارو ببینید! (1)

غذا را دارو ببینید! (1)

زردآلو‌ها منبع خوبی از فیبراست که کمک به جلوگیری از انباشتگی و مشکلات معده مثل دایورتیکلوم می‌شود.

دکتر سید مرتضی صفوی؛ متخصص تغذیه

 

 

بیش از گذشت نیم قرن، ما به میزان زیادی از مصرف غذا و گیاهانی که دارویی هستند غفلت کرده‌ایم. در حال حاضر به مسائل مربوط به مصرف و غیر سمی‌بودن و ارزان بودن و ورود به بخش غذایی برای درمان حیطه بیماری‌های مزمن تجدید نظر شده است.در زیر به بعضی از خواص سلامتی که مشهور هستند و به صورت آزاد در خوراک‌ها استفاده می‌کنیم اشاره می‌شود.

 یونجه

یونجه یک سبزی است که دارای منبع قوی از ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر شامل ویتامینA، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین K، فولیک اسید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی می‌باشد. این گیاه به کاهش کلسترول و جلوگیری از لخته خونی و پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند. برای جلوگیری و درمان انسولین وابسته به انشولین یا نوع 1 در شمال آفریقا استفاده می‌شده است.

برای ترشح رشد بافت همبند به‌طور مثال در سرخرگ‌ها مفید است.یک مسهل طبیعی است، به نظر می‌رسد که جلوگیری در مقابل سرطان سینه می‌کند زیرا غنی از فیتو استروژن‌ها می‌باشد، همچنین برای درمان مشکلات دستگاه گوارش،کاهش وزن، زخم معده، کلیه، مشکلات مثانه، پروستات و بیماری تب یونجه استفاده می‌شود. طب پزشکی سنتی چینی از ریشه یونجه برای کاهش تب، افزایش جریان ادرار ودرمان یرقان وسنگ کلیه وشب کوری استفاده
می‌کند.

 آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا چند قرن پیش برای محافظت از پوست در مقابل آفتاب برای عرب‌های صحرانشین و کمک به درمان سوختگی که از تشعشعات درمانی (ترجیحا استفاده مستقیم ژل از گیاهان و نه کرم ساخته شده به وسیله انسان که محافظت کننده است). همچنین می‌تواند برای درمان سوء هضم و زخم معده مصرف شود.

تخم بادیان رومی

تخم بادیان ضد انگل است. شامل فیتو استروژن‌ها است و بنابراین کمک به جلوگیری از سرطان سینه می‌کند. یک گیاه دارویی است که برای ضعف اعصاب، میگرن، گیجی، روماتیسم، سرفه، آسم برونشیت، دردهای معده و کاهش هضم پیشنهاد شده است.

 سیب

براساس آخرین تحقیقات، از قدیم گفته شده: با مصرف یک سیب در روز دکتر را از خود دور کنید، حقیقت است، یک افسانه نیست. سیب‌ها شامل هر دو فیبر غیر محلول و محلول، که به حرکات روده بهبود می‌بخشند وخطر سرطان روده بزرگ ورکتوم و  بیماری کیسه‌ای شدن روده را کاهش می‌دهند. یک سیب متوسط پوست گیری نشده (140 گرم) در حدود 10 درصد فیبر پیشنهادی جایگزین بدن را تامین می‌کند، موجب کاهش کلسترول و همچنین کاهش سخت شدن سرخرگ‌ها، حمله قلبی و مرگ مغزی می‌گردد.

فلانوئید‌ها، رنگدانه‌هایی هستند که کمک به رنگ سیب می‌کنند، که نشان داده‌اند موجب کاهش خطر  بیماری‌های قلبی می‌شوند. پوست سیب و پیاز دو منابع اصلی غذا غنی ازفلاونوئید به نام کوئرستین هستند. کوئرستین منبع اصلی آنتی اکسیدان،مخصوصا مخلوط با ویتامین ‌C (اغلب در سیب) کمک به سیستم ایمنی بدن، همچنین خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌کند (DNA های آسیب دیده).

فروکتوز سیب، قند ساده است که خیلی آرام شکسته می‌شود، مخصوصا میزان زیاد فیبر سیب بنابراین به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند. کارکرد سیب مربوط می‌شود به میزان مصرف: اگر زیاد مصرف کنید بیشتر حفاظت از سرطان، بیماری‌های قلبی، آسم ودیابت نوع دوممی‌شود. مصرف سیب همچنین موجب کمک به کاهش وزن می‌گردد. سیب به میزان متوسط ضد باکتری، ضد ویروس و ضد التهاب می‌باشد.

توجه:  مصرف آب میوه موجب اسهال در بچه‌ها می‌گردد.

زردآلو

زردآلو منبع قوی از بتاکاروتن، لیکوپن، ویتامین سی و فیبر، همچنین شامل میزان مفیدی از تریپتوفان که ماده متشکل شده افزایش دهنده سرتونین است می‌شود. بتا کاروتن و لیکوپن هردو از حمله بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها حفاظت می‌کنند. ویتامین A در زردآلو به صورت یک آنتی اکسیدان قوی حضور دارد، که کمک به جلوگیری از آسیب اکسیدکننده‌ها به لنز چشم‌ها می‌کند که می‌تواند منجر به کاتاراکت (آب مروارید) یا آسیب به سلول‌های خونی شود را خنثی کند.

زردآلو‌ها منبع خوبی از فیبراست که کمک به جلوگیری از انباشتگی و مشکلات معده مثل دایورتیکلوم می‌شود. برای استفاده از سلامتی بهتر و فواید آن، میوه کاملا رسیده شده را میل کنید.

کنگر فرنگی

از قدیم تا حال همیشه در دسترس بوده، کنگر برای کبد، صفرا وسنگ کیسه صفرا و برای تمیز کردن خون استفاده می‌شده است. کنگر دارای میزان زیادی فیبر، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر و به مقدار لازم دارای مواد معدنی مهم می‌باشد. کمک به کاهش کلسترول خون، درمان مشکلات کبدی، گرفتگی‌های عروق، نقرس و افزایش ترشحات صفراوی می‌شود.

می‌تواند کاهش قندخون ملایم و کمک به افزایش اشتها و هضم گردد. می‌تواند جایگزین خوبی برای سیب‌‌زمینی در رژیم دیابتی‌ها باشد. ادرار آور بوده وحتی می‌تواند کمک به درمان میگرن کند.

مارچوبه

مارچوبه در دوران باستان به عنوان  دارو استفاده می‌شده است، گیاهی ادرار آور است. به وسیله مصریان باستان، یونانیان و رومانی‌ها کشت می‌شده است. بهترین منبع برای فیبر، ویتامین B، فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، منگنز، سلنیم و گلوتانیون که کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان است، می‌باشد.

هنوز برای درمان عفونت‌های ادراری، همچنین کلیه و سنگ مثانه و ورم پاشنه که مربوط به بیماری‌های قلبی است استفاده می‌شود. در کشور چین برای مقابله با انگل استفاده می‌شده است. بلع مارچوبه می‌تواند بیماری نقرس را بدتر کند زیرا حاوی مقدار زیادی از پورین‌ها هستند.

 

برای خواندن بخش دوم - غذا را دارو ببینید - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص مواد غذایی، خواص سبزیجات، خواص میوه و سبزیجات، درمان بیماری، جلوگیری از بیماری با میوه و سبزیجات تعداد بازديد: 1266 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز