Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:03

18
آذر
تركيبات معجزه‌آسا در مركبات

تركيبات معجزه‌آسا در مركبات

25 درصد زنان و 10 درصد مردان از گشادی سیاهرگ شکوه دارند.

دكترسيد مرتضی صفوی؛ دانشيار دانشگاه علوم پزشكی اصفهان

 

کشف بیوفلاونوئیدهای مرکبات 

در اواسط دهه 1930 آلبرت – زنت- گیورگی (1986-1893) یک دانشمند مجارستانی- آمریکایی، ماده‌‌ای از پوسته مرکبات تجزیه کرد كه آن را سیترین نامید که شامل ترکیباتی از فلاون‌‌ها بود. در سال 1937 او جایزه نوبل را در پزشکی برای کارش در رابطه با ویتامین C برد. در سال 1950، کمیته‌ی مشترک مواد شیمیایی زیست شناختی و موسسه آمریکایی مواد غذایی پیشنهاد  کرد که اصطلاح ویتامین P دیگر برای طولانی مدت استفاده نشود.

بعد از آن، نام بیوفلاونوئیدها انتخاب شد. در اواخر دهه 1960 موسسه غذا و داروی آمریکا استدلال کرد که بیوفلاونوئیدها به‌طور رسمی یک ویتامین نیستند.  جذب، ذخیره و عملکرد بیوفلاونوئیدها که مانند ویتامین c حل شونده در آب هستند، مشابه با ویتامین c است.

چگونه بیوفلاونوئیدها رگ‌‌های خون را قوی و  انعطاف پذیر نگه می‌‌دارند؟

مکانیزمی که بیوفلاونوئیدها تأثیر شان را روی سستی مویرگی و نفوذ پذیری اعمال می‌‌کنند به طور کامل مشخص نمی باشد. از آنجا که بیوفلاونوئیدها و ویتامین c با هم در طبیعت یافت می‌‌شوند گفته می‌‌شود که آنها برای افزایش قدرت مویرگ‌‌ها و تنظیم نفوذ پذیرشان با هم عمل می‌‌کنند.  

مصرف پرتقال شیرین به منظور درمان بواسیر 

دکتر فیلیپ گودبرگ در فرانسه نتایج یک آزمایش دوکورسو، کنترل شده با دارونما در مورد کارایی قرص 500  میلی‌گرمی گرفته شده از پرتقال شیرین را در درمان نشانه‌‌های حاد و مزمن بواسیر گزارش داد. در این تحقیق، 120 داوطلب، 24 مرد و 66 زن که از یک بازگشت حاد بیماری بواسیر در طی دو ماه قبل رنج می‌‌بردند، ارزیابی شدند.

به 60 نفر از بیماران مکمل 500  میلی‌گرمی از یک بخش کوچک فلاونوئید تصفیه شده حاوی 450 میلی‌گرم دیوزمین و 50  میلی‌گرم فلاونوئید افشرده شده به صورت هسپیریدین داده شد در حالی که 60 نفر آنها یک دارونما یا قرص مشابه دریافت کردند. میزان مصرف دو قرص در روز بود. دو گروه تقریباً از نظر سنی، وزن، قد، و سابقه نشانه‌‌های بیماری یکسان بودند و در شروع تحقیق و پس از دو ماه درمان مورد بررسی قرار گرفتند. درمان ایده آل بواسیر بایستی نشانه‌‌های حاد و مزمن بیماری را کاهش دهد، تکرار حمله‌‌ها را کم کند و تأثیر را در مدت طولانی باقی نگه دارد و بدون عوارض جانبی باشد.

در کل ارزیابی به طور چشمگیری به نفع مکمل فلاونوئیدی بود به طوری که 90 درصد داوطلبان درمان شده با مکمل فلاونوئیدی از درمان راضی بودند در حالی که این میزان در گروه دارونما40 درصد بود. گودبرگ گفت: ما برآورد کردیم که در کل تأثیر درمان در 50 بیمار از گروه درمان خوب تا خیلی خوب بوده و در گروه شبه دارو این تعداد 22 نفر بود.

هیچ نشانه‌‌ای از عکس العمل‌‌های دارو مشاهده نشد و هیچ عارضه جانبی به دلیل درمان وجود نداشت. در ادامه درمان محققان نتیجه گرفتند که مکمل فلاونوئید در درمان بواسیر داخلی با مصرف 900  میلی‌گرم در روز موثر است. گاد برگ نیز گزارش کرد که مکمل پرتقال شیرین در درمان بواسیر در مرحله‌‌ای که درمان‌‌های دیگر انجام نشود می‌تواند موثر  باشد. 

مركبات و درمان بیماری سیاهرگ

چه چیز باعث گشادی سیاهرگ می‌‌شود؟

25 درصد زنان و 10 درصد مردان از گشادی سیاهرگ شکوه دارند. بسیاری از زنان در دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و یک افزایش غیرطبیعی فشار جنین در حال رشد دچار گشادی سیاهرگ می‌‌شوند. در حالی که این وضعیت ممکن است در ادامه تولد کودک ناپدید شود، در سال‌‌های بعد ممکن است مجدداً نمایان شود.

چاقی، یبوست، تومورهای شکمی و سابقه فلبیت خطر ابتلا به گشادی سیاهرگ را افزایش می‌‌دهد. رایج ترین عارضه سیاهرگ، گشادی سیاهرگ  است. بواسیر رگ‌‌های فراخ شده در مقعد است در حالی که تورم یک سیاهرگ، سیاهرگ فلبیت (التهاب سیاهرگ) نامیده می‌‌شود. رگ‌‌های گشاد، سیاهرگ‌‌های سیاه سطحی پیچ خورده و ورم کرده درست در زیر پوست هستند.

سیاهرگ‌‌های گشاد در پاها رایج ترین نوع هستند . دریچه‌‌هایی که در سیاهرگ‌‌ها وجود دارند از برگشتن خون به دلیل نیروی جاذبه جلوگیری می‌‌کنند. با این وجود دریچه‌‌ها باید حجم خون زیادی را تأمین کنند و در افراد زیادی آنها معیوب می‌‌شوند و باعث تجمع خون در رگ‌‌های سطحی می‌‌شوند که  باعث تورم و بدریخت شدن آنها می‌‌گردد. علاوه بر چاقی و تغییرات هورمونی در طی بارداری یا در قاعدگی، عوامل دیگری به گشادی رگ کمک می‌‌کنند از جمله فشار روی سیاهرگ‌‌های لگنی در حین بارداری و  ایستادن برای مدت طولانی.

نشانه‌‌ها و علائم گشادی سیاهرگ

علائم متعارف گشادی سیاهرگ ،پاهای متورم و سیاهرگ‌‌های آبی پرپیچ و خم هستند. این بزرگ شدن ممکن است روی بخش کوچکی از یک سیاهرگ مجزا یا تقریباً همه سیاهرگ‌‌های پا اثر بگذارد. زمانی که یک بیماری سیستمیک (مربوط به همه  بدن) عامل بیماری است معمولاً گشادی سیاهرگ در هر دو پا با درجه یکسان مشاهده می‌‌شود.

با این وجود فلبیت، گرفتگی، جراحت یا انسداد در سیاهرگ‌‌ها در یک پا موجب گشادی رگ فقط در آن پا می‌‌شود. سیاهرگ‌‌های گشاد علاوه بر طبیعت بدریختشان می‌‌توانند موجب ناراحتی‌‌های قابل ملاحظه فیزیکی  هم شوند. دردهای خفیف و یا شدید ممکن است احساس شوند و همه دست و پاها ممکن است متورم شوند. زمانی که این وضعیت برای مدت زمان طولانی وجود داشته باشد رگ‌‌ها زمخت و ضخیم می‌‌شوند.

استفاده از پرتقال شیرین برای درمان گشادی سیاهرگ

بیماری مزمن سیاهرگ قسمت پایین پا یکی از رایج‌ترین وضعیت‌‌های پزشکی است که در شاغلان دیده می‌‌شود. آنهایی که گشادی سیاهرگ بدون نشانه دارند اغلب به دنبال درمانی برای دلایل زیبایی می‌‌باشند. التهاب ریشه عصب ناحیه کمر می‌‌تواند حس درد در پا ایجادکند. در این‌گونه موارد نیز مصرف فلاونوئید‌ها موثر بوده است.

 

برچسب ها: خواص درمانی مرکبات، فواید مرکبات، مركبات و درمان بیماری سیاهرگ، خواص پرتقال، مرکبات تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز