Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:21

15
تیر
خواص انواع سبزی خوردن (1)

خواص انواع سبزی خوردن (1)

توصیه کلی مصرف روزانه 3 تا 5 «سروینگ» سبزیجات می‌باشد. هر سروینگ یا واحد معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.

 حوریه دانش‌بدی، دكتر آزاده نجارزاده

 

 

تا چندی پیش سبزی خوردن پای ثابت اکثر سفره‌های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می‌شد اولین چیزی که در مرکز سفره خودنمایی می‌کرد، یک سبد پر از انواع سبزی‌های تازه بود، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره کمرنگ شده است.

توصیه کلی مصرف روزانه 3 تا 5 «سروینگ» سبزیجات می‌باشد. هر سروینگ یا واحد معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.

سبزی‌های خوشمزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی‌های تغذیه‌‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند.

به طور کلی تمام گیاهان معطر مانند ریحان، نعناع، مرزه و... در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب. اما جدا از این خواص مشترک، هر کدا‌م ‌شان ویژگی‌‌های خاص خودشان را دارند.

 خواص مرزه

مرزه یكی از سبزی‌های موجود در سبزی خوردن است از خانواده نعناع که بوی خیلی نافذی دارد و به دلیل تند و تیزی مزه‌‌اش، کمتر به شکل تازه استفاده می‌شود ولی برخی خانواده‌‌ها در سبزی خوردن ‌شان مقادیری مرزه می‌گذارند.

مرزه خاصیت ضدمیکروب بالایی دارد، تعریق را کنترل می‌‌کند و به همین دلیل به‌ عنوان گیاه ضدتشنگی برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می‌‌شود. این گیاه ضد ویروس تبخال، ضدانگل، خلط‌آور، محرک و تقویت‌کننده معده است.

خواص ریحان

ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و در نتیجه ضد سرطان است. ریحان اشتها آور، خلط آور(جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است. ریحان موجود در سبزی خوردن باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می‌شود و در از بین بردن کرم‌های روده ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد.

ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و در درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش قابل توجهی دارد.

خواص تربچه

این سبزی برگ‌های پهن و کرک دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب کمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی کنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است. ویتامین C  در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن کمک می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده، تربچه خاصیت ضد سرطانی دارد.

خواص تره

یکی دیگر از سبزی‌های موجود در سبزی خوردن تره است، تره تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. تره در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می‌رود. این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه‌ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم تری دارد.

تره ۲ نوع دارد؛ برگ‌های یکی کوتاه و نازک بوده و اغلب در بهار و تابستان می‌روید، دیگری تره فرنگی است که برگ‌های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص انواع سبزی خوردن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص سبزی خوردن، خواص تربچه، خواص تره، خواص ریحان، سبزی خوردن، سبزی‌های خوشمزه تعداد بازديد: 2264 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز