Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:11

5
مرداد
خواص میوه‌جات و سبزیجات تابستانی

خواص میوه‌جات و سبزیجات تابستانی

انجیر منبعی غنی از فیبر غذایی می‌‌باشد.انجیر علاوه بر طعم مطبوع و شیرین به علت مغذی بودن به هر دو حالت خشک و تازه مصرف می‌‌گردد و میوهای ملین و نرم کننده است.

الهام امراللهی بيوكی؛ زير نظر: دکتر فرزانه منتظری فر

 

 

 آلو

این  میوه دارای ویتامین‌‌های گوناگون مانند A , B1 ,B2 ,PP و ویتامین C  و نیز دارای املاح معدنی مختلف، مواد قندی، پروتئینی و چربی به مقدار کم است و ارزش انرژی زایی فراوانی دارد. آلوی تازه دارای اسید مالیک و مقدار کمی اسیدهای سیتریک، مالیک، سالیسیلیک، سوکسینیک و دارای قند خصوصا ساکارز و مواد پکتیکی می‌‌باشد. 

مصرف آن در صبح به صورت ناشتا، سبب رفع یبوست و تقویت اعمال کلیه می‌‌شود. در برگه آلو نیز یک ماده شیمیایی وجود دارد که موجب تحریک عضلات روده بزرگ شده و به عنوان یک ملین شناخته شده است. آب آلو جهت سم‌زدایی  و شادابی بعد از خواب توصیه شده است.

آلو و آب آلو حاوی ماده‌ای هستند که عضلات صاف  دیواره  روده  را تحریک  می‌‌کنند، این تحریک سبب افزایش فعالیت دیواره روده بزرگ شده و سرعت حرکت  مدفوع را بیشتر می‌‌کند. آلو حاوی سوربیتول نیز هست که این ماده خاصیت ملین دارد. فیبر موجود در آلو خود سبب رفع یبوست می‌‌شود.

انجیر

انجیر دارای مواد قندی، مواد پروتئینی، مواد ازته، چربی، مواد معدنی، آنزیم‌‌های مختلف و کاروتن می‌‌باشد. انجیر قند زیادی دارد، خصوصا انجیر خشک، منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر  و یتامین‌‌های A , B و C  است. انجیر منبعی غنی از فیبر غذایی می‌‌باشد.

انجیر علاوه بر طعم  مطبوع  و شیرین به علت مغذی بودن به هر دو حالت خشک و تازه مصرف می‌‌گردد و میوهای ملین  و نرم کننده است. انجیر خشک، فعالیت معده و روده را زیاد می‌‌کند، از این جهت می‌‌توان از آن برای جهت برای رفع سوء هاضمه  و بعضی یبوست‌‌های  دیر علاج  استفاده درمانی به عمل آورد  و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن زوده بزرگ می‌‌باشد.

انجیر خشک  درمان کننده  نفخ و باد معده است. برای افرادی که دچار ضعف هستند  و یا قند خونشان پایین است، انجیر میوه مناسبی محسوب می‌‌شود  زیرا قند آن به سرعت در روده جذب  می‌‌شود.

توت سفید

این میوه سرشار از مواد  قندی، املاح معدنی و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین c است. خوردن توت سفید همراه با یک لیوان آب با معده خالی، سبب رفع یبوست می‌‌شود. توت سفید ملین می‌‌باشد.

بامیه

لعاب حاصل از بامیه و تخم آن نرم کننده است. فیبر موجود در بامیه سبب رفع یبوست می‌‌گردد. موسیلاژ موجود در آن، روده را نرم کرده و خروج مدفوع را آسان می‌‌سازد.

توت فرنگی

 توت فرنگی حاوی مواد معدنی و فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مقداری آهن  بوده و در بدن تولید انرژی می‌‌کند و خستگی را برطرف می‌‌سازد. این میوه دارای خاصیت تقویت کننده، آرامبخش، ملین و خنک کننده است.

انبه

انبه رسیده سرشار از ویتامین C است که هر دو آنتی اکسیدان بوده می‌‌تواند در جلوگیری از تاثیرات زیانبار رادیکال‌‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد. انبه با خاصیت آنتی اکسیدانی، سبب پیشگیری از سرطان خصوصا رحم می‌‌شود.

ریواس

 ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی است.. خوردن ریواس را نباید در برنامه غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می‌‌دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده‌روی نکنید.

هلو

هلو منبع غنی ویتامین‌‌های A  وC  و نیزمنبع خوبی از پتاسیم است. به آسانی هضم می‌‌شود و تقویت کننده بدن است این میوه با داشتن قند و كربوهیدرات، انرژی از دست رفته را احیا می‌كند و خاصیت انرژی‌زا دارد. به دلیل داشتن آب فراوان، برای رفع تشنگی و کم آبی بدن می‌‌توان از آن استفاده کرد.

 

برچسب ها: میوه ها، پتاسیم، خواص میوه ها، خواص میوه های تابستانی، میوه های تابستانی، فواید میوه ها، ارزش غذایی میوه ها تعداد بازديد: 971 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز