Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:54

9
شهریور
میوه‌های انرژی زا

میوه‌های انرژی زا

خوردن موز موجب افزایش سریع انرژی می‌شود. موز دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است (در هر 100 گرم، حدود 32 گرم کربوهیدرات وجود دارد). موز همچنین منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

سعیده نوباوه

 

ساعت 3 بعد از ظهر است و شما احساس خستگی شدیدی می‌کنید. این احساس آنقدر قوی است که مانع انجام فعالیت‌های روزانه و تمرکز شما می‌شود. در چنین موردی، شما برای بازیابی انرژی تخلیه شده تان چه می‌کنید؟ برخی افراد به سراغ یک ماده غذایی شیرین مانند شکلات می‌روند. برخی دیگر نیز دوست دارند یک نوشیدنی کافئین دار، مانند قهوه یا چای بنوشند. اما کمتر کسی ترجیح می‌دهد برای افزایش انرژی، به سراغ میوه‌ها برود. شاید علت این موضوع، عدم آگاهی بسیاری از ما از خاصیت انرژی زایی برخی میوه‌ها باشد. تصور اکثر ما این است که مواد انرژی زا باید حتما پر کالری و یا بسیار شیرین باشند. اما این تصور همیشه صحیح نیست. 
بدن ما برای بازیابی انرژی علاوه بر کالری، به ویتامین‌هایی نظیر تیامین (B1)، ریبوفلاوین(B2) و پیریدوکسین (B6) نیاز دارد. تیامین در میوه‌هایی نظیر هندوانه، خیار، طالبی، پرتقال و آناناس موجود است. موز، هلو، سیب و زردآلو نیز از منابع غنی ریبوفلاوین محسوب می‌شوند. برای دریافت پیریدوکسین نیز مصرف موز و آواکادو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. املاحی نظیر فسفر، روی، ید، مس و آهن نیز برای افزایش انرژی ضروری هستند. اما در این میان، نباید نقش حیاتی آب را نادیده گرفت. بخش عمده (60 الی 70 درصد) بافت‌های بدن ما از آب تشکیل شده است. به همین دلیل هم آب نقش مهمی در سلامت بدن دارد و فعالیت‌های اندام‌های گوناگون به وجود آن بستگی دارد. کمبود آب موجب کاهش تمرکز و احساس خستگی می‌شود. از آنجا که بدن ما توانایی ذخیره آب را ندارد و مقادیر اضافی آن را دفع می‌کند، لازم است هر یک از ما روزانه به میزان کافی آب بنوشیم. اما برای دریافت آب، می‌توانید از روش‌های متنوع، از جمله مصرف انواع میوه استفاده کنید. میوه‌ها منابع بسیار خوبی از آب هستند که علاوه بر طعم خوب، نیاز بدن شما به این مایع حیاتی را نیز برطرف می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی میوه‌های انرژی زا می‌پردازیم.


موز

خوردن موز موجب افزایش سریع انرژی می‌شود. موز دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است (در هر 100 گرم، حدود 32 گرم کربوهیدرات وجود دارد). موز همچنین منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین‌های گروه B و فسفر از مهم‌ترین این ویتامین‌ها و املاح هستند. موز ترکیبی است از گلوکز طبیعی، فیبر خوراکی و سایر مواد مغذی ضروری برای بدن. به همین دلیل هم یکی از ساده و ارزان‌ترین راه‌های افزایش انرژی در یک روز پرکار، مصرف موز است.


انگور
دانه‌های انگور دارای مقدار زیادی گلوکز هستند. هرگاه احساس کسلی و بی‌حالی کردید، کافیست به اندازه یک لیوان دانه‌های انگور یا آب آن را مصرف کنید. خواهید دید که خیلی زود انرژی‌تان افزایش خواهد یافت و حالتان بهتر خواهد شد. اما مهم‌تر از گلوکز آبی است که در انگور وجود دارد. هر یک پیمانه انگور دارای 136 گرم آب است. افزایش آب بدن باعث می‌شود شما احساس تازگی و نشاط کنید. به همین دلیل، انگور یکی از بهترین میوه‌های انرژی زا محسوب می‌شود. البته اگر شما مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از مصرف این میوه به دلیل گلوکز بالای آن خودداری کنید.


سیب
به گزارش محققان دانشگاه کینگ، تاثیر سیب در از بین بردن خواب آلودگی صبح زود بیشتر از قهوه است. سیب خام که ترکیبی از کربوهیدرات (حدود 25 درصد از سیب را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند)، فیبر و گلوکز است، به آرامی هضم و توسط بدن جذب شده و به همین دلیل انرژی موجود در آن به تدریج وارد بدن می‌شود. سیب اگر پخته یا آب آن گرفته شود، این خاصیت انرژی‌زایی را از دست می‌دهد. از طرف دیگر، اگر سیب به همراه پوستش مصرف شود، این خاصیتش افزایش می‌یابد.


خرما
تقریبا همه ما علم کافی به انرژی‌زا بودن خرما داریم یا آن را مستقیما تجربه کرده ایم. حدود 30 درصد از بافت خرما را گلوکز تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هم خرما تا به امروز یکی از مهم‌ترین منابع گلوکوز شناخته شده است. خرما نه تنها انرژی بدنتان را خیلی سریع بازیابی می‌کند، بلکه حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان نیز هست که به دلیل همین ویژگی، خوردن آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین مبارزه آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند. نتیجه همه این موارد، افزایش انرژی بدن است. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد خرما موجب افزایش وزن می‌شود. اما اگر این موضوع را نادیده بگیریم، می‌توان گفت خرما یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف به عنوان میان وعده است.


زردآلو
هرچند که زردآلو را تنها می‌توان در فصول گرم سال در بازار پیدا کرد، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید از خواص متعدد این میوه تابستانی بهره ببرید. زرد آلو علاوه بر طعم فوق العاده، دارای قند طبیعی است. همین قند به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. همچنین میل شما را به مصرف سایر میان وعده‌های مضر و سرشار از چربی‌های ترانس، نظیر انواع کیک و بیسکوئیت، کاهش می‌دهد. ویتامین B6 و ویتامین A از دیگر مواد مغذی موجود در زردآلو هستند.


آناناس
آناناس را نباید صرفا یک میوه لوکس و خوش طعم دانست. این میوه می‌تواند به سرحالی شما در مواقع خستگی و بی‌حالی کمک کند.آناناس نه تنها طعمی عالی دارد، بلکه ترکیبی است از ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع. ویتامین B1، B6 ،C، منگنز و روی از جمله این ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. همچنین آناناس دارای مقدار زیادی فیبر خوراکی است. فیبر به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک زیادی می‌کند.


پرتقال
پرتقال و سایر انواع مرکبات از جمله نارنگی و لیمو شیرین موجب افزایش آدرنالین در بدن می‌شوند. پرتقال نسبت به سایر انواع مرکبات آب، فیبر، کربوهیدرات و ویتامین‌های بیشتری دارد. به همین دلیل انرژی بدن را سریع تر افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، ثابت شده است که مصرف مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. قوی بودن سیستم ایمنی بدن نیز به خودی خود در بالا ماندن انرژی موثر است.

 

برچسب ها: خواص میوه ها، فواید میوه ها، میوه های انرژی زا، میوه های مقوی، گروه میوه ها تعداد بازديد: 1017 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز