Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:20

27
بهمن
غذاهای شفابخش (1)

غذاهای شفابخش (1)

در فهرست زیر، به مواد غذایی شفادهنده اشاره کردیم که برای درمان بیماری‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود. از کاهش کلسترول گرفته تا پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان.

سمیه حسین پورنیازی

 

مواد غذایی نقش مهمی در سلامت بدن دارند. در فهرست زیر، به غذاهایی اشاره کردیم که برای درمان بیماری‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود. از کاهش کلسترول گرفته تا پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان. مواد غذایی شفادهنده زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید و تاثیر فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

گیلاس
گیلاس میوه‌ای لذید و مغذی است که خواص شفادهندگی بسیار زیادی دارد. گیلاس سبب حفظ سلامتی شما در دامنه وسیعی می‌شود از خواب راحت شبانه تا کنترل نقرس. این میوه چربی کم و فیبر بالایی دارد، مناسب برای بیماران دیابتی است زیرا نشاسته‌ی کمی دارد و به علت داشتن شاخص گلسیمی پایین، قند خون را به خوبی کنترل می‌کند.

گیلاس حاوی پیگمانهای قرمز به نام آنتوسیانین می‌باشد که سبب کاهش درد، التهاب، کاهش فشارخون، کاهش غلظت تری‌گلیسرید سرم، کاهش غلظت کلسترول سرم، کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود. در طب چینی برای درمان التهاب مفاصل و روماتیسم، گیلاس تجویز می‌شود.

این میوه برای کارکرد منظم سیستم گوارشی معده و روده بسیار مفید است و سموم بدن را دفع می‌کند. از زمان‌های قدیم گیلاس درمان نخست رژیم غذایی برای نقرس بوده است. آنتوسیانین موجود در گیلاس اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد و برای تسکین بیماری نقرس توصیه می‌شود.

بنابراین افرادی که زیاد از گوشت استفاده می‌کنند بهتر است از گیلاس نیز زیاد استفاده نمایند. گیلاس اشتهاآور، آرام‌بخش، تسکین دهنده اعصاب است. این میوه یکی از منابع طبیعی ملاتونین است، هورمونی که دمای بدن را کاهش داده و باعث خواب راحت می‌شود. بنابراین نوشیدن یک لیوان آب گیلاس ترش در صبح و شب، باعث خواب راحت می‌شود.

حبوبات
برای شروع یک رژیم غذایی سالم و مغذی، حبوبات را وارد رژیم غذایی خود کنید. حبوبات کم چرب، سرشار از فیبر و منبع عالی پروتیئن هستند. یک واحد از این گروه غذایی (نصف لیوان حبوبات پخته)، نیمی از فولات مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

حبوبات منبع عالی ویتامین‌های گروه B و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، میزان کم چربی، بدون کلسترول، مقادیر زیاد فولات، پتاسیم، اهن و منیزیم و فیبر دارد. حبوبات یک منبع غنی از پروتئین است که می‌تواند جایگزین گوشت که مقادیر زیاد چربی و کلسترول دارد، شود.

اسفناج
اسفناج یکی از مغذی‌‌ترین سبزی‌ها، دارای ارزش غذایی بسیار زیاد و غنی از آنتی‌اکسیدان است. از اسفناج در سالادهایتان استفاده نمایید. این سبزی منبع غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منیزیم، منگنز، فولات، آهن، ویتامین B2، کلسیم، پتاسیم، ویتامین B6، اسید فولیک، مس، فسفر، روی، سلنیوم و نیاسین است. فولات یا اسید فولیک یک ترکیب حیاتی برای سلول است و اسفناج منبع غنی از این ویتامین می‌باشد.

هر چند پختن اسفناج باعث از دست رفتن نیمی از فولات موجود در آن می‌شود. اسفناج منبع غنی از آهن و کلسیم می‌باشد. 180گرم اسفناج بخارپز حاوی 6/4 میلی‌گرم آهن می‌باشد. اگرچه به دلیل اگزالات موجود در این سبزی، میزان جذب آهن و کلسیم کاهش می‌یابد. بدن قادر است که نیمی از کلسیم موجود در بروکلی را جذب نماید، در حالی که فقط 5% کلسیم موجود در اسفناج جذب می‌شود.

 

جوشاندن سبب کاهش غلظت اگزالات اسفناج می‌شود، ولی باید تنها به مدت یک دقیقه باشد تا میزان اتلاف مواد مغذی اسفناج کاهش یابد. اسفناج حاوی کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب‌های بسیار قوی می‌باشند که سبب کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو،(پیروزی رادیكال‌های آزادبر دفاع آنتی اكسیدان بدن است) بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات استخوانی و سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود.

بنابراین جای تعجب نیست که اسفناج سبب کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با استرس اکسیداتیو می‌شود. برای مثال، عروق خونی به  صدمات ناشی از استرس اکسیداتیو حساس است. دریافت اسفناج سبب کاهش خطر تصلب شریان و پرفشاری خون می‌شود.

دو کاروتنوئید (لوتئین و گزانتین) و آنتی‌اکسیدان‌هایی موجود در اسفناج از شبکیه و عدسی چشم در برابر صدمات اکسیداتیو حفاظت می‌کند و  مانع از تحلیل عدسی چشم می‌شود.  ویتامین k موجود در اسفناج برای سلامت استخوان مفید است.

ویتامین k فعالیت استئوکلاستها (سلولهایی که سبب شکستگی استخوان می‌شوند) را کاهش می‌دهد. به سختی می‌شود سبزی یافت که محتوای ویتامین k بیشتری از اسفناج داشته باشد. اسفناج منبع غنی از کلسیم و منیزیم است که در کنار محتوای بالای ویتامین k سبب استحکام استخوان می‌شود.

کرفس
بافت و مزه مناسب این سبزی آن را برای بسیاری از سالادها و غذاها مناسب می‌سازد. کرفس غنی از ویتامین C است. بنابراین مصرف کرفس سبب ارتقای سیستم ایمنی بدن و کاهش علایم سرماخوردگی می‌شود. این گیاه سبب کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان می‌شود. در طب چینی از کرفس برای کاهش پرفشاری خون استفاده می‌شود.

علت آن می‌تواند محتوای بالای کلسیم، منیزیم و پتاسیم این سبزی ‌باشد. هم‌چنین کرفس حاوی ماده‌ای به نام فیتالید است که سبب شل شدن ماهیچه‌های عروق در سرخرگ‌ها شده، هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش پرفشاری خون می‌شود. کومارین ترکیبی در کرفس است که مانع از صدمات سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود، فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم -غذاهای شفابخش- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: خواص میوه ها و سبزیجات، خواص درمانی کرفس، خواص درمانی اسفناج، خواص درمانی حبوبات، خواص درمانی گیلاس تعداد بازديد: 658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز