Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:29

3
اسفند
میوه‌های شفابخش زمستانی (1)

میوه‌های شفابخش زمستانی (1)

مصرف لیمو باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود. لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامینC می‌باشد. لیمو مقداری فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد. مرکبات و از جمله لیموشیرین، سرگیجه را بر طرف می‌کنند.

دکتر صدیقه نوبان

 

پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیموترش، نارنج و لیموشیرین به خانواده مرکبات تعلق دارند. انواع مرکبات دارای ویتامین C می‌باشند.

لیموشیرین دارای ویتامین‌های B و C و ریزمغذی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوییدها است که کاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند.  

خواص 
مصرف لیمو باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود. لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامینC می‌باشد. لیمو مقداری فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد. مرکبات و از جمله لیموشیرین، سرگیجه را بر طرف می‌کنند. مصرف لیموشیرین در آنفلوانزا، تب، زکام و گلودرد بسیار موثر است، زیرا این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را دارد.

لیموترش

یكی دیگر از اعضای خانواده بزرگ مركبات، لیموترش است. حتما شنیده‌اید كه گفته‌اند سیب سلطان میوه‌ها است. اگر به خواص لیموترش توجه کنید، مطمئنا قبول خواهید كرد كه سلطان میوه‌ها لیموترش است. سعی كنید در نوشیدنی‌هایتان از آب لیمو استفاده كنید.

چنانچه هر روز صبح یك عدد لیمو را با مقداری آب گرم میل كنید، نوشیدن این مایع به جای نوشیدن چای باعث می‌شود شما بدن سالم‌تری داشته باشید، البته بهتر است چای را در میان‌وعده بنوشید. خوردن لیموترش قبل از غذا و همراه با غذا، اشتها را تحریك و زیاد می‌كند در ضمن هضم كننده غذا نیز بوده و آهن غذا را حفظ می‌كند.

همچنین با استفاده از آب لیموترش، چشم‌های شما درخشان‌تر شده و پوستی سرحال‌تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر كردن طعم آن می‌توانید از شكر یا عسل استفاده كنید. لیمو دارای اثرات ضد عفونی كننده و قابض است و بدین جهت می‌توان از آن برای درمان گلودرد استفاده نمود.

 

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی، مصرف مخلوطی از آبلیموی تازه با عسل در یك لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف آب لیمو باعث كاهش تب در افراد بیمار می‌شود.

به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمو را به آب سرد اضافه كنید، سپس با استفاده از یك دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این كار باعث كاهش تب و تقویت نیروی بدن خواهد شد. لیمو باعث تسكین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می‌شود. برای این منظور می‌توان ‌٥ قطره اسانس لیمو را در ٢٥ میلی لیتر از یك روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط كرد و آن را با استفاده از یك دستمال كتانی بر روی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است. اسانس لیمو به علت انرژی‌زا بودن آن مشهور است. در كشور ژاپن به علت اثرات شاداب كننده و فرح بخش این اسانس، آن را به هنگام کار در فضا منتشر می‌كنند. همچنین می‌توان از چند قطره از اسانس لیمو به عنوان بخور استفاده كرد یا مقداری از آن را در وان حمام ریخت.

این كار باعث سرحال شدن كلیه اعضای بدن می‌شود. البته هرگز نباید اسانس لیمو را مستقیما روی پوست استفاده کرد. برای گلو درد بهترین دارو لیموترش است. یك قاشق چایخوری آب لیمو ترش را در آب نیمه گرم بریزید و با آن غرغره كنید تا ورم گلو و گلو درد برطرف شود، اگر برطرف نشد، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

برای رفع انگل معده و روده باید یك لیموترش را با پوست و هسته له كنید و آن را با یك لیوان آب سرد و یك قاشق عسل مخلوط كرده و بمدت یك ساعت قبل از خواب بنوشید، البته رفع انگل مستلزم بررسی پزشك و تجویز دارو است، ولی نوشیدن آبلیمو و عسل خوب است. آب لیمو یك ضد ویروس مناسب می‌باشد و همچنین مصرف آن برای سرماخوردگی شدید بسیار مفید است.

لیمو تقویت كننده حافظه است. لیمو همواره به عنوان یك ماده تسكین دهنده روح مطرح بوده است و استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمركز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است.

گریپ فروت

گریپ فروت به علت وجود رگه‌هایی از تلخی، کمتر طرفدار دارد، اما اگر از خواص اعجاب انگیز آن از جمله کاهش چربی خون، کاهش بروز برخی سرطان‌ها، کمک به هضم غذا و... آگاهی داشته باشید، حتما میل بیشتری به مصرف آن پیدا کنید. گریپ فروت، میوه مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن می‌باشد.

یک گریپ فروت حاوی 90 کیلوکالری است و مقدار زیادی فیبر گیاهی دارد که گرسنگی را فرو می‌نشاند. در گذشته،  بسیاری از مردم، از خوردن گریپ فروت بدون شكر، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن، خودداری می‌کردند، ولی اگر آب پرتقال و گریپ فروت را با هم مخلوط کنید، آب میوه  نیروبخشی خواهید داشت كه نیاز به شیرین كردن ندارد. روزانه بیش از هر میوه‌ای از آن بخورید تا جلوی پرخوری شما را بگیرد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -میوه‌های شفابخش زمستانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص گریپ فروت، خواص مرکبات، میوه های زمستانی، خواص لیمو شیرین، خواص لیمو ترش تعداد بازديد: 671 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز