Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:16

26
آذر
پيرامون هويج

پيرامون هويج

هویج، خوراكی مغذی و مناسبی برای میان وعده كودكان و نوجوانان است. حتماً از این سبزی در كنار میوه و خوراكی‌های دیگر، در زمان مدرسه‌ی فرزندانتان استفاده كنید.

منیره دادخواه

 

 

هویج نوعی گیاهی ریشه‌ای 

هویج، نوعی گیاه ریشه‌ای از خانواده‌ی جعفری است كه برگ‌های سبز آن در سطح خاك و ریشه‌ی گوشتی و خوراكی آن در زیر خاك رشد می‌كند. سایر اعضای این خانواده را گیاهانی مثل رازیانه، شوید و كرفس تشکیل ‌دهد. ریشه‌ی خوراكی هویج استوانه‌ای و نارنجی رنگ است و عمدتاً مزه‌ی آن شیرین می‌باشد. دیگر گونه‌های این سبزی، به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی یا زرد و ارغوانی است.  

هویج پر آب و كم‌ انرژی

هویج، گیاهــی پر آب، كم انرژی و فاقد چربـی است؛ منبـــع سرشاری از كاروتنوئیدها بویژه بتا كــاروتن می‌باشد. رنگ زرد یا نارنجی این سبزی نیز، به خاطر وجود همین رنگدانه‌هاست. رنگدانه‌ی بتاكاروتن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. علاوه براین، هویج حاوی فیبرغذائی، ویتامین C و انواع مواد معدنی مثل پتاسیم است.   

یك سبزی برای فصول مختلف سال

این سبزی، در سراسر سال در دسترس می‌باشد؛ ولی نوعی از آن را به نام زردك یا هویج ایرانی، می‌توان در فصل‌های پائیز و زمستان تهیه كرد. در هنگام خرید، هویج‌هائی که بافت سفت، سطح صاف، بدون ترك خوردگی و  رنگ نارنجی تیره دارند، انتخاب كنید. هویج‌های سالم را بعد از شستن و ضدعفـونی كـردن، خشك كنید و در دستمال نخی بپیچید و داخل كیسه‌ی نایلونی تمیز، در یخچال نگه دارید.  

میان ‌وعده مناسب

هویج، خوراكی مغذی و مناسبی برای میان وعده كودكان و نوجوانان است. حتماً از این سبزی در كنار میوه و خوراكی‌های دیگر، در زمان مدرسه‌ی فرزندانتان استفاده كنید. هویج رنده كرده (به شكل فالوده)، خوراكی خوشمزه‌ای برای میان وعده‌ی منزل می‌باشد. علاوه بر این‌ها،  استفاده از این سبزی به شكل خام یا آبپز در انواع سالاد (سالاد كاهو، كلم، الویه، ماكارونی و...)،  باعث بهبود طعم، مزه و افزایش ارزش تغذیه‌ای آن‌ها می‌شود. 

آب هویج؛ خوشمزه و مقوی

آب هویج نوشیدنی مغذی و خوشمزه‌ای برای همه‌ی گروه‌های سنی است. در فصول سرد سال، حتماً از این نوشیدنی پیوسته استفاده كنید. برای جذب بهتر بتا كاروتن این نوشیدنی، مقداری شیر به  آب هویج بیفزائید. آب هویج و بستنی نیز، نوشیدنی مقوی و مناسبی برای فصل تابستان است.  

هویج؛ سرشار از بتاكاروتن

با استفاده‌ی مرتب از هویج  یا آب هویج، مقدار فراوانی بتا كاروتن وارد بدن ما می‌شود. این تركیب، خاصیت پاداكسندگی (آنتی اکسیدانی) دارد و از بدن ما در برابر بیماری‌های گوناگون مثل انواع سرطان، بیماری‌های قلب و عروق و... حفاظت می‌کند. همچنین، در تأمین سلامت  و پیشگیری از چین و چروک پوست هم مؤثر است. 

هویج و سلامت بینائی

بتا کاروتن فراوان موجود در هویج، در کبد انسان به ویتامین A تبدیل می‌گردد. دریافت كافی این ویتامین، در پیشگیری از شب کوری و  تأمین سلامت بینائی  بسیار ضروری است. همچنین ویتامین A، به حفاظت از ریه‌ها بویژه در افراد سیگاری و در  كسانی كه در شهر‌های شلوغ با آلودگی هوا زندگی می‌كنند، کمک می‌کند. 

هویج؛ غذای كامل

افزودن هویج رنده كرده به بسیاری از غذاها مثل ماكارونی، استانبولی پلو، لوبیاپلو، كتلت، كوكو، سوپ، آش، خوراك حبوبات و... می‌توان میزان ویتامین A را در آن‌ها افزایش داد. از  هویج آبپز یا تفت داده در كنار بسیاری از غذاها، برای تزئین بشقاب غذا و بالا بردن كیفیت غذائی آن‌ها استفاده کنید. پخت هویج در کمی روغن، باعث جذب بهتر بتاکاروتن آن می‌شود. 

كمك به جذب آهن

بتاكاروتن فراوان موجود در هویج با اتصال به آهن در روده، آن را در حالت محلول نگه می‌دارد و به جذب بهتر آن از مواد غذائی كمك می‌كند. بنابراین، با دریافت بیش‌تر بتا كاروتن، جذب آهن بهبود می‌یابد. 

هویج؛ سبزی پر فیبر

انرژی ناچیز، فیبر غذائی فراوان، بافت سفت و مزه‌ی شیرین این سبزی، ‌سبب شده تا خوردن آن برای رفع حس گرسنگی در کسانی كه رژیم كاهش وزن دارند، بسیار مناسب باشد. 
  

برچسب ها: هویج، آب هویج، خواص درمانی هویج، ارزش غذایی هویج، ویتامین های هویج تعداد بازديد: 1210 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز