Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 12:21

29
دی
خواص گريپ فروت

خواص گريپ فروت

گریپ فروت، میوه‌ای مفید برای متعادل ساختن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می‌نشاند. چنانچه می‌خواهید از وزن‌تان بكاهید، روزانه پیش از هر خوراكی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری‌تان را بگیرد.

پژوهشگر دكتر فاطمه باقری

 

گریپ فروت میوه‌ای تو پُر، خوش‌طعم و مغذی است كه:
- سرشار از ویتامین C و پتاسیم می‌باشد. 
- منبعی غنی از فولات، آهن، كلسیم و سایر مواد معدنی است. 
- انواع سرخ و صورتی آن  سرشار از بتاكاروتن است كه بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌كند. 
- فیبر گیاهی گریپ فروت، فراوان است، ولی كالری كمی دارد. 
- دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است كه از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می‌كند.

نكته
 گریپ فروت ممكن است در افراد حساس به مركبات، واكنش حساسیت‌زا ایجاد كند. نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده حاوی ویتامین C، 325 گرم پتاسیم، 25 میكروگرم فولات، 40 میلی‌گرم كلسیم و 1 میلی‌گرم آهن است. یك فنجان گریپ فروت شیرین‌نشده( بدون شكر) حاوی مقدار 95 میلی‌گرم ویتامین C و بیش از 150 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده می‌باشد.

همچنین بسیاری دیگر از مواد مغذی در آن وجود دارد. در گذشته، بسیاری از افراد از خوردن گریپ فروت بدون شكر، به دلیل عصاره تلخ و ترش آن، خودداری می‌كردند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه شیرین حاصل می‌شود.

اگر آب پرتقال و گریپ فروت را با هم تركیب كنید، نوشابه نیروبخشی به دست می‌آید كه نیاز به شیرین كردن ندارد. براساس برنامه‌های رژیم غذایی كه طی سال‌ها از سوی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا تنظیم شده، معلوم شده است كه گریپ فروت قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها دارد.

گریپ فروت، میوه‌ای مفید برای متعادل ساختن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می‌نشاند. چنانچه می‌خواهید از وزن‌تان بكاهید، روزانه پیش از هر خوراكی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری‌تان را بگیرد. در ضمن، میان وعده ایده‌آلی به شمار می‌آید. 
گریپ فروت همچنین سرشار از پكتین (فیبر محلول)‌ می‌باشد كه به كاهش كلسترول خون كمك می‌كند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد كه این میوه دارای مواد دیگری است كه از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌كند. به عنوان مثال، گریپ فروت‌های سرخ و صورتی، سرشار از لیكوپن هستند و این آنتی اکسیدانی است كه به نظر می‌رسد خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران هنوز مكانیسم عملكرد لیكوپن را كشف نكرده‌اند، اما مطالعات شش ساله دانشگاه هاروارد كه توسط 48 هزار پزشك و سایر كارشناسان بهداشت صورت گرفت، حكایت از آن داشته است كه مصرف 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیكوپن در هفته، ابتلا به سرطان پروستات را 50 درصد كاهش می‌دهد. 

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت، می‌توان از اسیدفنولیك نام برد كه مانع تشكیل نیتروزامین (مواد سرطان‌زا)، بالیموندیدترپن و مونوترپن می‌شود. این مواد موجب تولید آنزیم‌هایی می‌شوند كه در جلوگیری از پیدایش سرطان مؤثرند. همچنین بیوفلاوونوئید از عملكرد هورمون‌هایی كه باعث رشد غده (تومور) می‌شوند، جلوگیری می‌كند.

گروهی از مبتلایان به روماتیسم مفصلی، لوپوس و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته‌اند كه مصرف گریپ فروت نشانه‌های مرضی‌شان را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این تأثیر از مواد شیمیایی گیاهی كه مانع ایجاد پروستاگلاندین و ماده التهاب‌زاست، ناشی می‌شود. افرادی كه به مركبات حساسیت دارند، احتمالا در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می‌دهند. این حالت ممكن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد. 

سایر خواص غذایی و درمانی گریپ فروت
1ـ اشتها را كاهش می‌دهد.2ـ عمل هضم را آسان می‌كند و ترشح شیره معدی و كیسه صفرا را سرعت می‌بخشد. 3ـ حاوی ویتامین C و بیوفلاوونوئید می‌باشد كه در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند. 4ـ به تولید قند و مواد حیاتی مورد نیاز بدن كمك می‌كند. 5ـ گل های گریپ فروت خاصیت ضد تشنج و لرز دارند و دم كرده آن برای تشنج، زكام و تب مفید است.

6ـ اگر گریپ فروت را صبح ناشتا میل، ادرار را زیاد و در نتیجه سموم را از بدن خارج می‌كند. 7ـ خون را تصفیه و كلیه و كبد را پاك می‌كند. 8ـ ضد خونریزی بواسیر است. 9ـ میوه‌ای خنك است و عطش را رفع می‌كند. 10ـ اختلالات مفصلی را درمان می‌كند. 11ـ برای افرادی كه موهای سرشان می‌شكند، تجویز می‌شود. 12ـ برای كسانی كه عفونت‌های ریوی و تب‌خیز دارند مفید است. 13ـ گریپ فروت، علاوه بر مواد معدنی (آهن و كلسیم) دارای ویتامین‌های B3 ,B2 ,B1,A  می‌باشد. 

نقش گریپ فروت در متابولیسم داروها
مصرف گریپ فروت همراه بعضی از داروها می‌تواند دوز سمی آنها را پایین‌تر از حد معمول بیاورد که این عمل با تداخل در آنزیم پی ٤٥٠   کبدی صورت می‌گیرد و گریپ فروت فعالیت این آنزیم را مهار می‌کند. مصرف بعضی از داروها همراه با این میوه مقدار آنها را در خون و در نتیجه اثرات سمی آنها را به شدت افزایش می‌دهد که در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد.

در گزارش لنست پزشکی آمده است که یک خانم 42 ساله انگلیسی سه روز پس از مصرف 225 گرم گریپ فروت در هر صبح، پس از یک سفر طولانی با اتومبیل به خاطر لنگی و درد پا به اورژانس مراجعه می‌کند. پزشکان پس از معاینه متوجه تغییر رنگ پای او شده و پس از سونوگرافی به وجود لخته‌های خون در عروق پاهای او پی می‌برند. آنها علت این لخته‌ها را تاثیر سوء داروی ضد حاملگی ناشی از بلوکه شدن آنزیم پی 450 به وسیله گریپ فروت می‌دانند.

تذكر
بنابراین افرادی كه دارو، به خصوص داروهای ذکرشده را مصرف می‌کنند باید از خوردن گریپ فروت خودداری كنند و از سایر میوه‌ها لذت ببرند.


 

 

برچسب ها: خواص میوه ها، ارزش غذایی گریپ فروت، خواص درمانی مرکبات، فواید مرکبات، خواص درمانی گریپ فروت تعداد بازديد: 667 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز