Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:31

30
فروردین
هندوانه؛ ميوه‌ای پرفايده

هندوانه؛ ميوه‌ای پرفايده

پتاسیم موجود در هندوانه به كاهش فشار خون و خطر تشكیل سنگ كلیه كمك قابل توجهی می‌كند.

سيده سارا حكيم

 

 

 

 6 درصد وزن هندوانه را ماده جامد و تقریبا بقیه وزن آن را آب تشكیل می‌دهد. هندوانه منبع قابل توجه ویتامین C است و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی آن اندك می‌باشد، مگر آنكه چندین كیلوگرم از آن در روز مصرف گردد.

هندوانه حاوی بتا-كاروتن بالایی نیز می‌باشد. ویتامین C و بتا- كاروتن جزء آنتی‌اكسیدان‌های قوی هستند. رادیكال‌های آزاد، موادی هستند كه موجب آسیب سلولی در بدن می‌شوند.

رادیكال‌های آزاد موجب اكسید نمودن كلسترول و چسبیدن آن به رگ‌های خونی می‌شوند كه این حالت زمینه ایجاد سكته را فراهم می‌نماید. رادیكال‌های آزاد موجب افزایش شدت آسم، افزایش التهاب در استئوآرتریت و روماتوئید می‌شوند. ویتامین C و بتا- كاروتن با اثر بر روی رادیكال‌های آزاد، از ایجاد این عوارض جلوگیری می‌نمایند.

یك فنجان هندوانه 3/24 درصد مقدار توصیه شده دریافت روزانه (RDA) ویتامین C دارد.

در هندوانه، میزان كاروتنوئید لیكوپن نیز بالا می‌باشد. یك بررسی نشان داد محتوی لیكوپن هندوانه حتی از گوجه فرنگی هم بالاتر است.

لیكوپن دارای توانایی كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های پروستات، ریه و معده می‌باشد. تعدادی از بررسی‌ها نیز بیان نموده‌اند كه هندوانه برای سرطان‌های پانكراس، كولون، ركتوم و سینه نیز مفید است. ویتامین‌های B1 و B6 نیز از اجزای تشكیل‌دهنده هندوانه می‌باشند.

پتاسیم موجود در هندوانه به كاهش فشار خون و خطر تشكیل سنگ كلیه كمك قابل توجهی می‌كند.

اسید آمینه سیترولین نیز از هندوانه استخراج شده است. هندوانه حاوی مقدار قابل توجهی سیترولین می‌باشد كه بعد از مصرف چندین كیلوگرم هندوانه، غلظت آن افزایش می‌یابد و حتی ممكن است با سیترولینمیا یا سایر اختلالات سیكل اوره اشتباه شود.

همچنین هندوانه فاقد كلسترول و یا سایر چربی‌ها (فاقد چربی‌های اشباع) است. این میوه در تقویت سیستم ایمنی و دفاع بر علیه عفونت‌ها نقش مؤثری دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند كه مصرف هندوانه در كاهش علایم استئوآرتریت و روماتیسم نقش داشته است.

 

برچسب ها: هندوانه، فواید هندوانه، خواص هندوانه، ارزش غذایی هندوانه، هندوانه و بیماری ها، هندوانه و سلامتی، ویتامین های هندوانه تعداد بازديد: 767 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز