Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:18

10
بهمن
تهیه انواع جوانه‌ها

تهیه انواع جوانه‌ها

بهتر است جوانه‌ها به صورت خام استفاده شوند؛ زیرا پختن سبب از بین رفتن قسمت عمده‌ای از ویتامین‌های آنها می‌شود. تمام قسمت‌های جوانه، مثل ریشه و برگ‌های آن قابل مصرف است.

آسیه حسن زاده؛ كارشناس ارشد صنایع غذایی

 

 

آسان‌ترین دانه‌ها برای جوانه زدن عبارتند از: یونجه، ماش، عدس، شنبلیله، تربچه، نخود و گندم و پس از آنها تخمه آفتابگردان، کدو، کنجد، بزرک، نعنا و سپس انواع لوبیاها مانند سویا، جو، ذرت، ارزن و ... محل تهیه جوانه باید کمی‌گرم  و عاری از گرد و غبار باشد. اگر حرارت محیط حدود 22 درجه سانتیگراد و محل آن تاریک باشد، دانه خیلی زود جوانه می‌زند. زمان خیساندن بستگی به اندازه دانه دارد.

دانه‌های کوچک ۵ ساعت، سایز متوسط ۸ ساعت و دانه‌هایی مانند لوبیا و حبوبات به ۱۰-۱۲ ساعت زمان نیاز دارند. بعد از مدت زمان لازم جوانه‌ها را باید از تاریکی درآورد و رو به آفتاب قرار داد. باید جوانه‌ها را همیشه مرطوب نگاه داشت تا اندکی بیشتر رشد کنند. پس از یک تا دو روز ماندن در جلوی نور خورشید، جوانه آماده مصرف است. جوانه‌ها را باید به آرامی‌آبکشی نمود و در ظرفی دربسته در یخچال نگهداری کرد.

نکات قابل توجه

1- حبوباتی مانند عدس و لوبیای سویا به‌دلیل سفت بودن، باید ابتدا ۱۵ ساعت خیسانده و سپس دو بار در روز شسته شوند. این دانه‌ها بعد از سه روز جوانه می‌زنند.

2- می‌توان دانه هر نوع سبزی را سبز و سپس مصرف کرد، به جز سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و لوبیا چشم بلبلی که جوانه‌های مسموم کننده‌ای دارند.

3- بهتر است جوانه‌ها به صورت خام استفاده شوند؛ زیرا پختن سبب از بین رفتن قسمت عمده‌ای از ویتامین‌های آنها می‌شود. تمام قسمت‌های جوانه، مثل ریشه و برگ‌های آن قابل مصرف است. جوانه‌ها را می‌توان به سالاد، انواع ساندویچ‌ها، سوپ، غذای کودک و انواع سس‌ها اضافه کرد. 

4- جوانه را در دمای ۴ درجه سانتیگراد (۴۰ درجه فارنهایت) در یخچال نگهداری کنید. جوانه‌‌ها به مدت دو هفته در یخچال و در کیسه‌های پلاستیکی قابل نگهداری هستند.

5- جوانه‌هایی را بخرید که ظاهری ترد داشته باشند و به انتهای آنها جوانه متصل باشد. از استفاده و خرید جوانه‌هایی که بوی کپک می‌دهند، تیره‌اند و ظاهر لزج مانندی دارند بپرهیزید.

6- جوانه‌ها را قبل از استفاده در آب خیس کنید تا آلودگی سطحی آنها از بین برود؛ اما از مواد ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید.

7- به توصیه محققان مصرف حداقل  85 گرم از جوانه‌ها برای بزرگسالان در روز لازم و ضروری است كه این میزان برابر با 3 تكه نان حاوی گندم سبوسدار است.

 

برچسب ها: خواص جوانه ها، ارزش غذایی جوانه ها، فواید جوانه ها، مواد مغذی جوانه ها، تهیه جوانه ها، انواع جوانه تعداد بازديد: 819 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز