Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:13

30
فروردین
از خواص برنج چه می دانیم

از خواص برنج چه می دانیم

برنج برای افرادی که دچار سوء تغذیه شدید می باشند، بسیار مفید است همچنین موجب کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می گردد.

تحريريه ماهنامه دنيای تغذيه

 

 

 

 از زمان‌های کهن برنج در کنار نان یکی از غذاهای اصلی ایرانیان بوده است که علی رغم برخی تصورات عامیانه که آن را فقط حاوی کربوهیدرات و نشاسته و در نتیجه عامل چاقی می‌دانند، خواص و اثرات سلامت بخش فوق العاده ای دارد که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم:

مصرف زیاد برنج منجر به مصرف چربی اشباع کمتری می‌شود، زیرا افزایش مقدار برنج و کاهش مصرف گوشت، به کم مصرف کردن چربی های اشباع کمک می کند. برنج منبع غنی کربوهیدرات های پیچیده و فاقد سدیم و کلسترول می باشد، کالری کمی دارد و فاقد چربی می باشد.

برنج برای افرادی که دچار سوء تغذیه شدید می باشند، بسیار مفید است همچنین موجب کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می گردد. این غذای خوشمزه موجب افزایش مقاومت نسبت به انسولین می شود و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

خواص فوق العاده برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین (B1) برای بدن می‌باشد.

برخی از مهمترین فواید برنج برای سلامتی 

از آنجا که برنج سرشار از کربوهیدرات است، می توان از آن بعنوان سوخت بدن استفاده کرد و به عملکرد طبیعی مغز نیز کمک می‌کند.

خوردن برنج فقط به این دلیل که فاقد چربی های مضر، کلسترول و سدیم است، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. برنج می تواند بخش مهمی از یک برنامه غذایی متعادل را تشکیل دهد.

برنج منبع عالی از ویتامین ها و موادمعدنی مثل نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین به شمار می‌رود.

برنج سرشار از نشاسته مقاومی است که به شکل هضم نشده به روده می رسد و به رشد باکتری های مفید برای عملکرد عادی روده ها کمک می‌کند. 

از آنجا که برنج مقدار کمی سدیم دارد، برای آنها که از مشکل فشارخون بالا رنج می برند بسیار مفید است.

برنج همچنین از بروز یبوست مزمن جلوگیری می کند. فیبر غیرمحلول موجود در آن بعنوان یک اسفنج نرم عمل می کند که سریع و راحت وارد روده ها می شود.

در مورد خواص برنج معتقدند که ایجاد خواب می کند و خوابی نیکو می آورد. تشنگی را رفع می کند و اسهال صفراوی را تسکین می دهد. چاق کننده است و تولید اسپرم را افزایش می دهد و برای شکم روش و درد روده ها و زخم روده ها و اسهال خونی و اختناق رحم و امراض کلیه و مثانه نافع است و نیز رنگ صورت را جلا می دهد.

همچنین از روزگاران کهن برنج برای درمان فشار خون بالا و اختلالات کلیوی مورد توجه حکما و دانشمندان بوده است. تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که برنج بخصوص در مقایسه با سایر مواد نشاسته ای نظیر سیب زمینی در مورد بیماران قند که هنوز وابسته به مصرف انسولین نشده اند، ترکیب و ساخت کلسترول را کاهش می دهد و مقدار قند خون و انسولین خون را در یک حالت تعادل مناسبی نگه می دارد .

برنج دارای خاصیت ضد عطش، کم کننده ی ترشحات بدن و زیاد کننده شیرمادر می باشد. همچنین از آن در مواردی مانند: فشار خون، واریس، نقرس، اضطراب، تقویت کبد، تقویت کلیه، زخم معده، استفراغ، سرماخوردگی، گواتر، سوء هاضمه و دل پیچه نیز استفاده می گردد.

 یک دنیا لذت و سلامتی با برنج

با توجه به فواید بسیار زیاد برنج که به تعدادی از آنها اشاره شد و با توجه به اینکه برنج یکی از غذاهای اصلی کشور ما به شمار می رود و استفاده از آن به شکل‌های مختلف در تنقلات مرسوم بوده است، تلاش کردیم این محصول را با همان فوائد و به شکل صنعتی و کاملاً بهداشتی تهیه نموده و با افزودن شیرخشک و ... آن را به عنوان یک محصول غنی و مفید جهت مصرف معرفی نماییم.

این محصول از برنج ایرانی تهیه شده و بدون هیچگونه ماده افزودنی و یا نگهدارنده تولید می گردد و به لحاظ تغذیه ای، ارزش بالائی دارد.

 

برچسب ها: برنج، غذاهای ایرانی، خواص برنج، برنج و سلامتی، کربوهیدرات ها، نشاسته، مزایای برنج، فواید برنج برای سلامتی، ویتامین های برنج تعداد بازديد: 1325 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز