Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:35

5
خرداد
رژیم لاغری کتوژن (پر پروتئین و کم کربوهیدرات) چه رژیمی است؟

رژیم لاغری کتوژن (پر پروتئین و کم کربوهیدرات) چه رژیمی است؟

در گذشته بیشتر از رژیم‌های كم كربوهیدرات برای كاهش وزن استفاده می‌شد. این چنین روش غذایی در سده گذشته برای درمان چاقی سفارش شده بود. به این مطلب توجه کنید.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛‌ متخصص تغذیه

 

ساوارین (1826-1755)، پزشك فرانسوی می‌نویسد: دلیل اصلی چاقی آرد و نشاسته است كه غذای روزانه انسان را تشكیل می‌دهد.

لوتز پزشك اتریشی در كتاب خود به نام «زندگی بدون نان» اظهار می‌دارد كه شمار بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه غذای سرشار از كربوهیدرات عارض می‌شود و از این رو جیره كم كربوهیدرات و در بردارنده مقادیر بسنده پروتئین و چربی، در ارتباط با بهبود بسیاری از بیماری‌ها، حائز اهمیت می‌باشد.

وی نظریه خود را این چنین توضیح می‌دهد:

«تكامل ساختمان بدن انسان و متابولیسم او طی هزاران هزار سال انجام گرفته است.

در روزگاران دیرین بشر به عنوان یك شكارچی خود را از گوشت و چربی تغذیه می‌نموده در حالی كه میوه‌ها، ریشه و برگ گیاهان را نیز تا اندازه‌ای مورد مصرف قرار می‌داده است.

در نتیجه غذای انسان ناگزیر همواره از كربوهیدرات فقیر بوده است. ژنتیك ارگانیسم انسان آن‌چنان انعطاف‌پذیر نیست كه طی صدها یا هزارها سال خود را از چیزی بریده و به سرعت به چیز دیگر عادت دهد زیرا در این صورت می‌بایست در ساختمان تعداد بسیار زیادی از آنزیم‌ها نیز تحول ایجاد شود».

 

رژیم لاغری گتوژن

 

 

میانگین مصرف روزانه مصرف كربوهیدرات‌ها هم اكنون برای بزرگسالان بیش از 300 گرم برآورد می‌شود. بر پایه نظریه لوتز، مقدار نامبرده غیرفیزیولوژیكی می‌باشد.

همچنین او معتقد است كه بسیاری از بیماری‌هایی كه از زیاده‌روی در مصرف كربوهیدرات‌ها ناشی می‌شوند، با كمك گرفتن از جیره غذایی مناسب و رژیم لاغری اصولی، درمان‌پذیرند.

به غیر از رهایی از چاقی، اندوخته‌های سودمند دیگری نیز با غذای كم كربوهیدرات در مورد بعضی از ناراحتی‌ها به ویژه كولیت زخمی، بیماری‌های دگرگون‌كننده مفاصل، دیابت شیرین، نقرس، زخم معده و روده فراهم گردیده است.

در روش‌های محدودیت شدید كربوهیدرات‌ها در دریافت سایر مواد مغذی از طریق غذاهای متنوع‌تر نیز محدودیت به وجود می‌آورد.

میزان كربوهیدرات توصیه شده روزانه 70-60 گرم است و چربی و پروتئین را می‌توان آزادانه انتخاب كرد.

به طور متوسط پروتئین رژیم كم كربوهیدرات 102 گرم، چربی 156 گرم و كربوهیدرات 75 گرم می‌باشد.

در گروهی از این قبیل برنامه‌های تغذیه‌ای كاهش وزن  و رژیم لاغری، بدون كاهش مقدار انرژی روزانه، فقط به حذف یا كاهش بسیار زیاد كربوهیدرات‌های ساده و مركب یعنی (تك‌قندی، دوقندی، قندهای مركب و مواد نشاسته‌ای) پرداخته می‌شود.

تاریخچه استفاده از این قبیل برنامه‌های غذایی به اواخر قرن 19 میلادی برمی‌گردد كه از آن زمان تاكنون چنین روش‌های كاهش وزن بارها مد روز بوده و سپس استفاده از آن منسوخ شده است و مجددا با تغییراتی به عنوان یك رژیم موفق جادویی و خارق‌العاده با نام‌های مختلف در عرصه‌های زیبایی و سلامتی جای خود را باز كرده است.

یكی از پرآوازه‌ترین آنها رژیم لاغری دكتر اتكینز و یا رژیم بخورید تا لاغر شوید است.

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژن، رژیم پر پروتئین، رژیم کم کربوهیدرات، رژیم غذایی دکتر اتکینز تعداد بازديد: 3369 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز