Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:06

17
مرداد
در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید (2)

در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید (2)

در مسیر کاهش وزن باید صبر داشت و مواد غذایی مناسب را انتخاب نمود. اما می‌توان طوری مواد غذایی را طعم دار نمود که جای خالی مواد پر کالری را احساس نکرد.

4- بدون استفاده از چربی، خوراک‌تان را طعم دار نمایید

علت اصلی خوشمزه بودن غذاهای ناسالم، چربی است. هنگامی که چربی را از غذاهای پرکالری حذف می‌‌کنید، بی‌مزه می‌‌شوند.

به این ترتیب یا آنقدر می‌‌خورید تا به رضایت برسید یا باز به سراغ نوع پرچرب آن می‌‌روید.

برای پیشگیری از این مسأله باید خوراک‌تان را به کمک طعم دهنده‌‌هایی مانند ادویه‌‌های گوناگون مزه دار کنید.

اگر باز هم جای خالی چربی را احساس کردید، کمی روغن زیتون به خوراک‌تان اضافه کنید تا هم از خوردن لذت ببرید و هم از روغن سالمی استفاده کرده باشید.

5- با کمک ادویه‌‌ها به میل به شیرینی پاسخ دهید

راه‌‌های زیادی وجود دارد که بدون پناه بردن به کیک، شیرینی، شکلات و بستنی به میل به شیرینی تان پاسخ دهید. یکی از این شیوه‌‌ها افزودن ادویه به یک سری خوراکی‌‌هاست.

می‌‌توان با استفاده از موادی نظیر وانیل، دارچین، میخک، زنجبیل و دیگر چاشنی‌‌های متداولی که به شیرینی‌‌های قنادی می‌‌افزایند، دسرهای خانگی درست کرد.

برای مثال می‌‌توان این طعم دهنده‌‌ها را به خوراکی‌‌هایی که شیرینی طبیعی دارند مانند سیب، گلابی و سیب زمینی پخته شده اضافه کرد و بدون دریافت شیرینی، چربی و کالری اضافی‌ای که در تولیدات قنادی‌‌ها به چشم می‌‌خورد، عطش شیرینی خود را فرو نشانیم.

6- به جای آبمیوه یا میوۀ خشک، خود میوه را بخورید

خوردن میوۀ کامل به کاهش وزن کمک می‌‌کند. میوه‌‌ها دارای ویتامین‌‌ها  و املاح معدنی هستند و با فیبر و آبی که دارند، حس سیری و رضایت ایجاد می‌‌کنند.

آبمیوه‌‌های تجاری اغلب شکر و در نتیجه کالری بیشتری دارند.

از طرفی حتی قند آبمیوۀ طبیعی هم که گوشت و پوست آن گرفته شده، به سرعت جذب خون می‌‌گردد و به همین دلیل چیزی نمی‌گذرد که باز هم احساس گرسنگی و ضعف می‌‌کنیم.

همچنین آبمیوه، آن حجمی که خود میوه دارد و به واسطۀ آن باعث سیری می‌‌شود را ندارد.

در ارتباط با میوه‌‌های خشک، تصور عمومی بر این است که می‌‌توان آنها را به جای میوۀ تازه مصرف کرد، چون خوردن شان راحت بوده و نیازی به پوست کندن ندارند، اما بد نیست بدانید که میوۀ خشک به دلیل اینکه آبش گرفته شده، نسبت به میوۀ تازه تراکم کالری بالایی دارد و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای میوۀ تازه نیست.

7- غذاهای تند بخورید

خوراکی‌‌های تند به ویژه انواع فلفل‌‌های قرمز به بالا رفتن سوخت و ساز بدن کمک می‌‌کنند. این خوراکی‌‌ها کالری سوزی را به دو تا سه ساعت پس از خوردن غذا افزایش می‌‌دهند.

گرمایی که از کپسایسین (جزء فعال فلفل قرمز) تولید می‌‌شود، دمای بدن را افزایش می‌‌دهد و سطح متابولیسم را به طور موقت تا 30% بالا می‌‌برد.

خوردن غذاهای تند از طریق ایجاد حس رضایت نیز باعث کاهش کالری دریافتی نیز می‌‌شوند.

در ضمن هنگامی که خوراکی‌‌های تند می‌‌خوریم، تشنه می‌‌شویم و آب می‌‌نوشیم که این امر خود به بروز احساس سیری کمک می‌‌کند.

8- هر روز چای سبز بنوشید

پژوهش‌‌ها نشان داده‌اند که چای سبز به سوختن چربی و افزایش متابولیسم کمک می‌‌کند. چای سبز دارای ترکیبات ویژه‌ای به نام پلی فنول‌‌های کاتچین است.

این آنتی اکسیدان‌‌ها با افزایش اکسیداسیون چربی و گرمازایی، به روند کاهش وزن کمک می‌‌کنند. چای سبز همچنین به کاهش جذب چربی غذایی کمک می‌‌نماید.

آنتی اکسیدان دیگری که در این چای وجود دارد، اپی گالو کاتچین گالات نامیده می‌‌شود که نقش مؤثری در تنظیم گلوکز خون و در نتیجه کاهش اشتها دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول -در مسیر کاهش وزن، خوراکی های سالم را برگزینید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ادویه، تغذیه و چاقی، رژیم درمانی چاقی، لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام، خواص چای سبز، میوه، غذاهای تند، مواد غذایی کم چرب تعداد بازديد: 939 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز