Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:39

29
تیر
كودكان ما چرا چاق می شوند (3)

كودكان ما چرا چاق می شوند (3)

بخش سوم- افزایش تصاعدی اضافه وزن و چاقی، كودكان و نوجوانان را نیز مانند بزرگسالان در معرض ابتلا به افزایش چربی خون، پرفشاری خون اندام های حساس بدنشان قرار می دهد.

 

نتیجه گیری كلی از مباحث مورد اشاره چند نكته را به اثبات می رساند ۱– زمینه ارثی پدر و مادر و وابستگان شاخه پدری و مادری در سرنوشت نسل های بعدی تاثیرگذار می باشد، در جهت گزینش همسر باید با عاقبت اندیشی در قبال سرنوشت فرزند یا فرزندانی كه به دنیا خواهند آ‌مد دست به انتخاب زد.

۲– وضعیت تغذیه مادر در قبل از ازدواج، بعد ازدواج و قبل از بارداری و بعد از بارداری و دوران بارداری از ابعاد كمی و كیفی در تعیین سرنوشت فرزند به دنیا آ‌مده كاملا  تاثیرگذار می باشد و دختر خانم های امروز و مادران فردا باید به این موضوع توجه كنند

عوامل تاثیرگذار در زمینه سازی چاقی كودكان بعد از به دنیا آ‌مدن و بیماری های مزمن احتمالی در سنین بعدی

الف) شیر مادر و نقش آ‌ن در سلامتی مادر و نوزاد

شیر مادر یكی از نعمت های بسیار ارزنده ای می باشد كه در لحظه به لحظه حیات نوزادان اثرات حفاظتی و تغذیه ای دارد و تركیباتی را دارا می باشد كه منطبق با نیاز نوزاد در هر لحظه ای از زندگی آ‌نها می‌باشد، نه تنها از نظر ارزش غذایی به حدی كامل و كافی می باشد كه وزن تولد بچه را كه حاصل ۹ ماه زندگی درون رحمی می باشد در طول پنج یا شش ماه به دو برابر می رساند.

بلكه به موازات تامین نیازهای رشد سریع ماه های اولیه تولد، نوزادان را از ابتلا  به عفونت های ریوی و گوارشی به خوبی حفظ می نماید (اگر در طول ۴ تا ۶ ماه اولیه زندگی به غیر از شیر مادر ماده غذایی دیگری به بچه خورانیده نشود).

ولی متاسفانه تعدادی از مادران با عدم آ‌گاهی و تصورات غلط نه تنها سلامتی فرزند دلبند خود را با محروم كردن او از شیر خود به خطر می اندازند بلكه سلامتی خودشان را نیز از اثرات حفاظتی شیردهی كه كاهش سریع خون ریزی و جمع شدن رحم و عدم ابتلا  به بیماری های بدخیم و اختلا لا ت استخوانی بخصوص شكستگی لگن در دوران بعد از یائسگی و سالمندی می باشد.

محروم می سازند.امروزه با پیشرفت علم و دانش و گسترش پژوهش ها و تحقیقات بسیار گسترده، با كمال اطمینان اعلا م گردیده بهره مند نمودن نوزاد با شیر مادر یكی از فاكتورهای بسیار تاثیرگذار در پیشگیری از خیلی از بیماری های مزمن بزرگسالی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، آ‌سم، پوكی استخوان و بسیاری از بیماری های بدخیم و سرطان های مختلف می باشد.

بر مبنای نتایج اعلا م شده از ده ها تحقیق و مطالعات آ‌ینده نگر در كشورهای مختلف، تغذیه نوزادان با شیر مادر بعد از تولد و در ماههای اولیه زندگی نه تنها یكی از تاثیرگذارترین عوامل حفاظتی در قبال ابتلا  به چاقی قلمداد شده بلكه یافته های پژوهش های مختلف نمایانگر این واقعیت می باشد كه سطح چربی های خون در دوران نوجوانی در گروهی كه بعد از تولد با شیر مادر تغذیه شده بودند از تعادل بهتری در مقایسه با گروهی كه از شیر مادر خود بهره مند نشده بودند.

قرار داشت و ابتلا  به پوكی استخوان و بیماری های بدخیم در سنین سالمندی آ‌نها نیز كمتر بود. همچنین در بررسی های دیگری در قبال احتمال ابتلا  كودكان به آ‌لرژی و آ‌سم، شیر مادر را یكی از بهترین و كامل  ترین غذاهای بازدارنده از بروز اغلب حساسیت ها و كاهش دهنده میزان ابتلا  به آ‌سم در صورت افزایش طول مدت شیردهی از شش ماهگی به بعد حتی تا دو سالگی به اثبات رسانده اند.در مورد تغذیه كودكان بعد از آ‌غاز تغذیه تكمیلی تا سن ۱۱ سالگی در شماره بعدی مطالبی تقدیم حضور شما عزیزان خواهد شد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- كودكان ما چرا چاق می شوند- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- كودكان ما چرا چاق می شوند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر مادر، بارداری، تغذیه مناسب، بیماری های مزمن، بارداری و چاقی، عوامل چاقی در کودکان، چاقی نوزادان تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز