Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:39

7
اردیبهشت
چاقی در كودكان (2)

چاقی در كودكان (2)

برای رژیم كودكانی كه اضافه وزن دارند ازدادن لبنیات، شیرو ماست كم‌چرب و از اضافه كردن روغن و كره به سوپ و پلو خودداری شود و به مكمل غذایی آنان ویتامین‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها اضافه شود.

 

چند توصیه برای كاهش وزن

برای جلوگیری از افزایش وزن توصیه‌های زیر مفید است:

1-‌ تشویق مادران به تغذیه شیرخود، نوازش و ماساژ دادن شیرخوار از سوی مادران، جلو گیری از دادن غذاهای نامناسب

2-‌ غذاهای كمكی شیرخواران از آغاز 6 ماهگی شروع شود؛ غذاهای كمكی قبل از 6 ماهگی در چاقی كودك دخالت دارند.

3-‌ چنانچه كودكان بیش از یك سال دارد باید به جای گذاشتن در گهواره یا كالسكه او را به فعالیت و بازی تشویق نمایند.

4- برای رژیم كودكانی كه اضافه وزن دارند ازدادن لبنیات، شیرو ماست كم‌چرب و از اضافه كردن روغن و كره به سوپ و پلو خودداری شود و به مكمل غذایی آنان ویتامین‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها اضافه شود. همچنین غلیظ كردن شیر خشك نیز برای آنان توصیه نمی‌شود.

5- مقایسه كردن شیرخواران با هم‌سن و سال‌های خود در خانواده صحیح نیست. چون رشد كودكان با وزن تولد و تغذیه، خانواده متفاوت است.

6- یكی دیگر از علل چاقی در كودكان و نوجوانان دیدن برنامه‌های تلویزیون و كامپیوتر است كه موجب تنبلی كودكان می‌شود. ذهن كودكان معطوف به تصاویر رنگارنگ با موسیقی زیبایی می‌شود كه غذاهای ناسالم را كه رنگ و مزه فریبنده دارد را تبلیغ می‌كند. در نهایت كودك ناخودآگاه به طرف غذاهای Fast Food مانند پیتزا و همبرگر كه با سوسیس و كالباس تهیه شده است و امروزه بسیار رواج یافته است. این غذا‌ها علاوه بر اینكه ارزش غذایی ندارند اغلب حاوی مواد نگهدارنده مضر و حاوی كالری زیاد در سس‌های خوشمزه هستند كه باعث چاقی می‌شود.

همچنین والدین موظف هستند اجازه ندهند كودكان ساعت‌های طولانی به دیدن تلویزیون یا كامپیوتر مشغول باشند. بنابراین والدین باید برای دیدن تلویزیون كودكان برنامه‌ریزی كنند و آنان را به انجام فعالیت‌های فیزیكی و پیاده‌روی در بیرون از خانه و پارك‌ها تشویق كنند. والدین باید اجازه ندهید فرزندشان از خوراكی‌های بی‌ارزش ماند چیپس و پفك تغذیه كنند. آنان نباید این مواد را در منزل و آشپزخانه نگهداری كنند زیرا آشپزخانه محلی است كه هم می‌تواند فرد را چاق كند و هم خوراكی‌های سالم را به بدن برساند.

چنانچه نیاز به رژیم غذایی برای اضافه وزن دارید باید اهل عمل باشید نه اینكه مدام توصیه‌ها و راهنمایی متخصصان را تذكر دهید اما خودتان برخلاف آن عمل كنید زیرا كودكان عادت غذایی والدین را پسندیده و عمل می‌كنند. همچنین رژیم غذایی نباید محدودیت داشته باشد بلكه باید غذاهای اصلی و كالری مورد نیاز و موادریزمغذی‌ها به قدر كافی و مناسب به بدن برسند.

رفتارهای عاطفی والدین

1-‌ سرزنش و توهین كردن به كودك مانند چاقی یا اصلا متوجه نیستی چقدر زشت و بدتركیب شده‌ای را متوقف كنید و با واژه چاقی ذهن او را بمباران نكنید.

2-‌ چنانچه والدین اصول رفتارها را رعایت كنند ممكن است كودك در مهدكودك، مدرسه یا اقوام و ‌آشنایان مورد تمسخر و اذیت و آزار قرار گیرد. وقتی كودك از این رفتارها ناراحت و مغموم است، نشان دهید احساس او را درك می‌كنید. پیام‌هایی كه از پیرامون كودك به او می‌رسد بر اعتماد به نفس او تاثیر دارد. هر چه قدر كودك بزرگ‌تر می‌شود به‌ویژه در دوران نوجوانی این اثر بیشتر خواهد شد بنابراین باید به نقاط مثبت این كودكان نیز توجه داشته باشید.

3- معمولا كودكانی كه اضافه وزن دارند از نظر ظاهری بزرگ‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. انتظارات والدین از نظر عقلی و شناختی كودك باید متناسب با سن نه به جثه و فیزیك او باشد.

4-‌ سعی شود نیازهای فیزیكی و هیجانی كودك را از هم جدا كنید تا كودك بفهمد این دو نیاز از هم جدا است نه اینكه هر وقت مضطرب یا هیجان‌زده است، پرخوری كند. گاهی والدین به‌طور ناخودآگاه حالات احساس كودك را به خوردن ربط می‌دهند و می‌گویند، گرسنه است كه این قدر عصبانی و لجباز شده است اگر غذا بخورد خوب می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- چاقی در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی کودکان، افزایش وزن در کودکان، کاهش وزن در کودکان، غذاهای مناسب کودکان، رژیم در کودکان، رشد کودکان، کودکان و اضافه وزن تعداد بازديد: 643 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز