Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:30

28
فروردین
عوارض و راهكارها پرخوری (2)

عوارض و راهكارها پرخوری (2)

یكی دیگر از دلایل پرخوری این است كه مغز ما به طور طبیعی به غذاهای چرب و خوشمزه تمایل دارد و این به انسان‌های نخستین برمی‌گردد.

 

ورزش هم یكی دیگر از راه‌های چاره است. دویدن، انجام یك بازی گروهی یا انفرادی و یا یك پیاده‌روی ساده برای كاهش استرس و جلوگیری از پرخوری مفید است. ولی اگر دیدید كه علیرغم انجام این روش‌ها همچنان از استرس رنج می‌برید و روی زندگی شما اثر منفی گذاشته است، از یك مشاور یا پزشك كمك بگیرید.

  تمایل طبیعی مغز

یكی دیگر از دلایل پرخوری این است كه مغز ما به طور طبیعی به غذاهای چرب و خوشمزه تمایل دارد و این به انسان‌های نخستین برمی‌گردد كه در تلاش برای یافتن خوراك، غذاهای خوشمزه‌ای را كه برای زندگی و جنگیدن، انرژی بیشتری به آنها می‌داد، را بهترین می‌دانستند. این گفته دكتر كسلر سخنگوی سابق سازمان غذا و داروی آمریكاست. 

بنابراین فقط ضعف اراده نیست كه باعث می‌شود ما پرخوری كنیم. دانشمندان آكادمی علوم امریكا طی پژوهش‌های بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند كه وقتی ما غذاهای چرب و شیرین می‌خوریم، مغز ما این پیام را دریافت می‌كند كه بدن از این غذا لذت برده و راضی است. همچنین خاطره خوشایند بلندمدتی از این غذای خوشمزه در ذهن ما حك می‌شود. به گفته دكتر كسلر دیدن ظاهر زیبا و وسوسه‌كننده غذا به تنهایی هم می‌تواند باعث پرخوری شود. 

همچنین خاطره‌ای كه ما از غذای بخصوصی داریم در این مسأله دخیل است. او می‌گوید: «شما از خیابانی می‌گذرید و به یاد شكلات‌های شیرین و رنگارنگ می‌افتید؛ چرا؟ چون یك بار قبلا از همین خیابان شكلات خریده بودید».

چه باید كرد؟

از خوردن غذاهای محبوب‌تان در موقعیت‌های خاص یا در مكان‌ها و زمان‌های خاص پرهیز كنید. این كار باعث می‌شود كه بین این غذاها و این اتفاقات، مكان‌ها یا زمان‌ها ارتباطی شكل نگیرد و در ذهن  شما ارتباطی كه منجر به پرخوری شود به وجود نیاید. از آنجایی كه ظاهر زیبا و رنگارنگ غذاها هم می‌توانند ما را وسوسه كنند، سعی كنید تا حد امكان از جلوی قنادی یا رستوران فست‌فود رد نشوید.

همچنین دقت كنید كه وقتی وسوسه می‌تحریریه دنیای سلامتشوید با خود چه می‌گویید. دكتر كسلر عقیده دارد: «وقتی مغز با فكر خوردن یك غذای چرب و شیرین تحریك شده است،  اگر به خودتان بگویید نه من نباید این را بخورم، فقط میل به خوردن بیشتر خواهد شد. در عوض، حواس‌تان را روی چیزی متمركز كنید كه بیش از خوردن یك قطعه كیك خامه‌ای برای‌تان اهمیت دارد.

مثلا اینكه می‌خواهید با پرهیز از پرخوری سلامتی‌تان را ارتقا دهید یا اینكه اندام زیبا‌تری داشته باشید و بتوانید لباس‌های دلخواه‌تان را بپوشید.

در آخر اگر دیدید كه باز هم نمی‌توانید مقاومت كنید، سراغ نوع سالم‌تر از غذاهایی بروید كه سخت مشتاق خوردن‌شان هستید. مثلا می‌توانید ماست كم‌چرب با گردو بخورید یا یك لیوان شیر كم‌چرب با كلسیم بالا به همراه شكلات بدون چربی میل كنید. با همه اینها باز هم پرخوری كرده‌اید...

اگر با تمام این تفاسیر باز هم پرخوری كردید، به نكات زیر توجه كنید:

 خودتان را ببخشید

اگر یك بار غذایی نامناسب و پر از چربی و شكر خوردید، دلیل بر این نمی‌شود كه دیگر نمی‌توانید به رویه سالم قبلی بازگردید. چنانچه خودتان را سرزنش كنید، امكان دارد این پرخوری روزها ادامه یابد و به سختی بتوانید مهارش كنید.

بلافاصله سراغ رویه سالم قبلی را پیش بگیرید

بی‌درنگ با غذاهایی حاوی پروتئین بدون چربی و میوه و سبزی فراوان آغاز كنید و آ‍ب فراوانی هم بنوشید.

 از تجربه قبلی درس بگیرید

فكر كنید و ببینید كه چه چیز باعث شد شما دوباره پرخوری كنید یا كدام غذاها بیشتر وسوسه‌تان كرد. خود را سرزنش نكنید و سركوفت نزنید.

مدت زمان ورزش را افزایش دهید

برای اینكه راحت‌تر بتوانید رویه سالم قبلی را در پیش گیرید، چند دقیقه به زمان ورزش روزانه‌تان اضافه كنید. البته اگر این چند دقیقه اضافی را به عنوان جریمه پرخوری فرض كنید، از ورزش لذت نخواهید برد و باعث می‌شود كه میل‌تان به ورزش هر روز كمتر شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- عوارض و راهكارها پرخوری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پرخوری، کاهش استرس، درمان پرخوری، ورزش های مناسب، تمایل طبیعی مغز، دلایل پرخوری، پیشگیری از پرخوری، راه های درمان پرخوری تعداد بازديد: 552 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز