Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:56

24
اردیبهشت
رژیم پاکسازی بدن در بهار (1)

رژیم پاکسازی بدن در بهار (1)

همراه با رژیم های پاکسازی، بدن خود را بهاری کنید!

حامد خدائی؛ کارشناس ارشد علوم تغذیه، دانشکده تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز

 

 

مقدمه

بدن ما به طور مداوم در معرض انواع آلودگی ها و سموم قرار می گیرد که می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مکانسیم های پیچیده ای در بدن طراحی شده است تا بتواند از شر این سموم رهایی پیدا کند. کبد، کلیه، سیستم دستگاه گوارش، پوست و ریه ها نقش بسیار مهمی در دفع مواد سمی از بدن ایفا می کنند.

به طور کلی روش هایی که برای پاک سازی بدن استفاده می-شود دفع مواد شیمیایی و متابولیتهای آن را در ادرار ، مدفوع و سایر راه های دفعی مانند عرق و سبوم را افزایش می دهد.  رژیم های پاکسازی بدن که در برخی موارد به علت اهمیت آن (spring cleaning) یا پاکسازی بهاری بدن هم اطلاق می شوند، مداخله های رژیمی کوتاه مدتی هستند که برای دفع مواد سمی از بدن و بهبود سلامتی طراحی می شوند و در مواردی می توانند همراه با کاهش وزن باشند. رژیم های غذایی پاکسازی از جمله موثرترین روش هایی هستند که می توانند با تحت تاثیر قرار دادن مکانسیم های دفعی ، مواد سمی را از بدن خارج کنند.

بدن خود را برای رژیم پاکسازی آماده کنید

همچنان که قبل از شروع یک مسابقه ورزشی باید بدن خود را با چند حرکت نرمشی گرم کنید، برای شروع رژیم پاکسازی هم باید مقدمات آن فراهم شود. در وهله ی اول، با انجام چند تغییر مهم بار سمی بدن خود را کاهش دهید. الکل، قهوه، سیگار، قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع از مهمترین عواملی هستند که می توان با حذف آن ها روند پاکسازی بدن را به خوبی پیش برد. همچنین کاهش استفاده از پاک کننده های شیمیایی در منزل، آفت کش ها و جایگزینی محصولات طبیعی برای استفاده در بهداشت فردی به جای نوع شیمیایی آن ها  می تواند در کاهش بار سمی بدن نقش به سزایی داشته باشد.

یک عامل تعیین کننده ی دیگر که متاسفانه در جوامع کنونی همراه همیشگی بشر شده است استرس می باشد، که موجب ترشح هورومون استرس در بدنمان می شود. در صورتی که میزان این هورمون در بدن بیش از مورد نیاز باشد می تواند موجب تولید سم در بدن و کند شدن روند آنزیم سم زدایی در کبد شود. یوگا و مدیتیشن راه های ساده و موثری هستند که می توانند موجب رهایی بدن از استرس های زندگی روزمره شوند. 

چه نوع برنامه ی پاکسازی مناسب شما می باشد؟

بسته به نیازهای فردی، برنامه های پاکسازی و رژیم های غذایی متفاوتی باید طراحی شود. بسیاری از این  برنامه ها کوتاه مدت ( هفت روزه ) بوده و طوری تنظیم می شوند تا خون را به طور کامل پاکسازی کنند. این برنامه ها اغلب شامل استفاده از مایعات به مدت دو روز و به دنبال آن  پنج روز رژیم پاکسازی دقیق و سنجیده برای استراحت دستگاه گوارش می باشد که باید توسط متخصص مربوطه طراحی شوند. در این جا به پنج مورد از محبوب ترین رژیم های پاکسازی اشاره شده است:

رژیم روزه داری

رژیم  میوه و سبزیجات

رژیم مایعات

رژیم غذایی لیموناد

رژیم خام خواری 

چگونه می توان فهمید که بدن  نیاز به پاک سازی دارد؟

توصیه می شود که هر فرد در طول سال یکبار از رژیم های پاکسازی استفاده کند. اگرچه با توجه به شرایط فردی نحوه ی استفاده از رژیم های پاکسازی می تواند متفاوت باشد. امروزه با افزایش آلاینده های زیست محیطی، متخصصین توجه بیشتری برای پاکسازی بدن برای تمامی قشر جامعه دارند. با این وجود، علایمی وجود دارد که می تواند نیاز بدن به پاکسازی را نشان بدهد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

احساس خستگی در تمام طول روز

دفع نامرتب

پوست تحریک پذیر

آلرژی ها

عفونت های پی در پی

چشمهای پف کرده و تیرگی زیر چشم

نفخ شکم

اختلالات قاعده گی

سردرگمی های ذهنی

 

برای خواندن بخش دوم - رژیم پاکسازی بدن در بهار - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، غذا خوردن، تغذیه در بهار، فصل بهار، سم زدایی بدن، رژیم پاکسازی، اختلالات بدن در بهار تعداد بازديد: 2081 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز