Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:31

17
بهمن
کاهش وزن پس از 40 سالگی (2)

کاهش وزن پس از 40 سالگی (2)

شما باید با برنامه‌ریزی تدریجی و آهسته‌آهسته این اضافه وزن را كاهش دهید. بین كالری دریافتی و كالری سوخته شده خود با فعالیت توازن ایجاد كنید. هدف اصلی تغییر كوچكی در شیوه زندگی است و رمز اصلی و بنیادی كاهش وزن همین است.

رژیم گرفتن را فراموش كنید

اگر بیش از 40 سال سن دارید، بهتر است بدانید كه به ندرت رژیم‌های غذایی در كاهش وزن موثر خواهند بود و هیچ‌گاه به طور ناگهانی شروع به رعایت رژیم‌های سخت غذایی نكنید، اگر چه ممكن است در ابتدای امر به كاهش وزن كمك كند ولی مطمئن باشید كه نتیجه تغییرات شدید و ناگهانی چیزی جزء بازگشت اضافه وزن در درازمدت نخواهد داشت و یا حتی بدن در مقابل این تغییرات مقاومت می‌كند و علی‌رغم ادامه رژیم غذایی، هفته‌ها بدون هیچ كاهش وزنی، وزن شما ثابت خواهد ماند. معمولا مقدار سوخت و ساز بدن ثابت است حتی اگر با كمبود دریافت كالری نیز مواجه شود.

اگر تمایل زیادی به خوردن شیرینی و شكلات دارید، بهتر است قبل از خوردن آنها، آن را نصف كنید و نیمی از آن‌را برای وعده دیگر نگه‌دارید. گاهی اوقات آرام‌آرام خوردن یك چیز شیرین می‌تواند رضایت ما را بر آورده كند. هیچ‌گاه تاثیر طعم دهنده‌ها و شیرینی‌های مصنوعی را نادیده نگیرید و آنها را جایگزین شیرینی‌های طبیعی نكنید چرا كه با مصرف حتی 100 كالری از آنها، رضایت طبیعی بدن بر آورده نمی‌شود و اشتهای ما را برای خوردن شیرینی كاهش نمی‌دهند و فقط 100 كالری اضافی دریافت كرده‌اید.

80 كیلو اضافه وزن دارید و از همین حالا تصمیم گرفتید كه این اضافه وزن را كاهش دهید، دو هفته هیچ چیزی نمی‌خورید و 126 ساعت پیاده‌روی می‌كنید تا این 10 كیلو اضافه وزن را كاهش دهید. این امر غیر ممكن است. اضافه وزنی را كه در طول زمان و به تدریج به دست آورده‌اید و بدن شما با این شرایط سازگار شده است را در مدت كوتاه نمی‌توانید كاهش دهید.

شما باید با برنامه‌ریزی تدریجی و آهسته‌آهسته این اضافه وزن را كاهش دهید. بین كالری دریافتی و كالری سوخته شده خود با فعالیت توازن ایجاد كنید. هدف اصلی تغییر كوچكی در شیوه زندگی است و رمز اصلی و بنیادی كاهش وزن همین است.

سوخت و ساز بدنتان را تنظیم كنید

می‌دانم كه این موضوع را قبلا شنیده‌اید ولی واقعا مهم نیست كه چقدر غذا می‌خورید، مهم این است كه از هر غذایی چه مقدار میل می‌كنید. بسیاری از غذاها بسیار سالم هستند هر چقدر آنها را بخورید چاق نمی‌شوید، همچون كرفس. با چند ترفند ساده می‌توانید مقدار مصرف غذاهای چربی سوز را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و مواد غذایی دیگر را در حد اعتدال بخورید. بدین ترتیب مجبور نیستید هیچ ماده غذایی را از رژیم خود حذف كنید. 

حفظ وزن ایده آل بدن

كارشناسان از یك چیز مطمئن هستند كه اسنك و یا هر نوع ماده غذایی كه بعد از ساعت 9 شب خورده شود، مستقیما به چربی باسن و شكم تبدیل می‌شود و خوشبختانه عكس این مسئله نیز صحت دارد و هر آنچه را كه به عنوان صبحانه میل كنید، زمانی كه سوخت و ساز بدن زیاد است، شما را اصلا چاق نمی‌كند و تبدیل به انرژی می‌شود. آیا دوست ندارید صبحانه بخورید؟ 

متاسفم كه این را می‌گویم ولی هیچ راه دیگری ندارد و یكی از اصلی‌ترین كلیدهای حفظ وزن ایده‌آل بدن و لاغر ماندن، خوردن صبحانه است.

زمانی كه اعضای انجمن كنترل وزن در امریكا را مورد مطالعه قرار دادند، محققان دریافتند كه 78 درصد افرادی كه بیش از 15 كیلو از وزن خود را در طی 1 تا 6 سال كاهش داده‌اند، روزانه صبحانه می‌خورند و تقریبا 90 درصد از آنها حداقل 5 روز در هفته را صبحانه سالم می‌خورند و محققان این عامل را به عنوان عامل اصلی و مشترك كاهش وزن این افراد دانستند. 

خواب بیشتر، مصرف كالری بیشتر

با افزایش سن و شروع یائسگی در زنان، تمایل افراد به خوابیدن كمتر می‌شود. تنها دلیل گریزان بودن افراد از خواب، استرس نیست بلكه مسائل متعددی از جمله مشكلات فیزیكی همچون كمردرد، خر و پف و یا تعریق شبانه نیز می‌توانند موجب بی‌خوابی و تداخل در خواب بشوند. متخصص مغز و اعصاب، دكتر دیویدسیمون از مركز چوپرا در كالسبد كالیفرنیا معتقد است كه خواب خوب شب، یكی از رموز اصلی كاهش وزن است. 

در سال‌های اخیر، تحقیقات قابل توجهی نشان داده است كه كمبود خواب به طور مستقیم با افزایش وزن مربوط است و این ارتباط به دلیل دو هورمون لپتین و گرلین (Gherlin ) است كه گرسنگی و سیری را كنترل می‌كنند وقتی كه دچار كمبود خواب هستید، ترشح هورمون  گرلین (Gherlin ) كاهش و هورمون لپتین افزایش می‌یابد كه در نتیجه احساس گرسنگی می‌كنید و اشتهای شما برای خوردن مواد غذایی افزایش می‌یابد.

علاوه بر این افراد محروم از خواب تمایل بیشتری به خوردن غذاهای پر انرژی و شیرین دارند و همین موضوع به ظاهر كوچك موجب افزایش وزن می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهند كه زمانی كه خواب هستیم، سوخت و ساز بدن ما به طور شگفت‌آوری بیشتر می‌شود و چربی‌های بدن سوزانده می‌شوند و اهمیتی ندارد كه متابولیسم بدن چقدر است بلكه كالری‌هایی كه در طول روز مصرف شده‌اند، سریع‌تر می‌سوزند در نهایت باید بگوییم كه با مراجعه به پزشك مشكل بی‌خوابی خود را درمان كنید تا به اضافه وزن دچار نشوید.

 

 

برای خواندن بخش اول -کاهش وزن پس از 40 سالگی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، اضافه وزن، تناسب اندام، رژیم غذایی کاهش وزن تعداد بازديد: 909 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز