Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:24

3
بهمن
خوب فكر كنيد تا چاق نشويد (2)

خوب فكر كنيد تا چاق نشويد (2)

مطالعات نشان داده در مواقعی كه ما به خوردن احساسی روی می‌آوریم به ندرت به ارزش غذایی خوراكی‌هایی كه می‌خوریم، توجه می‌كنیم و بیشتر به رنگ و مزه آنها توجه داریم.

در مهمانی‌ و رستوران
بسیاری از ما فكر می‌كنیم تا زمانی كه در خانه درست و سالم غذا می‌خوریم، پرخوری در مهمانی‌ها و رستوران‌ها و در «مواقع خاص» اشكالی ندارد. واقعیت چیز دیگری است و پرخوری و خوردن غذاهای ناسالم در هرحالتی مضر می‌باشد و قابل توجیه نیست. گاهی این مواقع خاص برای ما هر روز یا با فاصله‌های كم اتفاق می‌افتند، مثلاً به جشن تولد دعوت می‌شویم، همكارانتان غذاهای خوشمزه‌ای سر میز ناهار می‌آورند كه نمی‌توانید از آنها بگذرید، برایتان مهمان می‌آید یا به جشن ارتقای شغلی همكارتان دعوت می‌شوید، سالگرد ازدواجتان است و یا بی‌هیچ دلیل خاصی تصمیم گرفته‌اید برای خود و همسرتان جشن دونفره‌ای بگیرید.

اگر شما مدام با این وقایع روبه‌رو باشید، دیگر «مواقع خاص» به شمار نمی‌آیند. بدتر از همه اینكه اگر عادت دارید چندبار در هفته بیرون و در رستوران غذا بخورید، باید خیلی مراقب باشید، چرا كه این مواقع خاصی كه مدام تكرار می‌شوند، به سادگی می‌توانند شما را چاق كنند و كالری‌های فراوانی را به بدن شما تحمیل نمایند.

برای حل این مشكل، هر روز چه بیرون غذا بخورید و چه در مهمانی باشید، اهداف تغذیه‌ای خاصی را برای خودتان تعیین كنید و بكوشید به آنها پایبند باشید. در ضمن، به این نكته هم توجه كنید كه اگر در مواقع عادی غذاهایتان تمام رژیمی و بدون رنگ، بو و مزه باشند، طبیعی است كه وقتی به رستوران می‌روید، هوس كنید غذاهای ناسالم و پرچرب سفارش دهید. بكوشید روش‌های پخت غذاهای سالمی را یاد بگیرید كه در عین سالم بودن خوشمزه هم هستند و رنگ و بوی خوبی دارند. هیچ قانونی نیست كه بگوید غذاهای سالم باید بی‌رنگ و رو و بی‌مزه باشند. 

یك كتاب آشپزی مخصوص غذاهای سالم تهیه كنید و با پخت غذاهای سالم و خوشمزه به رژیم غذایی‌ خود تنوع ببخشید و از خوردن غذاهای سالم لذت ببرید. به این ترتیب، دفعه بعد كه به رستوران می‌روید غذاهای رنگارنگ و وسوسه‌كننده منوی رستوران باعث نمی‌شوند، رژیمتان را بشكنید. 

جلوی تلویزیون و در سینما
در ذهن بسیاری از ما خیلی از فعالیت‌ها با خوردن تعریف شده است. دیدن فیلم و تماشای مسابقه فوتبال، با خوردن غذاهایی مثل چیپس و پفك همراه شده است. تارا گیدوس، متخصص تغذیه و یكی از سخنگوهای انجمن تغذیه آمریكا در فلوریدا، می‌گوید: «وقتی كاری مانند تماشای تلویزیون یا روزنامه خواندن را با غذاخوردن همراه می‌كنیم، بدن عادت می‌كند كه دیگر به پیغام گرسنگی توجه نكند و تا زمانی كه مشغول انجام آن كار باشیم به خوردن ادامه می‌دهیم».

باید بكوشید این عادت خود را تغییر دهید. اگر همیشه بعدازظهرها با یك بسته چیپس و جلوی تلویزیون خستگی در می‌كنید، از این به بعد به جای این كار یك كتاب بردارید و روی كاناپه با كتاب خواندن و استراحت كردن بعدازظهر را سپری كنید. 

باید به خودم جایزه بدهم
خیلی‌ها اینطور فكر می‌كنند كه پس از پشت سرگذاشتن یك روز سخت و پرتلاش لایق این هستند كه خوراكی‌های خوشمزه زیادی بخورند و بیشتر افرادی كه این طرز تفكر را دارند، به اضافه وزن دچار هستند. دكتر ریك تمپل، روانشناسی كه اختلالات خوردن را در دانشگاه فلوریدای جنوبی معالجه می‌كند، در این باره می‌گوید: «خوراكی‌ها می‌توانند به روشی بسیار ساده برای انجام كارهای سخت به ما پاداش دهند و به تعویق انداختن دریافت این پاداش كار راحتی نیست»، ولی مشكل اینجاست كه ما هیچ وقت برای پاداش گرفتن از غذا به سراغ یك تكه هویج یا بروكلی نمی‌رویم، بلكه در بیشتر مواقع یك تكه شكلات یا بستنی شیرین و خوشمزه را انتخاب می‌كنیم.

مطالعات نشان داده در مواقعی كه ما به خوردن احساسی روی می‌آوریم به ندرت به ارزش غذایی خوراكی‌هایی كه می‌خوریم، توجه می‌كنیم و بیشتر به رنگ و مزه آنها توجه داریم. یك روش برای غلبه بر این عادت نادرست و مضر این است كه بنشینید و چیزهایی غیر از خوردن كه خوشحالتان می‌كند را یادداشت كنید.

می‌توانید به دوست خود تلفن بزنید، با همسرتان تلویزیون نگاه كنید یا به موسیقی مورد علاقه‌ خود گوش دهید. هركاری كه انجامش حواس شما را از این نوع خوردن نادرست و مضر پرت كند، خوب است و به شما كمك می‌كند كالری‌های اضافی دریافت نكنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -خوب فكر كنيد تا چاق نشويد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، رژیم چاقی، رژیم درمانی در چاقی، تغذیه و اضافه وزن تعداد بازديد: 931 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز