Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:21

15
مهر
برای دستيابی و حفظ تناسب اندام هيچ زمانی دير نيست

برای دستيابی و حفظ تناسب اندام هيچ زمانی دير نيست

اگر آگاهانه، هدفمند و با صبر و مداومت با سرعت مناسب از وضعيت موجودتان برای دستيابی به موقعيت مطلوب‌تر گام‌‌های حساب شده‌ای را برداريد...

دكتر سيدضياءالدين مظهری؛ متخصص تغذيه و رژيم درمانی، نائب رئيس انجمن علمی پيشگيری و درمان چاقی

 

اگر آگاهانه، هدفمند و با صبر و مداومت با سرعت مناسب از وضعیت موجودتان برای دستیابی به موقعیت مطلوب‌تر گام‌‌های حساب شده‌ای را بردارید و تا حصول به نتیجه نهایی ادامه دهید، همانطوری كه در شماره 151 ماهنامه دنیای تغذیه اعلام نموده‌ایم تناسب اندام یك رویا نیست. ولی جهت دستیابی و تحقیق این آرزو راهكارهای متعددی وجود دارند كه به فراخور هر فردی و نوع عامل چاقی آنها باید برگزیده شوند. لذا تا موقعیت فعلی خودتان را تجزیه و تحلیل و علت یابی ننموده و نیازها و امكانات موجود و قابل حصول‌تان را ارزیابی و مشخص نگردانید و اهداف مورد نظرتان را نسبت به امكانات واقعی‌تان اولویت‌بندی نفرمایید راه به جایی نخواهید برد.

 

ماراتون دستیابی به سلامتی پایدار و تناسب اندام ماندگار

حتم دارم عزیزانی كه با مطالعه مطالب مندرج در شماره 151 ماهنامه اقدامات پیشنهادی را آغاز نموده‌اند، بعد از گذشت این مدت نتایج ملموسی را بدست آورده‌اند گرچه هنوز به آن چه كه آرزومند بودند و آنچه كه حاصل شده فاصله بسیار طولانی وجود دارد. ولی باور كنید در این مدت زمان تغییرات بوجود آمده قابل تشخیص بوده و باید برخود ببالید چرا كه در مقایسه با ماههای گذشته چندی است كه فعال‌تر شده‌اید و در مسیر مشخص‌تری گام بر می‌دارید و خودتان تصدیق خواهید نمود در هفته‌های اخیر خیلی سبك‌بارتر و مصمم‌تر و راحت‌تر قدم‌های خود را در جهت هدفتان بر می‌دارید و تغییرات ملموس و مشخصی را در منش زندگی و روش تغذیه خود پدیدار می‌سازید و به هوش باشید كه بنا به توصیه این و آن یا رهنمودهای غلط و انگیزه‌های احساسی و آنی انحرافی در عملكرد شما پدیدار نشود كه فراز و فرود یویو مانند وزن و سایزهای‌تان بسیار زیان‌بارتر و بیماری‌زا تر از چاقی و اضافه وزن به جسم وروح‌تان آسیب می‌‌رساند.

 

به یادداشت‌‌های روزانه وهفتگی خود مراجعه نمایید

اگر قبل از آغاز برنامه وضعیت موجود و اهداف خود را معلوم و مشخص و درج نموده‌اید نتایج بدست آمده را بعد ازگذشت این چند هفته با یكدیگر مقایسه نمایید. تفاوت تغییر BMI یا شاخص توده بدنی قبل از آغاز اقدامات بنیادی در زمان حال و همچنین میزان كاهش محیط شكم در ناحیه ناف و تغییرات وزن و نوع وكیفیت تغذیه فعلی‌تان را در چندین هفته یا ماه‌‌های گذشته بسنجید. از نتایج بدست آمده شگفت‌زده و از تغییرات حاصل شده سرافراز خواهید شد. به همین منوال با صبوری و مداومت به راه خود ادامه بدهید تا تغییرات و منش جدید زندگی و غذا‌خوردن‌تان نهادینه گردیده و عادات قدیمی به تدریج از ذهن و اندیشه‌تان زدوده شود.

 

با مدیریت درونی خود بر نقاط ضعف قبلی فایق آیید و توانمندی‌‌های درونی خود را قوت بخشید

اگر تاكنون بدلیل ترس یا خود كم‌بینی یا خشم یا احساس گناه یا تحت تاثیر گفتار و رفتار اطرافیان به خودباوری نرسیده و استعدادهای ذاتی‌تان را كشف نكرده‌اید، از این لحظه به بعد بر توانایی‌‌های خود ببالید و ایمان داشته باشیدگره‌‌های موجود با انگشت تدبیر یكی بعد از دیگری گشوده خواهد شد، باور داشته باشید. 
كدام جاه و مقامی بالاتر و ارزشمندتر و والاتر از سلامتی جسم وگستردگی ذهن و اندیشه و صفای باطن وروح آرام می‌‌باشد. زمانی كه رفتار و كردار و گفتار اطرافیان همچون خاری بر روح و روان شما فرو می‌‌رود و احساسات درونی و منفی شمارا بر می‌‌انگیزد و بذر تردید و دودلی را در ضمیر باطن شما می‌‌افكند، به سرعت ریشه گرفته و رشد می‌‌كند و شما را به این تفكر وا می‌دارد كه دیگر قادر به دستیابی به اهداف ترسیمی خود نیستید. بطور حتم حین تفكری توام با تزلزل و تردید، تاثیرات منفی بر اراده واحساسات درونی و عملكردتان بجا می‌‌گذارد كه حاصل آن احساس ضعف و از دست دادن اعتماد بنفس می‌‌باشد كه شما را از ادامه راه باز خواهد داشت و از مسیر و جاده سلامتی رسیدن به اندام متناسب دور خواهد نمود. از لطافت آب و صلابت تخته سنگ‌‌های چندین هزار تنی كه راه را بر این مایه حیات بر می‌‌بندد الگو بگیرید كه چسان ذره ذره ولی پی در پی در راه رسیدن به مقصد و مقصود خود یعنی دریا تلاش و كوشش می‌‌نماید. چنان آگاهانه و خستگی ناپذیر زیر پای صخره‌‌های ناهنجار متكبر قلدرمآب را می‌‌شوید و خالی می‌‌سازد كه بناگاه آن را از اوج عزت به حضیض ذلت می‌‌غلطاند و راه عبورش را باز می‌‌كند. باور داشته باشید كه همه ما در اقیانوس زندگی بمانند موجهایی می‌‌باشیم كه آسودگی ما عدم ماست    ما زنده به آنیم كه آرام نگیریم.در راستای دستیابی به اهداف سلامتی و سعادت ماندگار تان باید صبور و امیدوار باشید و سپس بر تلاش و كوشش وایستادگی خود بیفزایید.



نقش مثبت اندیشی و ایمان

اعتقاد بر توانمندی‌تان در دستیابی به اهداف مورد نظر در هر زمینه‌ای اساس موفقیت را پایه گذاری می‌‌نماید. اگر بطور مثال در نظر دارید به تناسب اندام رویایی خود دست یابید و بطور مداوم و طولانی مدت از انباشتگی‌‌های چربی‌‌های جاخوش كرده در اندامهای مختلف، خود را وارهانید در قدم اول احتیاج به آرامش خیال و اعتقاد به موفقیت وآغاز تغییر دارید كه گام به گام به مقصد و هدف نزدیك و نزدیك‌تر شوید. به خودتان بقبولانید دستیابی به اولین پله و هدف لازم و واجب می‌‌باشد و شما آن توانایی را دارید كه در گام نخستین دیو هوس و لذت جویی را بزانو در آورید و با صرف نظر كردن از لذت آنی و زودگذر حسرت دائمی را به خود روا ندارید. ارزشمندترین هدیه الهی، سلامت جسم و جان می‌‌باشد. هر ارگان سالمی كه دارید بطور خودكار وظایف محوله‌اش را به بهترین وجهی به انجام می‌‌رساند و با گنج قارون برابری می‌‌كند چرا كه حتی طغیان یك سلول در بدن هر موجود زنده‌ای و خارج گردیدن از خط و مشی ونظام بدن، توده‌‌های نفرت انگیز و مهاجمی را پدیدار می‌‌سازد كه بتدریج تمامی كشور وجود را می‌‌تواند تسخیر نموده و در خدمت خود درآورد و شرنگ زندگی را به كام مبتلایان به زانو درآمده تلخ نماید.

 

تفكر واندیشه‌‌های منفی را از خود دور كنید

اگر تحت تاثیر اظهار نظرهای غیر مسئولانه دوست وآشنا یا بستگان دور و نزدیك نا آگاه، در ذهن و اندیشه‌تان جوانه‌‌های تردید و دو دلی را پدیدار و شكوفا كرده و سوالات نظیر موارد زیر را در ضمیرتان برانگیخته است، احساسات خود را مهار نموده و با دلیل و منطق محاسن و معایب ادامه یا قطع حركت آغاز شده را بسنجید. نمونه سوالات ممكن است شامل:
اصلا چرا من چنین برنامه‌ای را آغاز نمودم،گیرم كه چند كیلویی لاغرتر شدم چه امتیازی خواهد داشت كه من در حال حاضر این همه محرومیت را برای خود بوجود آورده‌ام؟
جواب در صورتی كه خانم هستید: من اعتقاد دارم كه دستیابی به كاهش وزن و رهایی از بار سنگین اضافه وزن و چاقی با یك برنامه متعادل و متناسب ومتنوع حتی به اندازه یك تا دو كیلو در ماه بتدریج نتایج ملموس و شگفت‌انگیزی در دستیابی به سلامتی  و احساس راحتی و آسایش را پدیدار خواهد نمود. علاوه بر آن با كسب موفقیت در كاهش وزن و سایز بدنتان خوش هیكل‌تر و جذاب‌تر بنظر خواهید رسید. لباسهای شیكی كه تن‌تان نمی‌رفت مجدداً اندازه خواهد شد. درد مفاصل و رویش موهای زاید و مشكلات تنفسی و اختلال عملكرد تخمدان‌ها بعلت كیست‌‌های متعدد به تدریج رو به بهبودی خواهد نهاد و شانس حاملگی طبیعی با هر كیلو كاهش وزن افزونتر خواهد شد.جواب در صورتی كه آقا هستید: به چستی و چالاكی در كار و وظایف شغلی‌ام برمی‌گردم، از شدت رنج و عذاب تنفس‌‌های سخت و مشكلات قلبی (كه مردان چاق را بیشتر تهدید می‌‌كند) رها خواهم شد.
در شماره آینده با ادامه بحث همراه شما عزیزان خواهیم بود.

 

برچسب ها: تغذیه، کاهش وزن، تناسب اندام، رژیم درمانی، رژیم، متخصص تغذیه تعداد بازديد: 1100 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز