Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:10

12
آبان
الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

لازم به ذكر است كه اعداد منعكس گرديده در جدول برای خانم‌هايی كه قد و جثه...

الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن

جدول كنترل روند سیر وزن‌گیری در طول بارداری
هدیه دنیای تغذیه برای بانوانی كه قصد بارداری آگاهانه دارند

جدول كنترل اضافه وزن در دوران بارداری

نام: تاریخ آغاز حاملگی:
نام‌ خانوادگی: وزن قبل از بارداری:
سن: وزن پایان بارداری:
هفته‌های بارداری وزن شما در هفته‌های مختلف بارداری به كیلوگرم اضافه وزن طبیعی در طول بارداری به گرم اضافه وزن هفتگی شما به گرم ملاحظات هفته‌های بارداری وزن شما در هفته‌های مختلف بارداری به كیلوگرم اضافه وزن طبیعی در طول بارداری به گرم اضافه وزن هفتگی شما به گرم ملاحظات
1 بدون تغییر 21 350
2 بدون تغییر 22 350
3 بدون تغییر 23 400
4 بدون تغییر 24 400
5 بدون تغییر 25 450
6 بدون تغییر 26 450
7 بدون تغییر 27 500
8 بدون تغییر 28 500
9 بدون تغییر 29 500
10 بدون تغییر 30 500
11 بدون تغییر 31 500
12 بدون تغییر 32 500
13 250 33 500
14 250 34 500
15 250 35 500
16 300 36 500
17 300 37 500
18 300 38 500
19 350 39 500
20 350 40 250
تفسیر وزن براساس نمایه توده بدن قبل از آغاز باروری كل افزایش وزن بارداری افزایش وزن در هر سه ماه نوجوانان بزرگسالان 3 ماهه اول 3 ماهه دوم 3 ماهه سوم

 

نكته

لازم به ذكر است كه اعداد منعكس گردیده در جدول برای خانم‌هایی كه قد و جثه متوسط دارند پیشنهاد گردیده است.
كل وزن‌گیری در بارداران دوقلو 21- 18 كیلوگرم بوده و می‌باید تا هفته 24 حداقل 11 كیلوگرم افزایش وزن ایجاد شده باشد.
كل وزن‌گیری در بارداران سه‌قلو 27- 5/22 كیلوگرم بوده و می‌باید تا هفته 24 حداقل 16 كیلوگرم اضافه وزن مشاهده گردد.
به تمام بانوان باردار محترم توصیه می‌گردد هراز چندگاهی قند ناشتای خود را كنترل نموده و جهت پیشگیری از عوارض دیابت حاملگی به تمام این عزیزان توصیه می‌گردد در هفته 22 تا 24 حاملگی آزمایش تست تحمل قند را انجام بدهند.

پایان دوره بارداری و تولد كودك

قدم نورسیده مبارك. گرچه مراقبت‌های دوران بارداری به پایان آمده، ولی وظیفه بزرگ‌تری از لحظه تولد فرزند دلبند و غنچه زندگانی‌تان در قبال تضمین و تامین سلامتی جسم، ذهن و اندیشه كودك‌تان علاوه بر دستیابی به اندام قبل از بارداری‌تان بعهده شما گذاشته شده است. مقدمات این امر از دوران مراحل مختلف حاملگی آغاز شده و هم‌اكنون اضافه‌وزنی كه نسبت به قبل از بارداری دارید، ذخایر انرژی بصورت چربی است كه در اندام‌هایتان جهت تولید و ترشح شیر؛ این ماده حیات‌بخش می‌باشد كه در سال اول زندگی فرزندتان، اثرات غیر قابل تردیدی در شكوفایی و بروز استعداد‌های ذاتی دارد.

غذای كودك

در نیمه اول سال تولد غذای بچه منحصر خواهد بود به شیر خودتان بعلاوه ویتامین‌های A-D. با به پایان رسیدن نیمه اول گرچه وعده‌‌های اصلی را شیر خودتان بخود اختصاص می‌دهد، ولی در جهت تكمیل و تكامل نیاز‌های افزوده كودك لازم است از آغاز هفتمین ماه غذای كمكی بصورت سیستماتیك آغاز و بتدریج نسبت به تغییر قوام خوراك كودك از مایعات به صورت لعاب، پوره‌های كاملا نرم و لطیف و ادامه گام به‌گام و تدریجی تغییر فرم و قوام غذاها تا پایان سال اول زندگی به طرف غذاهای سفت‌تر و همچنین تنوع استفاده از منابع مختلف فرآورده‌های گیاهی و حیوانی بصورت تلفیقی یا خالص اقدام شود، ولی در هر حال در سال دوم زندگی كودك نیز شیر مادر كماكان نقش بسیار مهمی از نظر حفظ كودك از ابتلا به بیماری‌های مختلف و تامین حداقل یك‌سوم كل انرژی مورد نیاز روزانه و افزایش كیفیت و ارزش بیولوژیكی غذاهای تكمیلی داده شده را عهده‌دار می‌گردد.لازم به یادآوری است كه با آغاز و شروع غذاهای تكمیلی قطره آهن جهت جبران كمبودهای احتمالی برای خون‌سازی بصورت مرتب باید به كودك خورانیده شود و همچنین دادن آب جوشیده ولرم یا كمی خنك شده هر از چند گاهی در طول روز برای رفع عطش كودك لازم می‌باشد. از آنجایی‌كه بحث آغاز شده ما طبقه‌بندی، تحلیل و ارائه راه حل برای تیپ‌های مختلف افراد دارای اضافه وزن و چاق می‌باشد، لذا در قبال روند رشد و تغذیه كودكان به همین مقدار بسنده می‌كنیم و می‌پردازیم به مشكلات احتمالی فعلی شما مادران گرانقدر كه بعد از زایمان و در طول شیردهی چه اقدامی را باید به انجام برسانید تا بتدریج انرژی‌های ذخیره شده دوران بارداری‌تان به مصرف رسانیده شود و تراش اندام و كاهش تدریجی وزن افزوده شده بصورت آرام ولی مداوم صورت پذیرد، لذا بحث خودمان را به شرح زیر ادامه می‌دهیم.

شیردهی چگونه و چطور می‌تواند به كاهش تدریجی وزن فعلی‌تان منجر گردد

اگر جنابعالی از جمله بانوانی برشمرده می‌شوید كه به نیاز قبلی‌تان به انرژی دریافتی روزانه فقط 500 كیلو كالری اضافه نمایید بطور قطع تا پایان شیردهی به فرزند خود (دوسالگی) قادر خواهید شد كیلوهای اضافه انباشته شده دوران حاملگی‌تان را به آسانی و سهولت به تدریج به مصرف رسانیده و وجودتان را از بار اضافی ایجاد شده وارهانید.

همانطور كه می‌دانید برای تولید و ترشح شیر موردنیاز كودك روزانه 800 – 750 كیلوكالری اضافی لازم می‌باشد. شما بزرگواران مخصوصاً عزیزانی كه اغلب اشتها و میل بیشتری به غذاخوردن احساس می‌نمایید، بهتر است از غذاهای شكم پركن كه در شماره 133 ماهنامه دنیای تغذیه تحت نام مواد غذایی شكم‌ پركن معرفی گردیده‌اند استفاده بیشتری بعمل آورید، چرا كه تغذیه مناسب، متعادل و متنوع مادر علاوه بر منافع ثابت شده‌ای كه در جهت سلامتی و شادابی و حفظ تناسب اندام مادر دارد، برای كودك شیرخوارتان نیز مفید است. نوع و میزان اسیدهای چرب شیر مادر تحت تاثیر منابع تامین كننده تغذیه مادر می‌باشد، حتی مواد معدنی و ویتامین‌های دریافتی مادر نیز سهم كودك را از طریق شیر خود در اختیارش می‌گذارد، ضمناً دوران نیم‌سال اول تولد كودك زمان رژیم گرفتن نبوده، مخصوصاً اگر مادری بدون توجه به این موضوع از رژیم‌های لاغری بسیار كم‌كالری استفاده نماید، علاوه بر افت سطح تولید شیر مادر، مواد سمی محلول در چربی‌های بدن نیز به سرعت و به میزان فراوان آزاد گردیده و از طریق جریان شیر به نوزاد و كودك صدمه می‌زند. از این جهت اگر بتوانید در نیمه اول و دوم سال تولد كودك بطور متوسط نیم تا یك كیلوگرم در ماه با ادامه شیردهی و حذف هله‌وهوله و افزایش فعالیت بدنی سبك از ذخایر چربی خود بكاهید بطور شگفت‌انگیزی تغییراتی در برش بدن و سایزهای خود مشاهده خواهید كرد.

 

برچسب ها: حاملگی، دوران بارداری، كاهش وزن، كنترل اضافه وزن تعداد بازديد: 545 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز