Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:00

15
دی
عوارض يك رژيم غذايی

عوارض يك رژيم غذايی

طرفداران رژیم‌های غذایی كم‌كربوهیدرات ادعا می‌كنند كه تمام كربوهیدرات‌ها باعث چاقی می‌شوند و با حذف آنها از رژیم غذایی، وزن بدن كاهش می‌یابد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

طرفداران رژیم‌های غذایی كم‌كربوهیدرات ادعا می‌كنند كه تمام كربوهیدرات‌ها باعث چاقی می‌شوند و با حذف آنها از رژیم غذایی، وزن بدن كاهش می‌یابد. آنها معتقدند زمانی كه هیچ كربوهیدراتی برای تولید انرژی وجود نداشته باشد، بدن به چربی‌ها روی آورده و برای تولید انرژی ناچار به سوزاندن آنها می‌شود. این رژیم‌های غذایی میل به مصرف پروتئین‌ها را افزایش می‌دهند؛

سایر عوارض این رژیم غذایی عبارتند از:

یبوست شدید، هموروئید، بدبویی تنفس، آزردگی كبد، عصبانیت‌های شدید و بسیاری عارضه‌های دیگر. افرادی كه در كنار چنین رژیم‌های غذایی، مكمل‌های ویتامینی و املاح دریافت نمی‌كنند، به گرسنگی‌های پنهان سلولی و تخلیه كامل ذخیره بدن از مواد حیاتی و بیماری‌های ناشی از آن دچار می‌شوند. البته در مصرف كربوهیدرات‌ها هم نباید زیاده‌روی و افراط شود؛ زیرا سبب چاقی و افزایش وزن می‌شود. انرژی حاصل از كربوهیدرات‌ها باید 45-65 درصد از كل كالری روزانه را به خود اختصاص دهد؛ نه بیشتر. در مجموع باید گفت، حذف كامل كربوهیدرات‌ها به اندازه زیاده‌روی در مصرف آنها مضر است و می‌تواند عواقب زیانباری به دنبال داشته باشد.

وقتی كربوهیدرات‌ها از برنامه غذایی حذف می‌شوند:

بدن ما طوری ساخته شده است كه بر اساس تركیبی متعادل و متناسب از انواع مواد غذایی فعالیت می‌كند. در برخی از رژیم‌های غذایی با حذف یك نوع ماده غذایی مثل كربوهیدرات‌ها برخی مشكلات در افراد به‌وجود می‌آید، مثل:

1- افزایش سطح كلسترول

رژیم غذایی كم‌فیبرو كم‌كربوهیدرات، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد و فرد را به سمت خوردن مقدار زیادی پروتئین حیوانی می‌كشاند و این پروتئین‌ها حاوی مقادیر زیادی كلسترول و چربی اشباع‌شده هستند. با افزایش میزان كلسترول بد خون، احتمال سخت شدن دیواره رگ‌ها و سكته قلبی بالا می‌رود.

2- پوكی استخوان

پوكی استخوان با كاهش تراكم استخوان‌ها، به‌دلیل از دست رفتن كلسیم در مدت طولانی ایجاد می‌شود. وقتی مقدار پروتئین در یك برنامه غذایی زیاد باشد، كلسیم دفع‌شده از طریق ادرار نیز افزایش می‌یابد. این نوع رژیم‌های غذایی كه حاوی پروتئین زیاد و كربوهیدرات كم هستند، خطر ابتلا به پوكی استخوان را افزایش می‌دهند.

3- كاهش سوخت و ساز بدن

با رژیم‌های غذایی كه هدفشان كاهش زیاد وزن بدن در مدت زمان كوتاه است، توده عضلات كاهش یافته و متابولیسم بدن كم می‌شود.

4- تهوع، سردرد، سرگیجه

به‌دلیل فقدان انرژی در رژیم‌های غذایی كم‌چرب و تجمع كتون‌ها، فرد دچار تهوع، سردرد و سرگیجه می‌شود.

5- خستگی و كوفتگی شدید بدن

بدن به ‌دلیل عدم استفاده از كربوهیدرات‌ها دچار خستگی و كوفتگی زیاد می‌شود. وقتی هیچ گلوكزی برای تولید انرژی در دسترس بدن نباشد، احساس خستگی شروع می‌شود. به این ترتیب، بدن برای تولید انرژی كم‌كم به استفاده از پروتئین روی می‌آورد! در این شرایط دیگر پروتئین كافی برای تولید سلول‌ها و بافت‌های تازه و هورمون‌ها و آنتی‌بادی‌ها در دسترس نخواهد بود و به این ترتیب سیستم ایمنی تضعیف و رشد و تكثیر بدن كم می‌شود. كربوهیدرات‌ها (مواد قندی- نشاسته‌ای) سوخت اختصاصی سلول‌های عصبی هستند. این سلول‌ها انرژی مورد نیاز خود را به‌طور معمول از كربوهیدرات‌ها دریافت می‌كنند؛

بنابراین لازم است این گروه از مواد غذایی به میزان لازم و كافی در اختیار بدن قرار گیرند. از طرفی، كربوهیدرات‌ها قادر به ذخیره طولانی در بدن نیستند، بنابراین محرومیت از آنها باعث كاهش قدرت یادگیری، تمركز و ضعف حافظه می‌شود. لذا افرادی كه چنین رژیم‌های غذایی را دنبال می‌كنند، باید حتماً این نكته را مورد توجه قرار دهند. رژیم‌های غذایی بدون كربوهیدرات یا كم‌كربوهیدرات به كلیه نیز آسیب می‌رسانند و دفع اسیداوریك حاصل از تجزیه مواد پروتئینی حاوی پورین را مهار می‌كنند. به این ترتیب حجم اسید اوریك در خون و مایعات بدن افزایش می‌یابد و افرادی كه مستعد ابتلا به بیماری نقرس هستند، دچار حملات شدید می‌شوند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، کالری سوزی، برنامه غذایی مناسب، مصرف کربوهیدراتها تعداد بازديد: 919 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز