Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 09:21

1
دی
رژيم غذايی برای نوجوانان - بخش اول

رژيم غذايی برای نوجوانان - بخش اول

تغذیه یك كودك از زمان تولد تا بزرگسالی روی سلامت او تاثیر بسزایی داشته و حتی از بسیاری مشكلات از جمله اضافه وزن، استخوان‌های ضعیف و دیابت پیشگیری می‌كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

تغذیه یك كودك از زمان تولد تا بزرگسالی روی سلامت او تاثیر بسزایی داشته و حتی از بسیاری مشكلات از جمله اضافه وزن، استخوان‌های ضعیف و دیابت پیشگیری می‌كند. از آنجا كه هر مرحله از زندگی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد، لازم است تمام گروه‌های غذایی متناسب با این نیازها در رژیم غذایی گنجانده شود. اگرچه تغذیه در رده‌های مختلف سنی از كودكی تا پیری بسیار مهم است، اما تغذیه نوجوانان اهمیت بیشتری داشته و تاثیر بسزایی در سلامت آینده آنها دارد. برای سلامت نوجوانان به توصیه‌های غذایی زیر توجه كنید:

 مصرف انواع غذاها

 داشتن رژیم غذایی متعادل همراه با فعالیت فیزیكی

 انتخاب رژیم غذایی سرشار از حبوبات، سبزی و میوه

 پیروی از رژیم غذایی كه كمتر در آن چربی‌های اشباع‌شده و كلسترول وجود داشته باشد

 انتخاب رژیم غذایی با نمك و قند متوسط

 رژیم غذایی سرشار از كلسیم و آهن كافی برای تامین نیازهای بدن در دوران رشد یافته

چه خوب است عادات سالم صحیح خوردن و ورزش منظم در برنامه زندگی نوجوانان قرار گیرد و خانواده برای این عادات، برنامه منظم داشته باشد. بهتر است والدین خود نیز از این برنامه‌ها پیروی كرده و بیشتر از محصولات كم كالری و كم چربی استفاده كنند. هرم غذایی نوجوانان باید به گونه‌ای باشد كه در آن پنج وعده غذایی و هر آنچه برای سلامت لازم است، گنجانده شود. همچنین غذاهایی كه حاوی میزان بالایی چربی، روغن و قند هستند، باید كمتر استفاده شود. تعداد وعده‌های غذایی به اندازه غذایی كه نوجوان مصرف می‌كند، بستگی دارد. غذاهایی در حجم زیاد به عنوان بیش از یك وعده غذایی شناخته می‌شوند و غذاهایی با حجم كم، جزئی از یك وعده كامل هستند.

چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی

سعی كنید بیشتر از 30 درصد از رژیم غذایی‌تان از چربی‌ها نباشد. در یك رژیم غذایی 2200 كالری، روزانه 73 گرم چربی و برای یك رژیم با 2800 كالری، 93 گرم چربی لازم است. نوع چربی مصرفی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. چربی‌های اشباع‌شده در غذاهایی مانند گوشت و محصولات لبنی پرچرب، میزان كلسترول را بیشتر از چربی‌های غیراشباع بالا می‌برند. چربی‌های غیراشباع در روغن زیتون، بادام‌زمینی، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و سویا یافت می‌شوند. میزان بالایی از كالری بدن ما هم به وسیله قندها تامین می‌شود؛ در حالی كه ارزش غذایی قندها كم است.

پس:

 از گوشت بدون چربی و محصولات لبنی كم‌چرب استفاده كنید.

 در رژیم غذایی نوجوانان بیشتر از روغن‌های گیاهی و كره مارگارین استفاده نمایید.

 همیشه برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و از میزان چربی آن مطمئن شوید.

 غذاهایی را كه حاوی میزان زیادی قند و چربی اشباع هستند، حذف كنید.

ادامه مطلب

برچسب ها: کاهش وزن، رژیم درمانی، افزایش وزن، رژیم غذایی در نوجوانی، کاهش وزن در سن کم تعداد بازديد: 912 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز