Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 10:39

24
آذر
توصيه‌های مهم برای حفظ وزن دلخواه

توصيه‌های مهم برای حفظ وزن دلخواه

برای كاهش یا تعدیل اشتها دو قاشق غذاخوری سركه سیب، آب گریپ‌فروت، آب پرتقال، آب لیمو، در یك لیوان آب بریزید و نیم ساعت قبل از ناهار و شام میل كنید..

دكتر بهمن محمدی

 

 

فرقی نمی‌كند كه همیشه وزن مناسبی داشته‌اید و یا مدتی است كه وزن خود را كاهش داده و می‌خواهید وزن دلخواه خود را حفظ كنید. با رعایت توصیه‌های زیر بدون نیاز به رژیم غذایی وزن خود را كنترل كرده و اندام متناسب خود را حفظ كنید:

از استراحت و خواب زیاد بپرهیزید. عموما هشت ساعت خواب در شبانه‌روز كافی است. سر ساعت معینی بخوابید و غذای خود را هر روز در وقت مشخصی صرف كنید. داشتن نظم در تغذیه و استراحت به كنترل وزن كمك می‌كند. زندگی كم‌تحرك عامل چاقی است.

روزانه نیم تا یك ساعت فعالیت جسمانی مانند پیاده‌روی داشته باشید و در زمان پیاده‌روی و تا دو ساعت پس از آن به جز آب هیچ غذایی نخورید (نوشیدن آب مفید است و توصیه می‌شود). خوردن ته‌دیگ، شربت، نوشابه، غذاهای چرب، شیرینی، شكلات، تنقلات و نظایر آنها چاق‌كننده است از مصرف آنها بپرهیزید یا به مقدار كم بخورید. آبمیوه، بیسكوئیت، نان خشك و نان سوخاری نیز وزن را افزایش می‌دهد؛

اما می‌توانید در حد متعادل از این موادغذایی استفاده كنید. خوردن نوشابه‌های رژیمی و آجیل و بستنی به مقدار متعادل و گاه به گاه بلامانع است. لبنیات مصرفی نظیر ماست، پنیر و شیر باید كم‌چرب (چربی كمتر از 5/2 درصد) باشد. از روغن مایع مخصوص سرخ كردن استفاده كنید.

این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند و برای سلامت قلب و عروق مفیدند. بهترین روغن‌ها به ترتیب: روغن زیتون، كانولا، سویا، آفتابگردان، هسته انگور و ذرت می‌باشند. سعی كنید همه روزه از انواع میوه‌جات به مقدار متعادل بخورید. خوردن قند و شكر و سایر مواد قندی توصیه نمی‌شود. مصرف آنها را كاهش دهید. مواد قندی و میوه را در طول روز تقسیم كرده و از مصرف آنها در یك نوبت خودداری كنید.

برای كاهش یا تعدیل اشتها دو قاشق غذاخوری سركه سیب، آب گریپ‌فروت، آب پرتقال، آب لیمو، در یك لیوان آب بریزید و نیم ساعت قبل از ناهار و شام میل كنید. مصرف روزانه سالاد و سبزی بسیار مفید است؛ اما از ریختن سس‌های چرب (مثلا مایونز) بر روی سالاد خودداری كنید. در عوض می‌توانید از مخلوط ماست كم‌چرب و آب‌لیمو به عنوان سس سالاد استفاده كنید. مصرف نان‌های ضخیم و سبوس‌دار مانند نان جو، چاودار، سنگك و نان گندم كامل توصیه می‌شود. نان‌های سبوس‌دار اشتها را كم كرده، كلسترول خون را كاهش می‌دهند و از یبوست جلوگیری می‌كنند. نوشیدن آب برای كاهش وزن و سلامتی مفید است و در صورتی كه منع طبی وجود نداشته باشد، باید به مقدار زیاد (حداقل 8-6 لیوان در روز) نوشیده شود. 

در صورت یبوست باید به رفع آن اقدام كرد؛ زیرا درمان یبوست به كنترل وزن كمك می‌كند. از استرس و فشارهای عصبی و روحی دوری كنید؛ زیرا استرس و اضطراب یكی از عوامل چاقی است. داشتن نظم در زندگی به كاهش اضطراب كمك می‌كند. غذای روزانه خود را در 5 یا 6 وعده (صبحانه، ناهار، شام، میوه صبح، میوه عصر و غذای سبك قبل از خواب) تقسیم كرده و در فاصله وعده‌ها فقط آب مصرف كنید؛ زیرا هم حذف وعده‌های غذایی و هم ریزه‌خواری موجب چاقی می‌شوند. از وزن كردن مكرر خود بپرهیزید. هر دو هفته یكبار بر روی ترازو بروید و وزن خود را كنترل كنید. چنانچه افزایش یا كاهش وزن از یك كیلوگرم بیشتر بود، با تغییر میزان و نوع غذا و مدت ورزش آن را به حالت اول برگردانید. به یاد داشته باشید: آرامش، تحرك كافی و برنامه غذایی مناسب رمز سلامتی و كاهش وزن است.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، رژیم درمانی، وزن مناسب، افزایش وزن تعداد بازديد: 987 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز