Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:03

9
تیر
آشنایی با ظروف بسته بندی

آشنایی با ظروف بسته بندی

در دو مقاله قبلی به اهمیت بسته بندی و ترکیبات مختلف بکار رفته در آن اشاره نمودیم. در اینجا بحث را با سایر ترکیبات مختلف مورد استفاده در بسته بندی و معایب و مزیت‌های آنها ادامه می دهیم.

الهام عطار؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی

 

در دو مقاله قبلی به اهمیت بسته بندی و ترکیبات مختلف بکار رفته در آن اشاره نمودیم.

در این مطلب بحث را با سایر ترکیبات مختلف مورد استفاده در بسته بندی و معایب و مزیت‌های آنها ادامه می دهیم.

ظروف فلزی یا حلبی

نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسعه ظروف فلزی گردید.

امروزه ظروف فلزی به عنوان بخشی از بسته بندی مواد خوراکی در اشکال مختلف با زندگی روزمره مردم عجین بوده و تمام افراد جامعه در اکثر مصارف روزانه خود با یک یا چند شکل مختلف آن روبرو می باشند.

به طور کلی بسته بندی فلزی اشکال مختلف دارد مانند قوطی کنسرو٬ قوطی نوشابه٬ تیوپ آلومینیومی٬ اسپری ها٬ قوطی های رنگ٬ محصولات پزشکی٬ بسته بندی مواد شیمیایی٬ قوطی های روغن های غذایی و صنعتی٬ بشکه ها٬ گالن ها و... که ورق های فولادی و ورق های آلومینیومی عمده ترین مواد اولیه این صنعت است.

ورق های فولادی مصرفی در صنعت بسته بندی موادغذایی، پوششی از جنس قلع با ضخامتی مشخص در هر دو طرف ورق را دارند و در سایر موارد ورق های آلومینیومی و فولادی هر دو به منظور محافظت دیواره ظرف فلزی و محتوی آن، پوششی پلیمری به نام لاک در سطوح داخلی دارند که نوع لاک وابسته به نوع محتوی ظرف بسته بندی متفاوت است.

چنانچه مواد در قوطی فلزی بسته بندی شود زمان ماندگاری آنها در مقایسه با مواد اولیه بسته بندی دیگر، به مراتب افزایش می یابد. مواد اولیه بسته بندی شده در قوطی فلزی را بدون اینکه در آنها تغییرات ارگانولپتیکی حاصل شود می توان به مدت 2 الی چند سال نگهداری نمود.

61%درصد قوطی های فولادی و ۶% قوطی های آلومینیومی به منظور بسته بندی مواد غذایی به کار برده می شوند و بررسی دقیق آماری نشان می دهد که سبزیجات ۳۰ % ،غذای حیوانات ۲۳ % ،غذاهای آماده ۱۳ % و ماهی ۱۱ % سهم بسته بندی فلزی را به خود اختصاص داده اند.

قوطی های فلزی با وجود وسعت مصرف و گستردگی توسعه دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایای قوطی فلزی

1) اغلب آنها در مقابل ضربه های خارجی مقاوم هستند.

2) قوطی فلزی در مقابل درجه حرارت بالا (درجه حرارت استریلیزاسیون) از مقاومت بالایی برخوردار است و قابلیت نگهداری کامل مواد،در حالت های جامد٬ مایع و گازها را دارا می باشد.

3) این مواد اولیه بسته بندی، مقاومت فوق العاده ای نسبت به نفوذ رطوبت، نور و اکسیژن از خود نشان می دهد.

4) خاصیت مسموم کنندگی در آنها پایین است.

5) عدم آلودگی محیط زیست.

معایب قوطی فلزی

1) در آنها پدیده خوردگی در مقایسه با مواد اولیه بسته بندی دیگر سریع تر انجام می شود.

در اثر خوردگی تغییراتی در سطح و داخل قوطی ایجاد می شود. به خصوص هیدروژن آزاد شده در داخل قوطی، منجر به بادکردگی قوطی فلزی و در نتیجه سوراخ شدن آن می شود.

2) خوردگی حاصل درقوطی فلزی می تواند باعث تغییر رنگ و کاهش ویتامین های مواد غذایی گردد.

3) حمل و نقل و انبارداری قوطی های خالی حجم زیادی اشغال می کند. انبار قوطی ها بایستی عاری از بخار و رطوبت باشد و ساخت قوطی فلزی نیاز به تکنولوژی ویژه و دانش فنی بالا دارد.

ظروف آلومینیومی

بیش از چهل سال است که ظروف آلومینیومی بخش عمده ای از مواد اولیه در صنعت بسته بندی را تشکیل می دهد.

فراوانی این فلز به عنوان منبع طبیعی، خواص ذاتی، تحمل حرارت و باز یابی آن به همراه انرژی پیشرفته، باعث شده است که برای بسته بندی انواع مواد مورد استفاده گردد.

مزایای ظروف آلومینیومی

آلومینیوم در مقابل اکسیژن و رطوبت از حساسیت کمتری برخوردار است. این موضوع به تشکیل اکسید آلومینیوم ایجاد شده درسطح فویل یا نوار بر می گردد.

سطوح اکسید شده در مقابل حرارت حساس می باشند. اگر از آلومینیوم به عنوان مواد اولیه بسته بندی استفاده شود، باید سطح آن توسط لاک یا یک لایه مواد پلاستیکی پوشانده شود.

یکی از مزایای فویل آلومینیوم اینست که سمی نیست. شایان ذکر است که در آلومینیوم لاک اندود شده، انتقال آلومینیوم به مواد محتوی خود فقط ۱ میلی گرم برای هر کیلوگرم خواهد بود.

به طور کلی روزانه ۱۰-۴۰ میلی گرم توسط جیره غذایی وارد بدن انسان می شود که این مقدار نیز دفع می گردد. ظروف آلومینیومی سبک بوده و از مقاومت خوبی در مقابل خوردگی و فساد شیمیایی بر خوردار است.

آلومینیوم با توجه به مزایای فوق نسبت به سایر فلزات مزیت دارد. با این حال این ظروف دارای معایبی هم می باشند که عبارتند از: استحکام کمتر، قیمت بیشتر، حساسیت به حرارت بالای دوخت (روش لحیم کاری) و احتمال بالای پاره شدن هنگام فرم دادن فویل.

 

برچسب ها: ظروف آلومینیومی، ظروف فلزی، ظروف حلبی، مزایای قوطی فلزی، معایب قوطی فلزی، مزایای ظروف آلومینیومی، ظروف بسته بندی تعداد بازديد: 1544 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز