Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:48

7
آبان
آداب غذایی در اتریش

آداب غذایی در اتریش

در طی صدها سال از پیدایش اتریش، سنت منحصر به فردی در آشپزی اتریش پدید آمده است. دستورالعمل‌‌های سنتی و شناخته شده آن در هر سال میلیون‌ها گردشگر را جذب می‌کند.

مهدی وجدی سیس

 

آشپزی غنی اتریش نتیجه تاریخ آن به عنوان یک امپراتوری چند ملیتی است، که در ان همه انواع فرهنگ های مختلف تفاوت‌های ظریف خود را اعمال کرده‌اند.

امپراتوری‌‌هانسبورگ از مرزهای امپراتوری روسیه تا دریای آدریاتیک کشیده شده و شامل بیش از 51 میلیون نفر که به شانزده زبان مختلف صحبت می‌کرده‌اند، می‌شود.

همه موارد بالا ازطریق مختلف بر آشپزی اتریش تاثیر گذاشته‌اند.

اما هر چیزی که امروزه می‌توان از آنها در رستوران‌ها و کافه‌‌ها‌ی اتریش لذت برد، به طور مسالمت آمیز راه خود را آشپزخانه‌‌های اتریش نیافته‌اند.

بسیاری از دستورها و مواد تشکیل دهنده، به طور تصادفی و یاجنگ به اتریش راه یافته‌اند.

مثلا حمله ترکیه به اروپا با معرفی دانه قهوه به آشپز‌‌های اتریش، باعث تولد کشت قهوه در اتریش شد.

بعنوان مثال آپفشترودل یک نسخه اتریشی از غذا‌‌های ترکیه‌ای معرفی شده در طول اشغال ترکیه است.

وینر شنیسل احتمالا در شمال ایتالیا نشات گرفته‌، گولاش از دشت‌‌های مجارستان آمده و سوسیس سوخاری نیز از جنوب آلمان نشات گرفته‌است.

آداب خوردن و آشامیدن در اتریش

مانند آلمانی‌ها، اتریشی‌‌ها به طور کلی یک صبحانه سبک، و سپس یک ناهار بزرگ، و یک شام سبک میل می‌کنند.

میان وعده‌‌های زیادی در اتریش شایع هستند، به دلیل اینکه وعده‌‌های اصلی غذا اغلب چند ساعت از هم فاصله دارند.

بعنوان مثال سوسیس سرخ کرده یک میان وعده رایج است. نان‌‌های مختلفی نیز در میان وعده میل می‌شوند.

هنگامی که شما به خوردن یک وعده غذایی در یک بشقاب مشغول هستید، شما باید شروع به خوردن ازخارج از بشقاب شروع به خوردن کرده و سپس غذا خوردن را به سمت داخل ادامه دهید.

اگر شما در یک موقعیت رسمی هستید، شما باید صبر کنید تا میزبان چاقو و چنگال خود را بردارد بعد شما شروع به غذا خوردن کنید. اول میزبان نان را بر می‌دارد و سپس میهمان بعد از او این کار را انجام می‌دهد.

بحث در مورد کسب کار یک موضوع مناسب هنگام شام نیست. در مورد مسایل حرفه ای درستش این است که صحبتی نشود مگر اینکه میزبان شروع کننده بحث باشد.

مردم اتریش بیتر غذاها را با کارد و چنگال میل می‌کنند و قاشق را به امور واجب نظیر سوپ خوردن یا ماست خوردن اختصاص می‌دهند.

هرگز پیراشکی اتریش را با چاقوی خود نبرید بلکه آن را با چاقو ثابت نگه داشته و با چنگال خود آنرا جداکنید.

هنگامی که غذا خوردن شما به پایان رسید باید چنگال و چاقو خود را باهم کنار بشقابتان قرار بدهید.

اگر شما غذایی را در بشقاب خودتان باقی بگذارید معنی‌اش ست که شما می‌خواهید غذای بیشتری بخورید سعی کنید غذایی در بشقابتان نماند.

زمانی که شما با کسی برای غذا خوردن بیرون می روید کسی که میزبان شما هست همه هزینه‌‌ها را پرداخت می‌کند.

سعی نکنید هنگام خروج از رستوران پولی را به آنها بدهید، برای اینکار باید قبل از ناهار یا شام با آنها صحبت کنید.

در کشور اتریش و حتی محلی که عده‌ای در رستوران نشسته‌اند، برای هر تازه وارد دیگری که می‌خواهد به این‌جمع بپیوندد هیچ کس از جای خود بلند نمی‌شود و نظم رستوران را به هم نمی‌ریزد.

انعام دادن در رستورانها از آداب مردم اتریش است.

غذا‌‌های اتریشی، سبکی از غذاهای بومی اتریش و مخلوطی از تاثیرات امپراطوری سابق اتریش و مجارستان است.

یک وعده غذایی اتریشی معمولی می تواند خیلی طولانی باشد. چون فرد هیچ عجله ای برای ترک میزندارد.

آشپزی در اتریش

سبک آشپزی اتریش، از سبک آشپزی کشورهایی که در گذشته جزو امپراتوری بوده‌اند تأثیر گرفته است. محبوب‌ترین گوشت‌‌ها در اتریش، گوشت خوک، گاو و مرغ است.

وعده‌‌های غذایی در اتریش

صبحانه محلی که معمولا شامل رول نان با مربا یا گوشت سرد و پنیر، همراه با قهوه، چای یا آب میوه است.

در گذشته ناهار به عنوان وعده اصلی اتریش‌‌ها بود ولی امروز با زندگی مدرن و ساعات طولانی کار دیگراینطور نیست و امروزه وعده اصلی در شب قرار گرفته است.

میان وعده اوایل صبح یا بعداز ظهرشامل چند تکه نان و پنیر یا ژامبون می‌شود.

کیک و شیرینی اتریشی یکی از ویژگی‌های شناخته شده غذاهای آن است. شاید معروف ‌رین آن، تورته زاخا می‌باشد که یک کیک شکلاتی‌است که با پر کردن زردآلو به ‌ور سنتی با خامه تزیین شده است.

شنیسل و گولاش

برای تهیه شنتسل، گوشت کوبیده شده بدون استخوان را با آرد سوخاری پوشانده و سپس سرخ می‌کنند. اتریشی‌‌ها برنج یا همان پلو را به مقدار زیاد نمی‌خورند.

معمولا در حد دو یا سه قاشق پلو کنار شنیتسل می‌گذارند که حکم تزیین دارد. سیب‌زمینی هم جز جدایی‌ناپذیر این غذاست.

اتریشی‌‌ها شنیتسل را با ورقه‌های نازک گوشت گوساله درست می‌کنند، هرچند در بعضی از رستوران‌ها ممکن است از گوشت‌های دیگر استفاده کنند.

دیگر پای ثابت بیشتر منوهای رستوران‌های اتریش، خوراکی تاس‌کباب‌مانند است که در آن گوشت گوساله را با سس پاپریکای تند مزه‌دار می‌کنند.

گولاش هم یکی از غذاهای اصلی است؛ نوعی پیراشکی که با خمیری از سیب‌زمینی یا آرد درست نموده و با مواد خوراکی ترش یا شیری، آن را پر می‌کنند.

اتریشی‌‌ها میانه‌ی خوبی با دسرها و شیرینی‌ها دارند. اشترودل سیب دسر محبوب آنهاست.

پالاچینک هم نوعی پن کیک نازک و لطیف است که مثل کنودل آن را با مواد شیرینی مثل انواع مربا یا با گوشت می خورند.

در تابستان که میوه‌های رنگارنگ به بازار می‌آیند دسر پر مشتریِ بیشتر رستورانهای اتریش است. در پاییز، فصل کدو تنبل و قارچها، می‌توانید غذاهایی با قارچ و سوپ کدو تنبل را در رستورانها پیدا کنید.

اتریشی‌‌ها خیلی به ناهار اهمیت می‌دهند . که شامل سالاد یا سوپ و یک غذای اصلی می‌شود. ظهرها معمولا رستورانها خیلی شلوغ هستند. بیشتراتریشی‌‌ها صبحانه را در خانه می‌خورند.

گرمکنودل

در واقع نوعی کوفته است که وسط آن را پر از مربا کرده و آبپز می کنند و با سس وانیل سرو می‌کنند.

تورته لینتسر

نوعی کیک است که معمولاً در هنگام کریسمس خورده می‌شود. بنا بر یک فرضیه منشأ آن، شهرکوچکی به نام لینتس در کشور اتریش است و نام کیک نیز از نام این شهر گرفته شده‌است.

از ویژگی‌های این کیک قرار گرفتن یک لایه مربای ترش و شیری مانند مربای توت فرنگی بری در داخل آن و نوارهایی از خمیر است که بر روی آن قرارگرفته‌است.

دسر‌‌های اتریشی

اِشترودل یا اِسترودل نام یکی از شیرینی‌های اتریشی است. اشترودل ورقه نازکی از خمیر پخته است که لوله شده و لای آن شیرینی باشد. در تهیه شیرینی اشترودل در قدیم از شیرینی شرقی باقلوا الهام گرفته شده است.

اشترودل سیب یکی از اشترودل‌های سنتی در شهر وین است. این شیرینی در اتریش و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار محبوب است.

قهوه

نوشیدن قهوه با یکدیگر یک فعالیت اجتماعی مهم در فرهنگ اتریشی است. در کشور اتریش دعوت دوستان و یا همسایگان برای قهوه و کیک یک امر معمول است.

حمله ترکیه به اروپا با معرفی دانه قهوه به آشپز‌‌های وین، باعث تولید کشت قهوه در اتریش شد.

اگر چه قهوه خانه اولین بار در اروپا چند سال پیش ظاهر شده بود، ولی به بخش مهمی از هویت شهر تبدیل شد.

سبک‌‌های ایتالیایی مانند کاپوچینو، اسپرسو نیزدیده می‌شود. به طور سنتی، قهوه را با یک لیوان آب همرا می‌کنند.

 

برچسب ها: آداب غذایی اتریش، آشپزی اتریشی، آداب خوردن و آشامیدن در اتریش، دسر اتریشی، غذای اتریشی، وعده غذایی اتریش، آشپزی در اتریش تعداد بازديد: 1386 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز