Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:31

25
مرداد
دانستنی های مفید تغذیه (2)

دانستنی های مفید تغذیه (2)

در قسمت دوم مقاله دانستنی‌های مفید تغذیه، به بیان نکاتی در خصوص شیرین کننده‌ها، اثرات درمانی جو، مس و سوخت و ساز بدن، گردو و سلامت روده بزرگ می‌پردازیم.

شیرین كننده‌های مصنوعی و پایین آمدن قندخون

براساس تحقیقات انجام شده اگر برای تهیه یك كلوچه یا مافین از شكر و شیرین كننده‌های گیاهی مانند استویا یا اینولین به صورت مخلوط استفاده شود می‌تواند باعث پائین آمدن قندخون و شاید به عبارتی بالا رفتن سطح قندخون شود.

می‌دانیم كه استویا و اینولین شیرین كننده‌های گیاهی هستند كه مانند شكر ضرر ندارند و باعث بالا رفتن بیمارگونه قندخون نمی‌شوند.

اینگونه مافین‌ها و یا كلوچه‌ها كه در تهیه آن از استویا و انیولین استفاده شده جایگزین بهتری برای كلوچه‌های معمولی می‌باشد و البته در بافت كیك و كلوچه هم تأثیر نمی‌گذارد.

بر همین اساس دانشمندان در پی تمهیداتی هستند تا بتوانند صنایع غذایی را به سوی سلامت و بهداشت جامعه سوق دهند و موادی با ریشه گیاهی و بی‌ضرر را جایگزین شكر و قند نمایند تا به سلامت جامعه كمك کنند.

با این روش به طور مستقیم می‌توان از انواع بیماری‌های متابولیک جلوگیری كرد و یا درصد شیوع آن را پائین آورد. 

جو و تأثیرات درمانی آن

بررسی‌های انجام شده بر روی دانه جو، ما را به این نتیجه رسانده است كه خوردن جو می‌تواند دو نوع از چربی بد خون را از بین ببرد كه باعث بیماریهای قلبی و عروقی می‌گردند.

خوردن جو و یا مواد غذائی و خوراكی كه شامل جو یا جو دوسر می‌باشند می‌توانند سلامتی ما را حفظ نماید و كنترل مفیدی بررویHDL و LDL  داشته باشند.

همچنین باعث پائین آمدن قندخون و در پی آن كنترل كلسترول بالا می‌شوند همانطور كه می‌دانیم بالا بودن كلسترول و بالا بودن قندخون با یكدیگر ارتباط دارند.

جو و جودوسر می‌توانند عامل پیشگیرانه جهت چربی و قندخون باشند.

بهتر است بعضی اوقات با توجه به رژیم غذائی و اضافه نمودن جو و جو دوسر به تغذیه خود، مانع بالا رفتن آن نیز بشویم هر چند استفاده از جو در كشورهای مختلف به سطح پایینی رسیده اما كانادا جزو كشورهائی می‌باشد كه بالاترین حد استفاده را دارا می‌باشد.

لازم است بدانیم كه جو دارای دو برابر پروتئین و نیمی از كالری در مقایسه با جو دوسر می‌باشد و این مطلب برای افرادی كه می‌خواهند كالری كمتر مصرف كنند و دچار اضافه وزن نشوند مفید است.

پزشكان توصیه می‌كنند كه در دستورهای غذائی خود آرد جو و یا جو را بگنجانید تا به صورت عادت غذائی در زندگی شما در آید. 

مس و سوخت و ساز بدن

براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه بركلی، نقش مس در سوزاندن چربی بررسی شده است. در این بررسی، مس به عنوان یك ماده مغذی و چربی‌سوز شناخته شده كه می‌تواند چربی سفید بدن را از بین ببرد و برای فیزیولوژی بدن بسیار مهم و مفید است و در واقع نقش كلیدی در سوزاندن چربی بازی می‌كند.

در طی سالها از مس برای ظروف آشپزی و جواهرات و یا لوله‌های مسی استفاده شده اما در سالهای اخیر نقش مس در عملكردهای بیولوژیك و جذب آهن و توسعه بافت‌های بدن و حمایت از سیستم ایمنی بدن مشخص شده و دانشمندان متوجه شده‌اند كه مس می‌تواند عملكردهای بسیار مفیدی برای بدن داشته باشد.

مس می‌تواند چاقی را كنترل كرده و چربی بدن را برای تولید انرژی آماده نماید. بنابراین مس می‌‌تواند نقش مهمی در بازگرداندن یك راه طبیعی برای سوزاندن چربی قلمداد شود. از مواد غذائی كه دارای مس هستند و البته مواد مغذی دیگری را نیز درخود دارند می‌توان صدف و سخت‌پوستان دیگر، سبزیجات برگ سبز، قارچ، دانه‌ها، آجیل و حبوبات را نام برد.

لازم است بدانیم كه نیاز روزانه ما بسیار جزئی است و خوب است بدانیم كه تنها 25درصد از مردم از مس بعنوان رژیم غذائی استفاده می‌كنند.

هر چند خوردن غذاهائی حاوی مس توصیه می‌شود، اما خوردن بیش از حد آن باعث تداخل در جذب روی در بدن می‌گردد بنابراین می‌توان از جایگزین‌های مختلف در رژیم غذائی خود استفاده نمود و اصولا تعادل و اعتدال در رژیم غذائی خود را رعایت نموده تا شاهد مشكلات دیگر نشویم. 

گردو و سلامت روده بزرگ

گردو و استفاده آن در رژیم غذائی می‌تواند مانع بروز سرطان روده بزرگ شده و در برخی موارد باعث بهبود مشكلات روده بزرگ شود.

در یك بررسی انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی، موش‌هائی كه در رژیم غذائی آنها از گردو استفاده نشده بود، بیشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا شده بودند، و حتی می‌تواند مانع به وجود آمدن تومورهای مغزی نیز بشود.

گردو یك پروبیوتیك است كه می‌تواند مانع به وجود آمدن تومورهای مغزی و نیز مانع به وجود آمدن انواع تومورها در روده شود.

همچنین گردو تركیبات شناخته شده دیگری نیز دارد از آن جمله امگا 3 و امگا 6 و سطح بالائی از ویتامین E است كه كاملا خاصیت ضد سرطانی دارد.

بر همین گزارشات و تحقیقات گردو باید در تغذیه روزانه زندگی ما وارد شود تا بتواند بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و اختلالات عصبی را كنترل كند.

این پژوهش‌ها در مورد گردو همچنان در كمیسیون‌های دانشگاه كالیفرنیا و موسسات سرطان شناسی آمریكا در حال بررسی می‌باشد.

توصیه آخر آنها این است «سعی كنید هر روز در برنامه غذائی خود، گردو را وارد كنید. زیرا یك ماده غذائی ضد سرطان می‌باشد".

 

 

برای خواندن بخش اول -دانستنی های مفید تغذیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید گردو، فواید جو، دانستنی های تغذیه، سوخت و ساز بدن، کنترل قند خون، شیرینی کننده های مصنوعی، ماده معدنی مس تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز