Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:06

28
تیر
عوامل موثر بر اشتها (2)

عوامل موثر بر اشتها (2)

در این مقاله به عوامل اجتماعی افزایش اشتها و سطوح فعالیت مناسب برای تنظیم اشتها اشاره شده است. با رعایت این موارد می‌توانید به مقدار مورد نیازتان غذا میل کنید.


عوامل اجتماعی

در طی سی سال گذشته مقدار کالری در رژیم مردم دنیا بطور مشخصی افزایش یافته است.

اغلب بر این باورند که این افزایش کالری بخاطر افزایش سایز غذا در منوی رستوران‌ها و بسته بندی غذاهاست که ناشی از کاهش هزینه تولید و رقابت بین صنایع و تجارت‌های غذایی است.

تلفیقی از این اثر و تبلیغات گسترده برای غذا باعث زیاد شدن اشتهای ما شده است. روانشناسان نشان داده‌اندکه مقدار غذایی که ما مصرف می‌کنیم تحت تاثیر قابل دسترس بودن غذا دارد و هر چقدر غذا بیشتر موجود باشد، فشار جامعه برای مصرف بیشتر می‌باشد.

نمونه بارز آن تبلیغی است که یک محصول آمریکایی در تلویزیون می‌کند و آن را بعنوان وعده چهارم برای آخر شب افراد در نظر می‌گیرد و بیننده را تشویق به اضافه کردن آن غذا به وعده‌های روزانه‌اش می‌کند.

متخصصان جهت کم کردن اثر افزودن غذاتوصیه می‌کنندخودتان را به‌گونه‌ای عادت دهید تا بیشتر به علایم فیزیکی اشتها و پری توجه کنید.

هدف این است که فقط وقتی بطور جسمانی گرسنه هستید بخورید و وقتی می‌خورید به اندازه‌ای بخورید که احساس رضایت کنید نه پری معده.

همزمان با اینکه یاد بگیرید واقعا چه مقدار غذا نیاز دارید تا اشتهای جسمانی خود را برآورده کنید خود را آماده ‌کنید که چه مقدار خرید کنید و وعده‌های کوچکتری سفارش دهید که مقدار لازم را فراهم آورد نه اینکه بیش از نیاز مصرف کنید.

سطوح فعالیت

بدن ما انرژی را بصورت چربی در بدنمان ذخیره می‌کند. این ذخیره زمانی که مصرف‌مان را بدون افزایش تحرک زیاد می‌کنیم بطور خودکار اتفاق می‌افتد و یا زمانی که فعالیت‌مان را کم می‌کنیم بدون اینکه مقدار مصرف‌مان را کم کنیم و یا حتی اگر بطور همزمان خوراک‌مان را افزایش دهیم و فعالیتمان را کم کنیم.

زیست شناسان تکامل تخمین می‌زنندکه اجداد دوره پالئولتیک بطور متوسط روزانه 100 کالری بیشتر از ما بخاطر فعالیت می سوزانند ولی اشتهای ما هنوز به اندازه‌ی آنهاست.

این بدان معناست که زندگی مدرن به سمت چاق کردن انسانها پیش می رود. بهمین دلیل در چنین دنیایی شما نمی‌توانید به اشتهای خود اطمینان کنید چون بدن فکر می کند شما سعی به ذخیره چربی دارید که این قدر کم حرکت می‌کنید.

ولی با ورزش همه چیز تغییر می‌کند اگر شما به مقدار 50 کالری یا بیشتر از طریق ورزش بسوزانید اشتها بطور خودکار طوری تطبیق پیدا می‌کند که به بدن کمک کند تا بهتر عمل کند و طوری افزایش می یابد تا بتواند ذخایر از دست رفته کبد و ماهیچه‌ها را باز گرداند اما نه به ‌آن اندازه‌ای که مانع کاهش چربی‌های اضافه بدن شود.

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی بار تمرینات بدنی افزایش پیدا می کند، مقدار کالری سوزانده شده هم افزایش می یابد.

ورزشکارانی که رژیم های آدیپولپتیوم دارند (یعنی بر اساس اشتهایشان می‌خورند نه مقدار کالری) بطور خودکار سوخت کالریشان بالا می‌رود و چربی از دست می‌دهند بنابراین بهترین روش خوردن مقدار درست مطابق با اشتها و افزایش تمرینات بدنی هدفمند می‌باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول -عوامل موثر بر اشتها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، کنترل اشتها، کنترل وزن، تناسب اندام، عوامل تنظیم اشتها، مدیریت اشتها تعداد بازديد: 832 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز