Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:11

1
تیر
من هم می توانم روزه بگیرم (2)

من هم می توانم روزه بگیرم (2)

خواب مناسب و كافی نیز از جمله نیازمندی‌ های همه انسان‌ هاست. مشخص شده كه خواب دیر هنگام و نامنظم بویژه در كودكان و نوجوانان می‌ تواند منجر به كاهش قد، چاقی و یا لا‌ غری مفرط و لطمه به سلا‌ متی گردد.

 

لذا ساده‌ اندیشی و بی‌ توجهی به وضع تغذیه كودكان و خردسالا‌ ن به هیچ‌ وجه جایز نیست. فراموش نكنیم كه قرآن كریم فرموده هركس احدی را نجات دهد گویی تمام افراد عالم را نجات داده و هركس فردی را به فنا كشاند گویی تمام عالم را فنا كرده و بنابراین هر كس با رفتار ناصحیح، سلا‌ مت خود را به خطر اندازد، خود (و گویی عالمی) را به فنا نزدیک نموده است.

فعالیت شدید كه منجر به مصرف انرژی زیاد و همچنین تعریق فراوان در طی روز شود، چنانچه با تغذیه و آشامیدن مایعات جبرانی همراه نباشد، می‌ تواند به سوء تغذیه (خفیف تا شدید) منجر گردد.

بنابراین به دختران ۱۲-۹ ساله و همچنین به نوجوانانی كه حتی در معرض كمترین خطر سوء تغذیه قرار دارند و به تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی كه روزه داری منجر به علا‌ ئم شدید بدنی از جمله ضعف فراوان در آن‌ ها می‌ شود توصیه اكید می‌ شود كه با مشورت با متخصص تغذیه و متخصصین بیماری‌ ها (در مورد بیماران) اقدام به روزه داری نمایند.

لا‌ زم به یادآوری است كه نمی‌ توان در باره مادران باردار، مادران شیرده و سالمندان قانون یكسانی را عنوان نمود. برخی از مادران از سلا‌ مت و تغذیه كافی و مناسب برخوردار بوده و ممكن است در مواردی قادر به روزه داری باشند؛ ‌ در حالی كه برخی دیگر با روزه گرفتن به خود، جنین و یا فرزند خردسال خویش لطمه وارد می‌ سازند كه مسلما اینگونه افراد از روزه‌ داری منع می‌ گردند.

در باره سالمندان گرانقدر نیز لا‌ زم است یادآوری گردد كه دستگاه گوارش این عزیزان تا حدودی تحت تاثیر مرور زمان دچار ضعف گردیده و بنابراین قدرت جذب مواد مغذی در آنان تا حدودی كاهش یافته است. احساس تشنگی در این گروه خدشه دار گردیده و در نتیجه درک تشنگی تا حدودی مختل گردیده است.

به همین دلیل نیز به این عزیزان توصیه اكید می‌ شود كه بدون اینكه منتظرشوند تا احساس تشنگی نمایند، روزانه حداقل ۸ لیوان (در شرایط گرما و تعریق بیشتر) آب بنوشند. با توجه به این توضیحات مسلم است كه روزه داری این گروه سنی نیز بهتر است تحت نظر متخصص انجام گردد.

خواب مناسب و كافی نیز از جمله نیازمندی‌ های همه انسان‌ هاست. مشخص شده كه خواب دیر هنگام و نامنظم بویژه در كودكان و نوجوانان می‌ تواند منجر به كاهش قد، چاقی و یا لا‌ غری مفرط و لطمه به سلا‌ متی گردد. برای كودكان، حداقل ۸ ساعت و برای نوجوانان حداقل ۷ ساعت خواب در طول شب (كه از اوایل شب شروع شود) توصیه شده است.

البته خوابیدن یكساعت اضافه‌ تر نیز مناسب بوده ولی بهتر است ساعات خواب كودكان بیش از ۱۰ ساعت و نوجوانان بیش از ۹ ساعت نباشد. بدیهی است افرادی كه شرایط ویژه‌ ای دارند با مشاوره متخصص مربوطه ممكن است ساعات خوابی بیشتر و یا متفاوت نیز داشته باشند.

از آنجا كه لیالی قدر در ماه مبارک رمضان از جمله زمان‌ های بسیار گرامی‌ است و عموما روزه داران (و حتی كسانی كه به دلا‌ یلی از روزه داری منع شده‌ اند) مایل به درک فیوضات این شب‌ ها هستند، توصیه می‌ شود خواب كافی به عنوان جایگزین در طول روز برای افراد (و بویژه كودكان و نوجوانان) در نظر گرفته شود تا به حفظ سلا‌ مت و توان بدنی افراد كمک شود.

امید كه با استفاده از این ایام و لیالی گرانقدر، همگان فیض لا‌ زم را برده و مورد عنایات حضرت حق قرار گرفته و نگارنده را نیز مورد محبت و دعای خیر خویش قرار دهند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- من هم می توانم روزه بگیرم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودکان، سوء تغذیه، خواب مناسب، دختران روزه دار، رمضان از دید قرآن، سالمندان روزه دار، روزه داری و خواب تعداد بازديد: 523 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز