Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:38

30
خرداد
روزه و سلامتی (2)

روزه و سلامتی (2)

در صورت بروز یبوست در ایام روزه داری می‌ توان علا‌ وه بر ایجاد تحرک (پیاده روی و ...) از میوه‌ ها، سبزی‌ ها، مایعات كافی، خیسانده آلوبخارا، انجیر، برگه‌ های هلو، زرد آلو، قیسی و ... استفاده نمود.

 

— خوردن بعضی غذاهای نامناسب  در هنگام افطار كه متاسفانه تا حدود زیادی متداول است، مانند خوردن آش رشته به همراه نعناء داغ یا پیاز داغ و روغن فراوان، زولبیا، بامیه به مقدار زیاد و تنقلا‌ ت دیگر، جزء عادات نامناسب محسوب شده و باید اصلا‌ ح شود.

— در صورت بروز یبوست در ایام روزه داری می‌ توان علا‌ وه بر ایجاد تحرک (پیاده روی و ...) از میوه‌ ها، سبزی‌ ها، مایعات كافی، خیسانده آلوبخارا، انجیر، برگه‌ های هلو، زرد آلو، قیسی و ... استفاده نمود.

— نوشیدن آب و مایعاتی مانند چای كم رنگ و ... در فاصله بین افطار و زمان خواب جهت جلوگیری از كم شدن آب بدن و دفع سموم مفید می‌ باشد. از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری گردد و مصرف آب كافی از ۱ تا ۲ ساعت پس از  افطار  شروع شود.

— از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده پرهیز گردد.

— مصرف مواد لبنی كم چرب (شیر، ماست و ... ) افزایش یابد.

— برای پیشگیری از مسمومیت غذایی بهتر است غذای سحری را زودتر تهیه كرده و پس از خنک شدن در یخچال قرار داده و به هنگام سحر آن را دوباره خوب گرم و مصرف نمود و بهتر است از خوابیدن بعد از مصرف سحری خودداری كرد.

— مسواک زدن قبل از خواب و پس از سحری فراموش نشود.

— ورزش در حد پیاده‌ روی و  ورزش‌ های كششی، مفید می‌ باشد.

— خداوند با رعایت وضعیت و میزان تحمل انسان، روزه را بر همه كسانی كه به سن تكلیف شرعی رسیده‌ اند واجب كرده است و در عین حال كسانی را كه به دلیل بیماری و شرایط خاص جسمی از روزه داری آسیب خواهند دید ، از انجام این تكالیف شرعی معاف كرده است. 

بیماران و افرادی كه با تشخیص پزشک و متخصص تغذیه، تحمل  روزه گرفتن ندارند، باید قضای روزه خود را به وقت دیگری موكول نمایند و زنان باردار و شیرده، شامل این گروه می‌ شوند.

— در زمان گرسنگی طولا‌ نی مدت، سوخت و ساز بدن در زنان باردار، از تجزیه گلوكز ( قند اصلی مورد مصرف بدن ) به تجزیه چربی و ایجاد اجسام كتونی (نوعی ماده انرژی زا كه در هنگام گرسنگی از تجزیه چربی‌ ها در بدن تولید می‌ شود و به جای گلوكز برای تولید انرژی در بدن به كار می‌ رود) تغییر می‌ یابد كه مقادیر زیاد آن در بدن برای رشد مغزی جنین مضر است و باعث ایجاد اثرات نامناسب بر رشد عصبی و رفتاری جنین می‌ گردد.

پس به مادران بارداری كه قصد روزه گرفتن دارند، توصیه می‌ شود كه با كنترل وزن خود، از اضافه وزنی كه لا‌ زم است در طول بارداری كسب كنند، مطمئن شوند. همچنین با خوردن سحری طول پرهیز از غذا را كاهش داده و از تولید كتون بادی‌ ها جلوگیری كنند. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌ توان اطمینان خاطر را از سلا‌ مت مادر و جنین افزایش داد.

در ضمن علا‌ وه بر مصرف چهار گروه اصلی مواد غذایی در دو وعده افطار و سحری، مصرف مكمل‌ های اسید فولیک، آهن، مولتی ویتامین، آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر فراموش نشود. در هر حال مشاوره زن باردار به ویژه با متخصص تغذیه بسیار اهمیت دارد.

— چون نیاز نوجوانان به دریافت انرژی، پروتئین و مواد مغذی زیاد می‌ باشد، نوجوانان عزیز روزه دار باید هر روز در هنگام سحر و افطار از هر چهار گروه اصلی مواد غذایی یعنی گروه نان و غلا‌ ت ، گروه شیر و لبنیات ، گروه گوشت‌ ها  و گروه میوه و سبزی‌ ها  به همراه گروه متفرقه (روغن‌ های مایع مانند زیتون، كلزا، ...) استفاده نمایند.

— سبزی‌ هایی را كه به طور خام مصرف می‌ كنید به دقت شسته و ضد عفونی كنید. برای ضدعفونی نمودن سبزی‌ ها پس از پاک كردن، شستن با آب تمیز، باید آن را در یک ظرف ۵ تا ۱۰ لیتری همراه با آب بریزید. سپس دو تا چهار قطره مایع ظرفشویی به ازای هر لیتر آب درظرف ریخته و بگذارید سبزی به مدت ۵ دقیقه در محلول آب و كف بماند تا تخم انگل‌ ها از سبزی جدا شوند.

سپس سبزی‌ ها را از روی كف و آب جمع كرده و یک قاشق چایخوری پركلرین را در ۱۰ لیتر آب حل نموده و سبزی را به مدت ۵ دقیقه در محلول كلر قرار دهید تا ضدعفونی شود. پس از این مدت باید سبزی‌ ها را از ظرف خارج كرده با آب تمیـز چندین بار شسته و آبكش كنید به طوری كه مواد پاک و ضدعفونی كننده به طور كامل از سبزی‌ ها جدا شود. به این ترتیب، تمام تخم انگل‌ ها و آلودگی‌ های میكروبی سبزی برطرف خواهد شد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- روزه و سلامتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ایام روزه داری، غذاهای نامناسب، یبوست در رمضان، مایعات در رمضان، زمان افطار، مسمومت در رمضان، غذای سحری تعداد بازديد: 492 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز