Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:45

25
خرداد
15 نكته طلایی برای روزه‌داران (3)

15 نكته طلایی برای روزه‌داران (3)

هرچه پروتئین مصرفی شما بیشتر باشد، از عطش شدیدی رنج برده و مقدار بیشتری از كلسیم بدن شما نیز دفع خواهد شد.

 

ولی توصیه‌های كلی برای هر گروهی كه میل دارند غذای دلخواهشان را در وعده سحری میل نمایند:

الف: از میل كردن منابع زیاد پروتئینی و گوشت‌های سرخكرده و در روغن بریان شده خودداری كنید. هرچه پروتئین مصرفی شما بیشتر باشد، از عطش شدیدی رنج برده و مقدار بیشتری از كلسیم بدن شما نیز دفع خواهد شد.

ب: نوشیدن قهوه و چای پررنگ و نوشابه‌های حاوی كافئین، ضمن افزایش دفع ادرار، تحمل شما را كاهش داده و عطش شدیدی را در طول روز فراهم خواهد نمود.

ج: میل كردن مواد غذایی حاوی قندهای تصفیه شده، تك قندی‌ها و دو قندی‌ها، باعث تحریك پانكراس و ترشح انسولین گردیده و سطح قندخون و فشار خون را كاهش می‌دهد.

10- عوامل ایجادكننده اختلالات هضمی و گوارشی به صورت نفخ، احساس پری و سنگینی و دل‌آشوبی: پرخوری و استفاده زیاد از غذاهای سرخكرده یا در روغن طبخ گردیده، كله و پاچه و استفاده زیاد از حد معمول غذاهای حاوی تخم‌مرغ، كلم، عدس، حبوبات پوست نكنده و نوشابه های گازدار از عوامل ایجاد اختلالات گوارشی به صورت نفخ، احساس پری و سنگینی می‌باشند.

جهت پیشگیری و یا تعدیل مشكلات پیش آمده، تقلیل مقدار مصرف مواد نام برده شده توأم با كاهش سرعت غذا خوردن و جویدن كامل مواد خوراكی و آغشته نمودن كامل آنها با بزاق، كاستن از حجم غذاهای هدایت شده به دهان و تناول غذا با قاشق كوچكتر و به صورت لقمه‌های ظریف‌تر و استفاده از كارد و چنگال برای افزودن مدت جویدن و آغشتن كامل با بزاق دهان قبل از بلعیدن توصیه می‌شود.

11- عوامل ایجادكننده بی‌حالی و افت فشارخون: استفاده بیشتر از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده، انواع شیرینی‌ها و شكلات، زولبیا و بامیه و سایر شیرینی‌های خامه‌ای، حلوا و شله‌زرد توأم با عدم تامین مایعات موردنیاز بدن در فرصت‌های موجود، سبب بروز ضعف و بی‌حالی، خستگی، رنگ‌پریدگی، سرگیجه، افت فشارخون ناشی از تحریك ترشح انسولین توسط لوزالمعده به علت افزایش قندخون و افت سریع آن تحت تاثیر عملكرد انسولین مترشحه و به كار افتادن مكانیسم‌های دفاعی تامین‌كننده گلوكز موردنیاز مغز می‌شود كه بهتر است به موازات كاهش میزان حجم و تعداد مصرف مواد حاوی تك قندی‌ها و دوقندی‌ها و جایگزین نمودن آنها با منابع كربوهیدرات‌های پیچیده، مقدار مصرف مایعات دریافتی نیز در فرصت موجود برای فاصله شام تا سحری افزایش یابد. ضمنا سهمیه میوه و سبزیجات را در وعده‌های روزمره خود حذف نكنید یا مقدار آن را كاهش ندهید. فقط در وعده سحری از میل كردن میوه‌های حاوی قند زیادتر خودداری نمایید.

12- پیشگیری از خشكی مزاج: عامل ایجاد خشكی مزاج در اكثر موارد غیرمرضی و ناشی از كاهش یا حذف مصرف مواد غذایی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول (مثل سبزی خوردن، سالادهای پخته و خام و میوه‌جات) و گرایش به مصرف نان‌های سفید فاقد سبوس و بی‌میلی به مصرف حبوبات، دانه‌ها و مغزها توأم با كاهش میزان مصرف مایعات مخصوصا آب خالص و عدم تحرك و فعالیت می‌باشد كه باید به منظور جلوگیری از بروز چنین رخداد دردناك و ایجادكننده شقاق و هموروئید، نه تنها در تمام طول ماه مبارك رمضان بلكه در یازده ماه دیگر سال نیز در تمام روزهای هفته سبزیجات خام و پخته، نان و غلات حاوی سبوس و یا دانه كامل یا پرك شده، میوه‌جات فصل، دانه‌های روغنی مثل آجیل‌آلات و دانه‌های كنجد، بذر كتان‌ و شاهدانه در جیره غذایی روزمره گنجانده شوند.

آب كافی نوشیده شود و برنامه‌ریزی در جهت انجام فعالیت‌های بدنی سبك در قالب پیاده‌روی و انجام ورزش‌های هوازی و انبساط و انقباض عضلات شكم و تخصیص زمان معین جهت نشستن بر روی توالت فرنگی با احساس و یا عدم احساس دفع به منظور تقویت حركات دودی روده‌ها صورت پذیرد و از مصرف خودسرانه انواع قرص‌ها و جوشانده‌ها و چاره‌جویی از عطاری‌ها پرهیز گردد.

13- اختلالات عصبی، خستگی، كوفتگی و بی‌حوصلگی توأم با ضعف حافظه: گاهی به علت بدخوری و استفاده بیش از اندازه از مواد قندی ساده و غذاهای تهیه شده به صورت حلوا و شله‌زرد، یا میل و گرایش شدید به صرف زولبیا و بامیه، گوش فیل وخرما و یا حذف سحری، اختلالات فوق‌الذكر در افراد پدیدار می‌شود و نه تنها آنها را به شدت كلافه كرده و رنج می‌دهد، بلكه به نحو چشمگیری آنها را به سمت خطر ابتلا به چاقی و افزایش چربی، قند و فشارخون نیز سوق می‌دهد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- 15 نكته طلایی برای روزه‌داران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: توصیه ماه رمضان، جلوگیری از عطش رمضان، پانكراس، ترشح انسولین، سطح قند خون در رمضان، فشار خون در رمضان، احساس پری، گلوکز تعداد بازديد: 502 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز