Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:54

25
خرداد
طب سنتی و خوراکی های تابستانی

طب سنتی و خوراکی های تابستانی

طب سنتی توصیه می کند که در فصل گرم تابستان، خوراکی های با طعم تند بیشتر مصرف شود اما مصرف خوراکی های با طعم تلخ بسیار کم شود. این خوراکی ها شش را به فعالیت وا می دارند و مکانیسم تعریق در تابستان را تنظیم می کنند و در حالت نرمال نگه می دارند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

بنابر طب سنتی چین، دنیا در هماهنگی کامل است، جایی که همه ما موجودات زنده در کنار یکدیگر و در ارتباط با هم زندگی می کنیم.

از زمان های قدیم، چینی ها سعی کرده اند تئوری پنج عنصر که متشکل از چوب، آتش، خاک، فلز و آب است و اینکه هریک از ما انسان ها شبیه یکی از این عناصر هستیم را توضیح دهند.

بنابراین انسان مستقیم و یا غیرمستقیم تحت تاثیر تغییرات آب و هواست. مثلا، با تغییر فصل، تعداد و ریتم ضربان قلبش تغییر می کند. او باید از لحاظ فیزیولوژی خود را با شرایط آب و هوایی تطبیق دهد.

پزشکان طب سنتی هنگام معالجه امراض و تشخیص تپش های عادی و غیرعادی بدن، شرایط آب و هوا را نیز درنظر می گیرند.

برخی از امراض مربوط به فصل خاصی هستند، مانند آفتابزدگی که خاص تابستان است.

درهرحال، ما می توانیم با انجام کارهایی از بیماری های خاص هر فصل جلوگیری کنیم و سلامت بدن خود را حفظ نماییم. یک روش راحت و کم زحمت، مصرف خوراکی های مناسب فصل است.

چینی ها معتقدند ما چیزی هستیم که می خوریم. در واقع اگر ما از غذاهای فصلی که طبع شان شبیه وضعیت محیط اطراف مان است مصرف کنیم، می توانیم با محیط زندگی خود در هماهنگی کامل باشیم و در عین حال با تغییرات فصلی خود را تطبیق داده و سالم و تندرست بمانیم.

طب سنتی و فصل گرم تابستان

بنابر اعتقاد طب سنتی در خصوص ارتباط انسان و دنیا، برای فصول مختلف، این طب، پیشنهادهای غذایی خاصی دارد. در اینجا توصیه های آن در خصوص تابستان آورده شده است:

گیاهان در تابستان به سرعت رشد می کنند. مردم پر انرژی هستند و جریان خون نسبت به هر زمان دیگر در سال، قوی تر است. طب سنتی معتقد است که تغییرات فیزیولوژی موجب فعالیت بیش از حد قلب می شود. این فعالیت زیاد عملکرد شش را محدود می کند.

طب سنتی توصیه می کند که در فصل گرم تابستان، خوراکی های با طعم تند بیشتر مصرف شود اما مصرف خوراکی های با طعم تلخ بسیار کم شود.

این خوراکی ها شش را به فعالیت وا می دارند و مکانیسم تعریق در تابستان را تنظیم می کنند و در حالت نرمال نگه می دارند.

عرق مایع قلب است. عرق بیش از حد نیروی قلب را پراکنده و ذهن را ضعیف می کند و موجب می شود فرد زود رنج، کج خلق، بی قرار و دچار مشکلات خواب شود.

خوراکی های با طعم ترش و شور می توانند این علایم را از بین ببرند. تابستان داغ است و در برخی نواحی بارش باران وجود دارد.

این وضعیت تعادل الکترولیت بدن را به هم می ریزد و فرد سست و بی حال، ضعیف، تب دار، تشنه، بی اشتها و گرفتار اسهال می شود.

خوردنی های مناسب فصل تابستان

از برخی از خوردنی های مناسب این زمان و به ویژه افراد با طبع گرم می توان به خیار تنبل تلخ، هندوانه، توت فرنگی، گوجه فرنگی، ماش، خیار، خربزه قصبه، ریشه و دانه های کندر، جوانه های سویا و لوبیای مانگ، اردک و ماهی اشاره کرد.

به طور کلی رژیم غذایی این فصل باید حاوی سبزیجات و میوه بیشتر باشد تا سیستم گوارش موثرتر عمل کند. غذاهای پرچرب، خام و یخ زده، موجب نارحتی های گوارشی و در نهایت کم اشتهایی، اسهال و یا معده درد می شود.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، تغذیه و تابستان، تغذیه و گرما، خوراکی های مناسب تابستان، طب سنتی و تابستان، تغذیه و فصول، تغذیه و گرمازدگی، آفتابزدگی تعداد بازديد: 1018 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز