Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:40

21
اردیبهشت
همه چیز درباره پیتزا؛ پیتزا خورا بخونن! (1)

همه چیز درباره پیتزا؛ پیتزا خورا بخونن! (1)

نحوه ساخت لوازم و‌ ظروف مورد نیاز برداشت و تولید، باید به طریقی باشد، که موجب ایجاد خطرات نشود.

دكتر پيمان غلام نژاد؛ كارشناس آزمايشگاه كنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ايران

 

 

نوعی غذا شامل مخلوطی از سس پیتزا، پنیر پیتزا و ترکیبات دیگر مثل گوشت و فرآورده‌های آن، ادویه‌جات و سبزیجات مختلف می‌باشد که بر روی لایه‌‌ای از خمیر نان پخش شده و پس از طی فرآیند حرارتی مناسب، آماده مصرف می‌گردد.

متخصصان تغذیه به‌دلایل تغذیه‌ای از جمله وجود سوسیس و کالباس در پیتزا با مصرف آن بخصوص بصورت مکرر مخالف‌اند. استفاده از فرآورده‌‌های گوشتی پروسه شده مثل سوسیس و کالباس یا پنیر سرشار از روغن‌های گیاهی در پیتزا، هم کالری بیش از حد نیاز به بدن می‌‌رساند هم می‌‌تواند به‌دلیل دارا بودن بعضی نگهدارنده‌‌ها یا موادی که به عقیده متخصصین اهل فن متهم به ناسازگاری با سلامت افراد می‌باشند، سلامت انسان را تهدید نموده یا حداقل این تصور را برای مصرف کننده ایجاد کند که غذای مناسبی مصرف نمی‌کند.

با این وجود کمتر کسی است که بتواند در برابر خوردن این قبیل غذاها مقاومت کند.گاهی نیز به‌دلیل کمبود وقت، در دسترس نبودن غذای مناسب‌تر یا همراهی با سایر دوستان مجبور به خوردن فست فودها می‌شویم. پیتزا انواع مختلفی دارد و وجود یا عدم وجود فرآورده‌‌های گوشتی پروسه شده همچنین افزودن مواد مفیدتری مثل سبزیجات و زیتون به انتخاب خریدار بستگی دارد. بهترین نوع پیتزا، نوع سبزیجات آن می‌باشد که هم فاقد سوسیس و کالباس است و هم کالری کمتری دارد.

از طرف دیگر کیفیت برخی مواد اولیه مورد استفاده در پیتزا برای ما مشخص نیست. ممکن است از روی خواص ظاهری و طعم نان و سبزیجات مصرفی بتوان درمورد کیفیت آنها قضاوت کرد ولی احتمال استفاده از  سوسیس و کالباس یا پنیر فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت یا مواد تاریخ مصرف گذشته و غیرمجاز در تهیه پیتزا وجود دارد.

همچنین بدلیل نگهداری نامناسب موادی که نگهداری آنها نیاز به یخچال یا فریزر دارد فساد میکروبی یا شیمیایی در آنها رخ داده باشد. عدم رعایت بهداشت فردی می‌‌تواند سبب آلودگی مواد مصرفی در تهیه پیتزا به انواع آلاینده‌‌ها شود. بنابراین بررسی مسایل بهداشتی هنگام مصرف فست فودها اهمیت زیادی دارد چرا که درکنار مضرات تغذیه‌ای آن ممکن است به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شویم.

در این زمینه استانداردهای ملی و ضوابط بهداشتی وزارت بهداشت جهت پیتزا آماده طبخ منجمد عرضه شده در فروشگاه و پیتزا گرم عرضه شده در اماکن عرضه کننده فست فود، تدوین شده است. طبق مقررات مذکور مواد اولیه بکار رفته برای تهیه پیتزا باید عاری از هرگونه مواد خارجی، سالم و بدون عیب باشد از نظر ویژگی‌‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی با استانداردهای مربوطه، مطابقت داشته باشد

همچنین مواد اولیه باید به طریقی تهیه شوند. که با مواد زائد انسانی، حیوانی، طیور، صنعتی و کشاورزی تماس نداشته باشند و مواد خام اولیه نباید در مناطقی که آب مورد نیاز کشاورزی آن دارای مواد مضر است تولید شوند.

نحوه ساخت لوازم و‌ ظروف مورد نیاز برداشت و تولید، باید به طریقی باشد، که موجب ایجاد خطرات نشود. ظروفی که دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید به‌ راحتی قابل شستشو باشند مواد اولیه باید به طریقی نگهداری شوند، که از آلودگی، صدمات فیزیکی و فساد، مصون بمانند.

وسایط نقلیه‌ای که به منظور حمل و نقل مواد اولیه از محل تولید و انبارها به کار می‌روند، باید  مناسب اینکار بوده و طوری طراحی شده باشند، که ضمن تسهیل در امر حمل و نقل مواد، شستشوی کامل آنها نیز امکان پذیر باشد. این وسایل نقلیه باید تمیز نگه داشته شوند. روش‌‌های مورد استفاده در حمل و نقل مواد، باید مناسب بوده و از روش‌‌هائی استفاده گردد، که موجب آلودگی مواد اولیه نشوند، و در مواقع ضروری از وسایل حمل و نقل مجهز به سردخانه استفاده شود.

 

برای خواندن بخش دوم - همه چیز درباره پیتزا؛ پیتزا خورا بخونن! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فست فود، انواع پیتزا، پنیر پیتزا، فواید پیتزا، مواد پیتزا، خوردن پیتزا، انتخاب پیتزای خوب، مضرات پیتزا تعداد بازديد: 858 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز