Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:59

1
اردیبهشت
کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ (2)

کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ (2)

علائم كمبود فسفر عبارت است از: استخوان‌های ضعیف و درد مفاصل مختلف. كمبود فسفر در بدن منجر به ضعف و پوسیدگی دندان، نرمی استخوان و سایر مشكلات مربوط به استخوان می‌شود.

پیشگیری از حمله قلبی: كمبود منیزیم در بیماران قلبی، بسیار خطرناك خواهد بود. این عنصر همچون یك سپر از قلب محافظت كرده و موجب آرامش اعصاب می‌شود و از مشكلاتی همچون سوءهاضمه، درد شكم، نفخ شكم، استفراغ و یبوست پیشگیری می‌كند.

پیشگیری از یبوست: منیزیم موجب تسكین سریع یبوست می‌شود و دز بالای مكمل منیزیم محلول در آب، یبوست را به طور كامل درمان می‌كند. این ماده خاصیت ملین دارد و با شل كردن ماهیچه‌های روده و با جذب آب، مدفوع را نرم می‌كند تا به راحتی از بدن دفع شود.

جلوگیری از دیابت و تنظیم قند: منیزیم در بیماران دیابتی كمك می‌‌كند تا واكنش انسولین به قندخون بهبود یابد. فشار خون بالا، یكی از دلایل عمده بیماری‌های قلبی و عروقی است كه منیزیم با تنظیم قندخون و كنترل فشار خون از آن جلوگیری می‌كند. معمولاً افراد با فشار خون بالا و دیابتی‌ها دچار كمبود منیزیم هستند.

درمان اختلالات روانی: منیزیم در درمان بدترین اختلالات روانی، از جمله استرس و اضطراب‌های شدید مؤثر است.

درمان میگرن: حملات میگرن، بسیاری از مردن و به‌خصوص زنان آمریكایی را آزار می‌دهد و مصرف مكمل‌های منیزیم به شدت این حملات را كاهش می‌دهد و حتی احتمال بروز مجدد آنها را به حداقل می‌ر‌ساند.

تولید كلاژن: منیزیم در سنتز پروتئین و تبدیل آن به كلاژن نقش مهمی دارد. كلاژن‌ها، پروتئین‌های طبیعی هستند كه عمدتاً دریافت‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و پوست یافت می‌شوند و همین‌طور در غضروف، دیسك، رگ‌های خونی و استخوان نیز وجود دارد.

جذب مواد معدنی: منیزیم به جذب سدیم، كلسیم، پتاسیم و فسفر كمك می‌كند و سم‌زدایی بدن را بهبودمی‌بخشد.

این عنصر در افزایش تولید انرژی در بدن مؤثر است و آنزیم را برای ایجاد انرژی سلولی و فعال شدن آن كمك می‌كند.

كنترل عملكرد مثانه: بسیاری از زنان كه به اضطرار ادرار مبتلا هستند و این مشكلات ادراری در آنها ممكن است ناشی از عفونت‌ها باشد، می‌توانند برای درمان از منیزیم استفاده كنند.

متخصصان توصیه می‌كنند كه بزرگسالان 350 تا 250 میلی‌گرم منیزیم مصرف كنند. عوارض جانبی مصرف آن بسیار نادر است و در مواردی موجب اسهال می‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌های كلیوی در مصرف مكمل منیزیم باید احتیاط بیشتری كنند و قبل از مصرف با پزشك مشورت نمایند.

فسفر

فسفر خواص بسیار زیادی دارد، از جمله هضم غذا، تشكیل استخوان، تشكیل پروتئین، تعادل هورمونی، واكنش شیمیایی و استفاده از مواد مغذی. این عنصر یكی از اجزای مهم استخوان است و بدون مقدار كافی آن، حتی تصور حركت مشكل می‌شود. به دلایل فراوانی، در واقع فسفر، دومین ماده معدنی در بدن است كه علاوه بر استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها برای سلامت مغز، كلیه، قلب و خون نیز ضروری است. بنابراین برای داشتن یك رژیم غذایی خوب، هرگز نمی‌توان فسفر را از آن حذف كرد.

علائم و نشانه‌های كمبود: علائم كمبود فسفر عبارت است از: استخوان‌های ضعیف و درد مفاصل مختلف. كمبود فسفر در بدن منجر به ضعف و پوسیدگی دندان، نرمی استخوان و سایر مشكلات مربوط به استخوان می‌شود. كاهش اشتها و استقامت بدن نیز از دیگر نشانه‌های كمبود فسفر در بدن است. علاوه بر اینها، اغلب افراد مبتلا به كمبود فسفر دچار بی‌حسی، لرزش، اضطراب، كاهش وزن و تأخیر در رشد هستند.

مهم‌ترین منابع فسفر عبارتند از: گوشت، آجیل، حبوبات، محصولات لبنی، برنج، تخمه آفتابگردان، نان سفید، سیب‌زمینی، كلم براكلی، نخود فرنگی، ماهی تن و گوشت خوك.

مزایای فسفر: فواید فسفر بسیار فراوان است و عملكردهای مهمی را شامل می‌شود، مثل:

تشكیل استخوان‌ها: فسفر یكی از اجزای مهم در فرایند رشد و نگهداری از استخوان‌ها و دندان است. همچنین به سلامت لثه و دندان و مینای دندان كمك و مشكلات جدی از جمله پوكی استخوان را درمان می‌كند و به طور كلی پایه و اساس یك ساختار اسكلتی قوی برای یك زندگی سالم است.

گوارش: فسفر نقش مهمی در تسهیل و هضم غذا دارد و این مسأله سوخت‌رسانی و هضم ریبوفلاوین و نیاسین را تسهیل می‌كند. دفع فسفر از نكات مهم در حفظ سلامتی كلیه‌هاست.

دلیل برخی مشكلات، از جمله ضعف، بی‌حسی، خستگی و ... كمبود فسفر و مصرف آن علاج درد است. به طور معمول، متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند كه بزرگسالان روزانه 1200 میلی‌گرم فسفر دریافت كنند. ضعف جسمی نیز می‌تواند با مصرف این ماده معدنی درمان شود.

عملكرد مغز: فسفر یكی از عناصر ضروری داخل سلول‌های مغز و مسئول كاركردهای مختلف و مهم بدن است؛ بنابراین مقدار كافی و به اندازه آن عملكرد مغز را بهبود می‌بخشد.

شكل‌دهی پروتئین: فسفر موجب سنتز پروتئین و شكل‌گیری آن در بدن و رشد سلول‌ها می‌شود و به سلول‌های بدن كمك می‌كند تا در مواقع نیاز از كربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیز استفاده كند.

تعادل هورمون‌ها: یكی دیگر از خواص حیاتی فسفر، تعادل‌سازی و تنظیم هورمون‌هاست.

انرژی: فسفر یا تحریك سوخت و ساز بدن، انرژی مورد نیاز آن را تأمین می‌كند و انرژی را به بخش‌های مختلف بدن می‌رساند.

 

برای خواندن بخش اول - کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ - اینجا کلیک کنید

برچسب ها: ماهی، سبزیجات، خواص منیزیم، خواص فسفر، کاربرد فسفر، کاربرد منیزیم، خواص درمانی ویتامین ها، ویتامین واملاح معدنی تعداد بازديد: 1329 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز