Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 21:26

28
فروردین
خواص کوکوی بادمجان (2)

خواص کوکوی بادمجان (2)

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان نقش ضد سرطانی دارند. بادمجان به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و فیبر بالا خطر تصلب شرائین و بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

 

تخم‌مرغ به مقدار خیلی كم كربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبر غذایی است. ٨/١٠ درصد تخم‌مرغ را چربی تشكیل می‌دهد كه در زرده آن وجود دارد و كمتر از ‌٠٥/٠ درصد آن در سفیده موجود می‌باشد. تخم مرغ منبع غنی از کولین می‌باشد.

کولین می‌تواند علائم از دست رفتن حافظه را در آلزایمر تخفیف دهد. در دو گروه از افراد كه نیاز به پروتئین بیشتری در برنامه غذایی روزانه دارند، مصرف تخم مرغ می‌تواند مفید باشد: ‌١- در ورزشكاران كه نیاز به افزایش عضلات دارند. ‌٢- در كودكان و نوجوانان كه در سن رشد هستند. البته دقت کنید که دریافت بیش ازحد پروتئین عوارض زیادی مانند از دست رفتن توان کلیه برای تصفیه و... در پی دارد.

خواص سیر

سازمان بهداشت جهانی، مصرف سیر را برای درمان کمکی در درمان رژیمی‌هیپرلیپیدمی‌، پیشگیری از تغییرات عروقی آترواسکلروز و درمان افزایش خفیف فشارخون تایید می‌کند. البته مصرف سیر برای افرادی که ناراحتی های گوارشی مثل التهاب حاد یا مزمن معده دارند توصیه نمی‌شود.

مادران شیرده باید در خوردن سیر زیاده‌روی نکنند، زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها می‌شود و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف‌نظر کند.

بیشترین مورد استفاده سیر در سال‌های اخیر برای موارد قلبی - عروقی و خاصیت ضد میکروبی آن بوده است. سیر باعث كم كردن چربی خون (به‌خصوص كلسترول)، كاهش فشار خون و تحریك دستگاه ایمنی بدن می‌شود و ضد سرطان است.

توجه داشته باشید که این گیاه با داروهای دیابت تداخل دارد و می‌تواند هیپوگلایسمی‌ناشی از این داروها را بیشتر کند. همچنین بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند.

خواص بادمجان

نام علمی ‌آن Solanum Melongena می‌باشد. از مهم‌ترین خواص بادمجان كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می خواهند وزن كم كنند. همچنین بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا برای کنترل وزن و اشتها موثر است. فیبر موجود در بادمجان باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در روده می‌شود. فیبرها می‌توانند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهند.

این گیاه در خیلی از افراد ایجاد آلرژی می‌کند. مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده‌اند كه مصرف بادمجان می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود و علت آن را  به نیاسین و فیتوکمیکال‌های موجود در بادمجان ربط داده‌اند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان نقش ضد سرطانی دارند. بادمجان به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و فیبر بالا خطر تصلب شرائین و بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد. همچنین مطالعات بسیاری توصیه به مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در افسردگی‌ها می‌کنند، این مطالعات نشان می‌دهند که در افسردگی‌ها سطح آنتی‌اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد و احتمال عفونت بالا می‌رود. هر صد گرم بادمجان حدود 28 كیلوکالری انرژی دارد.

خواص زیره

زیره سبز و سیاه هر دو طبیعتی گرم و خشک دارند. زیره سرشار از ویتامین‌های B1، B2، B3، B9، C،E  و K و همچنین املاح معدنی مختلف مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و ... است. زیره در درمان اختلالات گوارشی، ضعف عملکرد دستگاه گوارش، نفخ، دل‌پیچه کودکان و ترش کردن معده موثر است.

در واقع مصرف آن باعث تقویت معده می‌شود. زیره قابض هم هست. مصرف زیره برای ازدیاد شیر بانوان شیرده و همچنین باز کردن قاعدگی زنان جوان مفید است.

كوكوی بادمجان

آرزو صفری

مواد لازم

بادمجان سرخ شده                            4 عدد

پیازداغ                                            2 قاشق سوپخوری

سیر                                              3 حبه

آبلیمو                                            1 قاشق سوپخوری

تخم مرغ                                        3 عدد

جعفری                                         2 قاشق سوپخوری

آرد                                               1 قاشق سوپخوری

نمك، فلفل، زیره و زعفران دمكرده     مقداری

 روش تهیه کوکوی بادمجان

بادمجان‌ها را در ظرفی بریزید و كاملا له كنید. پیاز سرخ‌شده را با سیر و آبلیمو به بادمجان اضافه كنید. سپس تخم‌مرغ‌ها، جعفری خردشده، آرد،‌ نمك، فلفل، زیره و زعفران دمكرده را بریزید و كاملا مخلوط نمایید. حالا مقداری روغن در تابه بریزید. هنگامی كه داغ شد، مایه كوكو را در تابه بریزید و حرارت را ملایم كنید تا كوكو بسته شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خواص کوکوی بادمجان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آلزایمر، خواص بادمجان، خواص سیر، داروهای دیابت، کولین، برنامه غذایی روزانه، خواص زیره، روش تهیه خواص زیره تعداد بازديد: 1037 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز