Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:45

28
فروردین
خواص کوکوی بادمجان (1)

خواص کوکوی بادمجان (1)

تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین است و می‌تواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد و در لیست جانشینی در گروه گوشت قرار می‌گیرد.

حوریه دانش بدی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه؛ دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

 

 

کوکوی بادمجان از غذاهای سنتی است. اگر این غذا را برای 5 نفر فرض کنیم، برای هر فرد حدود 200 كیلوکالری انرژی دارد. البته ایرانیان اکثرا آن را به همراه نان مصرف می‌کنند که در این صورت کالری بالایی خواهد داشت. حتما دقت کنید که سرخ کردن بادمجان سبب جذب مقدار زیادی روغن می‌شود و می‌تواند سبب چاقی و بیماری‌های مزمن دیگر شود.

سعی کنید تا حدامکان روغن آن را کم کنید و یا آن را تفت دهید یا به‌صورت آبپز مصرف کنید. این بار نیز مانند همیشه خواص چند ماده غذایی موجود در این غذا را به‌طور خلاصه برای شما علاقه‌مندان توضیح می‌دهیم:

خواص تخم مرغ

تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین است و می‌تواند به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد و در لیست جانشینی در گروه گوشت قرار می‌گیرد. هر عدد تخم مرغ به‌طور متوسط 75 كیلوکالری انرژی دارد. ارزش بیولوژیكی پروتئین تخم‌مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات بالا‌تر می‌باشد.

پروتئین تخم‌مرغ دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن است، بنابراین مصرف تخم‌مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند (مانند غلات و...) باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود. تخم‌مرغ، بیشتر ویتامین‌های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ منبع بسیارخوب ویتامین‌های B3، B5 ،B12  و فولات می‌باشد.

کمبود B12 می‌تواند موجب کم‌خونی کشنده شود که در گیاهخواران مطلق دیده می‌شود. در کمبود B12 هموسیستئین بالا می‌رود که از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی- عروقی می‌باشد. کمبود شدید B12 موجب نوروپاتی پیشرونده با دمیلینه شدن عصب می‌شود که برگشت‌ناپذیر است.

از علائم کمبود B12 رنگ زردصورت، زبان قرمزگاوی و افسردگی می‌باشد. در کمبود اسیدفولیک نیز مانند کمبود B12، هموسیستئین بالامی‌رود. همچنین کمبود آن سبب کم‌خونی مگالوبلاستیک، دوبینی، اختلال در راه رفتن، افسردگی و کاهش رشد می‌شود. فولات در پایداری ژن و سنتز و ترمیم DNA موثر است. از علائم کمبود B5، آنمی، کاهش سنتز کلسترول، هیپوگلیسمی‌ و بی‌حسی انگشت شست پا می‌باشد.

ویتامین B5 در متابولیسم و تولید انرژی از درشت مغذی‌ها بسیار مهم می‌باشد. در دیابتی‌ها دفع ادراری B5 افزایش می‌یابد. B3 نیز در پایداری ژن و سنتز و ترمیم  DNA موثر است و باعث کاهش خطر سرطان می‌شود. این ویتامین مقاوم‌ترین ویتامین در مواد غذایی در برابر پخت و انجماد است.

تخم‌مرغ حاوی تمامی املاح برای تامین سلامتی فرد است. تخم مرغ منبع بسیار خوب ید و فسفر می‌باشد. ید برای ساخت هورمون تیروئیدی ضروری است و کمبود آن موجب بروز گواتر می‌شود. فسفر برای سلامتی استخوان‌های بدن لازم می‌باشد. همچنین نسبت آن با کلسیم در بدن بسیار مهم است و عدم تعادل آنها می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. املاح مهم دیگری كه در تخم‌مرغ وجود دارند، عبارتند از: روی، سلنیوم و كلسیم.

روی باعث بهبود زخم، بلوغ و افزایش رشد می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد. در بسیاری از مناطق به دلیل فقر خاک از روی، کوتاه قدی بسیار شایع است که در مطالعاتی با دریافت مکمل‌های غذایی حاوی روی، با افزایش قد به صورت قابل توجهی جواب گرفته شده است. سلنیوم نیز یكی از آنتی‌اكسیدان‌های مهم است.

كلسیم نیز برای عملكرد بهتر سیستم عصبی در انتقال پیام، رشد بهتر استخوان‌ها و استحكام آنها، دندان‌ها و ترشح هورمون ها لازم است. حتی بسیاری از مطالعات نقش مفید کلسیم را در کاهش وزن و حتی حفظ وزن بعد از کاهش آن نشان داده‌اند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص کوکوی بادمجان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص تخم مرغ، غذاهای سنتی، بادمجان، کوکوی بادمجان، بادمجان سرخ شده، اسید آمینه‌ها، مصرف تخم‌مرغ، هورمون تیروئیدی تعداد بازديد: 546 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز