Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:59

14
بهمن
نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه (2)

نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه (2)

در فصل گرم تابستان، مصرف میوه و انواع ظرف‌های خوش طعم سالاد، نسبت به سایر فصول سال، بیشتر و عمومی‌تر است

میوه

میوه و مرکبات نیز از نقش ویژه و پررنگی در رژیم غذایی مردم فرانسه برخوردار هستند. به عنوان مثال می‌توان از پرتقال، گوجه فرنگی، هلو، سیب، توت فرنگی، گریپ فروت، نارنگی، زرد آلو، گلابی، آلو، گوجه، آلوچه، گیلاس، انگور، توت، کشمش بی‌دانه  (مویز)، شاه توت و مویز سیاه در تهیه‌ بسیاری از دسرها، شیرینیجات و دیگر خوراکی‌های طبخ شده در کشور فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

گوشت

در رژیم غذایی مردم فرانسه، تنوع بی‌نظیری از گوشت‌های مصرفی به چشم می‌خورد. گوشت‌هایی همچون مرغ، اردک و مرغابی، گوساله، خوک، گوسفند، اسب، جوجه کبوتر، غاز، بلدرچین، وزغ و حلزون به عنوان گوشت‌های مصرفی جهت تهیه و طبخ خوراک‌ها و غذاهای فرانسوی در نظر گرفته می‌شوند.

ماهی

استفاده از ماهی در رژیم غذایی مردم فرانسه، به دو صورت تازه و کنسرو شده صورت می‌پذیرد. غذاهای دریایی که آنها طبخ می‌‌کنند، معمولا از ماهی کد، ماهی ساردین و کنسرو ساردین، ماهی تن تازه و کنسرو تن، ماهی سالمون، ماهی قزل‌آلا، شاه ماهی، میگو، کالاماری، صدف دو کپه و صدف‌های خوراکی تهیه می‌شوند.

ادویه و چاشنی با توجه به نواحی مختلف جغرافیایی در کشور فرانسه، از تنوع بی‌نظیری برخوردار هستند نمک دریایی، علاوه بر دادن طعمی لذیذ و متفاوت به غذاهای فرانسوی، زیبایی و جلای منحصر بفردی به ظرف غذاها و بیشتر دسرهایی که برترین سرآشپزان فرانسوی تهیه می‌‌کنند، می‌بخشد. ترخون، رزماری، آویشن، گلپر، اسطوخودوس و رازیانه نیز از دیگر چاشنی‌های مصرفی در رژیم غذایی مردم فرانسه است.

تغییرات رژیم غدایی در فصول سال در فرانسه

تابستان

سالاد گوشت: در فصل گرم تابستان، مصرف میوه و انواع ظرف‌های خوش طعم سالاد، نسبت به سایر فصول سال، بیشتر و عمومی‌تر است. چرا که علاوه بر نیرو بخش بودن و رفع عطش و خستگی، انواع میوه و سبزیجات تازه به دلیل فراوانی، از قیمت مناسب و ارزانی نیز برخوردار بوده و هر خانواده فرانسوی به راحتی قادر به تهیهی این محصولات لذیذ و خوش طعم خواهد بود. پر واضح است که در چنین شرایطی، رقابت بین فروشنده‌های میوه و سبزیجات، یکی از مهمترین دلایل پایین بودن قیمت‌ها است. 

پاییز و زمستان

در پایان فصل تابستان، تنوع زیادی از قارچ‌های خوراکی، رشد و پرورش یافته و به سراسر کشور فرانسه فرستاده می‌شود. شکار حیوانات نیز از ماه سپتامبر شروع شده و تا فوریه ادامه دارد. جالب است بدانید، مردم فرانسه پس از اتمام شکار، برای یاد بود داشتن شکاری عالی و موفقیت‌آمیز، به برگزاری جشن و تدارک انواع ظرف‌های غذایی که به طور استادانه و ماهرانه از خوارک گوشت حیوانات شکار شده، تهیه شده‌اند، می‌پردازند.

بهار

مصرف نرم‌تنان بویژه صدف‌داران، حد اکثر از اواخر زمستان تا فصل بهار، به اوج خود می‌‌رسد. به طوری‌که در این ایام از سال، انواع صدف‌های خوراکی در میزان بسیار زیاد و قابل توجهی، به عنوان غذهای سرو شده توسط رستوران‌های کشور فرانسه، به شمار می‌روند.   غذاهای نوین که در آن از مواد کم چرب و سبزیجات بیشتر استفاده می‌‌شود که در دهه 1970 به وجود آمد پاسخی بود به غذاهای سنگین و پر چرب و پر هزینه‌ای که در غذاهای فرانسوی دیده می‌‌شود.

غذاهای نوین در حالی که هنوز از همان مواد غذایی با ارزش و گران تهیه می‌‌شود اما سبک‌تر و کم حجم‌تر بوده و از طرفی همچنان با هنرمندی فراوان آراسته و تزئین می‌‌شود.فرانسوی‌‌ها معمولاً یک صبحانه سبک می‌‌خورند که معمولاً متشکل از نوعی نان مخصوص و یا قهوه و نان و شکلات داغ می‌‌باشد وعده نهار زمانی در فرانسه از وعده‌‌های اصلی و مهم بود اما اکنون بسیاری از مردم  –بویژه در مناطق شهری – نهار را سبک خورده و وعده غذایی شام برای آنها مفصل می‌‌باشد.

در پاریس زمان صرف نهار معمولاً ساعت 1 بعد از ظهر می‌‌باشد و زمان صرف شام ساعت 9 بعد از ظهر و یا دیرتر می‌‌باشد. در بعضی مناطق وعده شام را دیرتر می‌‌خورند. در فرانسه غذا بسیار با آرامش و با تأنی صرف می‌‌شود از اینرو ممکن است بعضی از وعده‌‌های غذایی مانند (شام و یا نهار) که به مناسبت‌‌های مختلف بر پا شده، بیش از 2 ساعت صرف غذا طول بکشد.

این وعده‌‌های غذایی معمولاً شامل: پیش غذا، غذای اصلی که شامل ماهی و گوشت همراه شده با سبزیجات، سالاد، انواع پنیر و میوه باشد، این غذای مفصل اغلب با یک دسر قهوه به پایان می‌‌رسد. وعده‌‌های غذایی (شام و نهار ) فرانسوی به چند بخش بودن معروف‌اند، البته وعده‌‌های رسمی که به مناسبت‌‌های خاص بر ا می‌‌شود.

نان همیشه یکی از اجزای ثابت است که در هر وعده غذایی بر روی میز می‌باشد. بودن نان بر روی میز در نزد فرانسوی‌‌ها نشانه‌ای از مهمان‌نوازی آنان می‌‌باشد و هرگز وعده غذایی بدون نان سرو نمی‌‌شود. اما از طرفی وجود آب بر سر میز بسیار نادر است.

 

برای خواندن بخش اول - نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای ملل، آداب غذا خوردن، انواع غذا فرانسوی، آداب غذا خوردن فرانسه، غذا خوردن فرانسوی تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز