Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:10

14
بهمن
نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه (1)

نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه (1)

یکی از نکات بارز و مهمی که در رژیم غذایی مردم فرانسه به چشم می‌خورد، جایگاه ویژه ی انواع پنیر است که خاص این کشور بوده و به عنوان بخش اصلی در رژیم غذایی مردم آن، در نظر گرفته می‌شود.

مهدی وجدی سیس؛ كارشناس تغذیه

 

 

اینجا همه سر ساعت غذا می‌خورند

صحبت از كشور فرانسه كه می‌شود، تفاوتی نمی‌كند در مورد چه موضوعی باشد، هر چیزی از این كشور با ته چاشنی‌ای از ذوق و هنر پیوند خورده است. فرانسوی‌ها بسیار دوست دارند روابط خانوادگی‌شان را به وسیله میز غذا مستحكم‌تر كنند؛ پس حتما یك وعده غذایی را در كنار هم میل می‌‌کنند.  فرانسوی‌ها مانند مردم سایر كشورها عادت‌های درست و غلط تغذیه‌ای بسیاری دارند. یكی از عادت‌های خوب آنها سر ساعت غذا خوردن است.

این موضوع به دستگاه گوارش كمك می‌كند كه در ساعت مشخص آنزیم‌های گوارشی را ترشح كند و فعالیت دستگاه گوارشی را به بهترین نحو به انجام رساند. البته كسی كه همیشه خود را به غذا خوردن در یك ساعت مشخص عادت می‌دهد، ممكن است در اثر نخوردن غذا سر آن ساعت به دلیل بروز یك مساله، عصبی شود و بر رفتارش كنترل نداشته باشد.

عادت خوب دیگر این مردم، مصرف غذاهای دریایی است. متخصصان تغذیه همیشه توصیه می‌‌کنند که حداقل 2 بار در هفته از فرآورده‌های دریایی استفاده كنید؛ زیرا چربی‌های این غذاها از نوع غیراشباع و به خصوص امگا 3 است. از سوی دیگر، زیاد خوردن غذاهای سرخ كرده در میان فرانسوی‌ها عادت تغذیه‌ای بدی است که می‌تواند به دلیل بالا بردن درصد چربی غذاهایشان زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن در آنها شود.

درباره علاقه فرانسوی‌ها به انواع سس نیز باید گفت که مصرف سسها عادت بدی نیست و بستگی به این دارد كه چه نوع روغنی به سس زده شود. اگر در سس از روغن‌های مایع و غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده شود و چربی‌های كه از این سس به بدن ما می‌رسد جایگزین سایر چربی‌های مصرفی در آن وعده شود، خوردن سس عادت غذایی بدی نیست اما اگر غذای شما سرخ‌كرده یا چرب باشد و به آن سس نیز بزنید، در این صورت با پیامدهایی روبه رو خواهید شد.

این موضوع درباره مصرف زیاد كره هم صادق است و این عادت نیز می‌تواند مشكل‌ساز باشد. از طرفی، فرانسوی‌ها معمولا بعد از غذا دسرهایی نظیر كیك و پودینگ می‌خورند. این نوع دسرها كالری بالایی به بدن می‌رسانند و سبب چاقی می‌شوند و احتمال ابتلا به دیابت را بالا می‌برند.

در این كشور، منطقه به منطقه، آداب و تنوع غذایی مختلفی را شاهدیم. اگر در پایتخت فرانسه یعنی پاریس باشید، می‌بینید كه غذاهای دریایی مانند صدف و حلزون طرفداران زیادی دارند اما در جنوب فرانسه به دلیل رواج كشاورزی، علاقه به سبزی‌ها، میوه‌ها و به خصوص سیب‌زمینی بیشتر است و اهالی بخش بزرگی از این کشور نیز به غذاهای گوشتی گرایش دارند. اما به طور كلی محبوبترین غذاهای فرانسوی‌ها غذاهای دریایی هستند كه با انواع سس سرو می‌شوند.  پایه بسیاری از غذاهای فرانسوی‌ها را سس‌ها تشكیل می‌دهند.

در واقع، سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاهای فرانسوی دارند. اغلب سس‌های فرانسوی را با استفاده از نشاسته یا راكس  (به آردی می‌گویند كه در كره تفت می‌دهند) غلیظ می‌‌کنند. از انواع سس‌های رایج فرانسوی می‌توان به سس بشامل (كه اساس آن آرد و شیر است)، سس مایونز، سس‌های كره‌ای، سس گوجه‌فرنگی كه به سس مادر معروف است و در تهیه بسیاری از سس‌ها از آن استفاده می‌شود و در نهایت سس پنیر  (معروف‌ترین سس فرانسوی) اشاره کرد. 

علاوه بر همه اینها، دسر جایگاه خاصی در تغذیه فرانسوی‌ها دارد و انواع كیك‌ها، ژله‌ها، پودینگ و سالادهای میوهای را شامل می‌شود. یكی دیگر از علاقه‌های رایج مردمان فرانسه، انواع پنیر است كه آن را در تهیه غذاها و دسرهای مختلف‌شان به كار می‌برند.

سوفله

سوفله به دلیل شیر فراوانی که دارد، برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب است؛ به خصوص اگر جزء افرادی باشند که شیر نمی‌‌خورند. البته وجود ویتامین D در تخم‌مرغ و شیر این پیش غذا نیز جذب کلسیم را بالاتر خواهد برد.

این غذا به دلیل کالری فراوانی که دارد، میان وعده مناسبی تلقی می‌‌شود و بهتر است که آن را به همراه چند برش میوه فصل (مانند موز، انواع توت یا گیلاس و حتی چند برش آناناس یا کیوی) میل کنید. ضمن اینکه استفاده از مخلوط مغزها مانند پسته، بادام و فندق نیز می‌‌تواند این پیش غذا را برای شما مغذی‌تر کند.

فرانسه مهد پنیر

یکی از نکات بارز و مهمی که در رژیم غذایی مردم فرانسه به چشم می‌خورد، جایگاه ویژه ی انواع پنیر است که خاص این کشور بوده و به عنوان بخش اصلی در رژیم غذایی مردم آن، در نظر گرفته می‌شود. اهمیت پنیر تا حدی است که هر منطقه در فرانسه، با توجه به نواحی جغرافیایی، وظیفه‌ای متفاوت را در رژیم غذایی این کشور ایفا می‌کند. همچنین در سراسر جهان از فرانسه به عنوان مهد پنیرهای بی‌نظیر یاد می‌شود.

مردم این كشور معمولا در روز از چند نوع پنیر استفاده می‌‌کنند. پنیر مقدار مناسبی پروتئین، كلسیم و فسفر دارد و برای افرادی كه امكان مصرف شیر و ماست ندارند، منبع مناسب كلسیم است.  البته پنیرها درصد چربی متفاوتی نیز دارند و به هر حال افراد باید به میزان كالری آنها توجه كنند. از سوی دیگر، مصرف پنیر، به ویژه پنیرهای كهنه، به دلیل داشتن تیرامین می‌تواند سبب تنگی عروق، افزایش فشارخون و سردرد شود.

ضمن اینکه مصرف زیاد پنیر، اسیدی شدن خون و در نتیجه برداشت كلسیم از استخوان‌ها و بروز پوكی استخوان را به همراه دارد و بنابراین بهتر است آن را نیز مانند سایر مواد غذایی به اندازه مصرف کنید. رژیم غذایی مردم فرانسه، در مقایسه با دیگر رژیم‌های مورد استفاده توسط سایر کشورها، علاوه بر تنوع غذایی و مواد اولیه‌ی سالم و بومی، از مشخصه‌ قابل توجه دیگری نیز برخوردار است که همین امر به عنوان مهمترین دلیل اهمیت و شهرت آن در بین دیگر ملل، شناخته شده است.

آشپزان فرانسوی، در کنار طبخ خورکی‌هایی لذیذ و در عین حال سالم و مغزی، با طراحی بی‌مانند ظرف‌های غذا، آن هم در مقیاسی بسیار کوچکتر از آنچه در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی مشاهده می‌شود، خالق آثار هنری اشتها‌آوری هستند که معرف رژیم غذایی منحصربفرد کشورشان است. 

 

برای خواندن بخش دوم - نگاهی به آد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اب، رسوم و فرهنگ كشور فرانسه - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذا خوردن، آداب غذا خوردن، آداب و رسوم فرانسه، غذا در فرانسه، پنیر فرانسوی، انواع غذا در فرانسه تعداد بازديد: 1039 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز