Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:43

18
بهمن
ویتامین‌هایمان را از کجا تامین کنیم؟

ویتامین‌هایمان را از کجا تامین کنیم؟

از منابع غنی ویتامین C می‌توان توت‌فرنگی، کلم‌ بروکلی، گریپ‌ فروت، گوجه‌ فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب‌زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی، مرکبات و کیوی را نام برد و جگر مهم‌ترین منبع حیوانی این ریزمغذی است.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشكی تهران، رئیس انجمن متخصصین پوست ایران، رئیس مركز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی

 

 

منابع ویتامین B3 یا نیاسین: این ویتامین در جگر، شیر، لبنیات، تخم‌ مرغ، ماهی، گوشت قرمز، ذرت، گندم و در میوه‌ها و سبزی‌ها در گیلاس، هلو و هویج موجود است.

منابع ویتامین D: ویتامین D از ویتامین‌های محلول در چربی است و از طریق منابع گیاهی مثل غلات و منابع حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر، تخم‌‌مرغ و نور آفتاب تامین می‌شود.

منابع ویتامین C: از منابع غنی از این ویتامین می‌توان توت‌فرنگی، کلم‌ بروکلی، گریپ‌ فروت، گوجه‌ فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب‌زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی، مرکبات و کیوی را نام برد و جگر مهم‌ترین منبع حیوانی این ریزمغذی است. نکته مهم این است که بدانیم نگهداری طولانی‌مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شود.

منابع ویتامین K: این ویتامین نیز محلول در چربی است. بخشی از ویتامینK مورد نیاز بدن بوسیله باکتری‌ها در روده خود انسان ساخته می‌شود اما علاوه بر آن در مواد غذایی مثل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم‌ مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن کبد ماهی و نخود سبز نیز به وفور یافت می‌شود.

منابع ویتامین B12: ویتامین B12 یا کوبالامین یک ویتامین حساس و مهم برای بدن است که در منابع حیوانی مانند جگر، شیر، پنیر و تخم‌مرغ وجود دارد. نکته مهم درباره این ویتامین این است که هیچ منبع گیاهی قادر به تامین آن نیست بنابراین کسانی که صرفا گیاهخوارند پس از مدتی با کم‌خونی ناشی از کمبود این ویتامین مواجه می‌شوند.

 

برچسب ها: منابع ویتامین B3، منابع ویتامین D، منابع ویتامین C، منابع ویتامین K، منابع ویتامین B12، ویتامین ها و مواد معدنی، منابع غذایی ویتامین ها تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز