Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:49

20
مهر
راهكارهای ساده برای تغذیه متعادل

راهكارهای ساده برای تغذیه متعادل

نگو تغذیه برای من اهمیتی ندارد!

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه 

 

ماکارونی

ارزش تغذیه ای ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که در تهیه ماکارونی از آن استفاده می شود. این ماده غذایی غنی از نشاسته است، در حالی که میزان پروتئین آن حدود 7 تا 8 برابر کم تر از میزان نشاسته آن است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی، در مقایسه با غذا های دیگر که منبع اصلی املاح معدنی و ویتامین ها هستند، در حد متوسطی است. تجزیه  اسید های آمینه ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذا های دیگر مانند شیر، تخم مرغ و پروتئین سویا که روزانه مصرف می کنیم، نشان می دهد که از نظر اسید آمینه  ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به دلیل همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین فاکتور ارزش بیولوژیکی و فاکتور میزان پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است.

 

 زیتون سیاه

منبع غنی از ویتامین E است که قابلیت خنثی ساختن رادیکال‌های آزاد را دارد و می‌تواند مانعی برای بروز بیماری سرطان در فرد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی به همراه روغن زیتون است می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد. همچنین مصرف زیتون سیاه می‌تواند در سلامت پوست و مو موثر باشد. زیتون سیاه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که یکی از آنان ویتامین E است. ویتامین E پوست را از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و محافظی در برابر سرطان پوست و پیری زودرس پوست است. همچنین زیتون سیاه منبع غنی از آهن است. افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند اکسیژن کافی به سلول‌های بدنشان نمی‌رسد و مصرف این ماده خوراکی می‌تواند تا حدودی کمبود آهن بدن را جبران کند.

 

پنیر

غذاى پروتئین ‌دار كاملى است و منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد و كاملا مى‌تواند جاى گوشت را بگیرد. به همین جهت گیاه‌ خوارانی كه گوشت نمى‌ خورند به جاى آن پنیر مصرف مى ‌كنند. پنیر به استثناى لاكتوز، موادى دارد كه در شیر موجود است مثل پروتئین، چربى و ویتامین خصوصا ویتامین‌هاى A و B. یکی از مزایای پنیر بر شیر هضم ساده ‌تر آن است البته به استثناى پنیرهاى خیلى چرب و یا خیلى تخمیر شده.

 

شلیل

سرشار از ویتامین های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است.بیش از 150 گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی كه از مهمترین علل مرگ و میر هستند موٌثر است.  ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه منبع بسیار غنی ای از بتاكاروتن است. بتاكاروتن با خاصیت آنتی اكسیدانی بسیار نیرومندی كه دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می كند.

 

ذرت

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زآگزانتین Zeaxanthine می باشد .ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می كنند .ذرت دارای پتاسیم، كلسیم، گلوكز، مالتوز، آلانتوئین، دو نوع استرول، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، اسید سربرونیك، گوگرد، فسفر، سیلیس، آهن، كلسیم، منیزیم، سدیم و سرشار از ویتامینB است .

 

برچسب ها: پنیر، مبانی تغذیه، ماکارانی، ذرت، خواص مواد غذایی تعداد بازديد: 701 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز