Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:37

7
مرداد
تغــذيـــه منـــاسب براي زيبايي پوست

تغــذيـــه منـــاسب براي زيبايي پوست

مسئله حائز اهمیت این است که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی با ارزش و مغذی مي‌‌تواند التهاب را کاهش داده و به شما کمک کند که بهترین ظاهر را داشته باشید...

استراتژی‌‌‌های ساده برای جوان نگه داشتن درونی و بیرونی شما. آیا امروز در آینه نگاه کردید و به خود گفتید «وای، به نظر فوق‌العاده می‌آيم!»  و یا به فکر فرو رفتید و به خود گفتید، «کی اینقدر پیر شدم؟!»  اگر مورد دومي ‌‌شامل حال شما مي‌‌شود، این امکان وجود دارد که بخواهید نگاهی به یخچال خود، قفسه‌‌‌های آشپزخانه، و میز شام خود بیاندازید تا یکی از متهمان چنین وضعیتی را بیابید. البته پیر شدن در همه ما اتفاق مي‌‌افتد و نمي‌‌توان روی آن ترمز گرفت ولیکن یک رژیم غذایی ناسالم مي‌‌تواند به منزله گاز دادن پروسه پیری عمل کند و باعث شود چندین سال پیرتر از آنچه هستید به نظر آیید.

نقش کیفیت
شواهد بي‌شماري وجود دارد دال بر اينكه خوردن غذاهاي بي‌ارزش، بدن شما را در وضعيت التهابي قرار مي‌دهد. مواد غذايي بي‌كيفيت مانند چربي‌هاي ترانس، منجر به التهاب مي‌گردند و اساساً پيري نيز يك وضعيت مزمن التهابي است. به عنوان مثال‌‌، مقادیر زیاد شکر و کربوهیدرات‌‌‌های فرایند شده در برنامه غذایی مي‌‌تواند منتهی به تولید ترکیباتی به نام AGE شود که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته مي‌‌باشند‌‌. این ترکیبات با شماری از بیماری‌‌‌ها همچون بیماری قلبی و دیابت مرتبط مي‌‌باشند‌‌. به علاوه آنها به کلاژن و فیبرهای پوست شما نیز آسیب مي‌‌زنند‌‌. اما تنها ظاهر فرد نیست که مطرح است؛ در حقیقت خورن بیش از حد مواد غذایی افزاینده التهاب یا به نوعی مواد غذایی که منجر به بستن عروق و یا افزودن وزن مي‌‌شوند‌‌، مي‌‌توانند برای سر تا نوک پای شما خطرناک باشند.

مواد غذایی که باید مصرف‌شان محدود شود:

چیپس و سیب‌زمینی سرخکرده. هر چیزی که شدیداً در روغن سرخ مي‌‌شود مملو از چربی‌‌‌های ترانس خواهد بود که منتهی به التهاب در درون بدن شما مي‌‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه مي‌‌کند که دریافت چربی‌‌‌های ترانس را به کمتر از 1 درصد از رژیم روزانه خود محدود نمایید‌‌.

دونات‌‌‌ها و شیریني‌جات. اینها بسته‌ای از چندین ماده غذایی ناسالم هستند. غالباً مقادیر بالایی چربی‌‌‌های ترانس دارند و البته مملو از شکر نیز هستند که شکر نیز با التهاب مرتبط است. این ترکیبات همان AGE‌‌‌های تولید کننده چروک هستند که در پاراگراف قبلی از آنها صحبت کردیم.

هات‌داگ‌‌، سوسیس‌‌، کالباس و هر نوع گوشت فرایند شده‌‌. برایتان نارحت کننده است باید بدانید که سوسیس و کالباس و گوشت‌های روی غذای مورد علاقه‌تان یعنی پیتزا هیچ سودی برای بدنتان ندارند. آنها مملو از چربی‌‌‌های اشباع هستند و حاوی نیترات‌‌‌ها نیز مي‌‌باشند؛ هر دوی اینها منجر به فرایندهای التهابی در بدن شما مي‌‌شوند‌‌.

گوشت  قرمز‌‌. راه حل پیشنهادی در رابطه با گوشت این است که گوشت لخم (بدون چربی) دریافت شود تا میزان چربی‌‌‌های اشباع  به حداقل برسد؛ چربی‌‌‌هایی که تولید کننده بزرگ التهاب بوده و هیچ رفاقتی با عروق شما ندارند. در راهنمای غذایی سال 2010 دپارتمان کشاورزی ایالات متحده(USDA) توصیه به مصرف طیفی از مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت‌‌‌های کم چرب شده است. انجمن قلب آمریکا توصیه به محدود ساختن دریافت چربی‌‌‌های اشباع از  تمامي‌‌انواع منابع آن ( نه فقط گوشت قرمز) به کمتر از 7 درصد از دریافت کالری روزانه کرده است‌‌.

مسئله حائز اهمیت این است که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی با ارزش و مغذی مي‌‌تواند التهاب را کاهش داده و به شما کمک کند که بهترین ظاهر را داشته باشید. بسیار روشن است که دنبال کردن رژیم غذایی سبک مدیترانه ای، ریسک تعدادی از بیماری‌‌‌های مرتبط با پیری را کاهش می‌دهد از جمله سرطان، آلزایمر، و بیماری قلبی.

مواد غذایی که باید بيشتر مصرف‌ شود
انتخاب لیستی تحت عنوان «ابر غذاها» که شما را سالم و جوان نگه می‌دارند‌‌، پیشنهاد نمي‌‌شود‌‌. مطالعاتی وجود دارد که مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌‌‌ها منجر به کند شدن فرایند پیری مي‌‌شوند. معمولاً از همان دقیقه‌ای که شروع به صحبت در مورد مواد غذایی انفرادی مي‌‌کنید‌‌، افراد تصویر بزرگ یعنی تغذیه سالم را فراموش مي‌‌کنند‌‌. بنابراین از رژیم‌‌‌های مد روز اجتناب کنید رژیم‌‌‌هایی که تماماً و انحصاراً از یک ماده غذایی صحبت مي‌‌کنند، مانند سالمون‌‌، میوه‌‌‌های توتی و غیره. درست این است که از گستره وسیع و متنوع مواد غذایی سالم استفاده کنید و این باعث مي‌‌شود که شما در بهترین شکل خود دیده شوید. چنین ادعایی تنها یک نظریه نیست؛ به‌طور کلی منابع بسیاری وجود دارد دال بر اینکه یک رژیم غذایی با سبک سنتی مدیترانه‌ای - مملو از سبزیجات، میوه‌‌‌ها‌‌، غلات کامل‌‌، لبنیات کم چرب، و پروتئین کم چرب- بهترین گزینه برای سلامت کامل است‌‌. فاکتور مهم دیگر این است که تا حد امکان  تمام مواد غذایی را در نزدیک‌ترین شکل‌شان به حالت طبیعی استفاده کنید. تنها از مواد غذایی گیاهی استفاده کردن مهم نیست، سعی کنید آنها را تا حدی نزدیک به شکلی که از زمین بیرون آمدند و یا روی درخت هستند مصرف نمایید‌‌.  بنابراین به جای «ابر غذاها»‌‌، در این قسمت لیستی از 5 ماده غذایی که ارکان اصلی رژیم مدیترانه‌ای هستند را بیان مي‌‌داریم، مثال‌‌‌هایی از انواع مواد غذایی که برای زندگی سالم به آنها نیاز دارید:

کاهو‌‌. سالاد کاهو غنی از ویتامین‌‌‌های A و C است آنتی اکسیدان‌‌‌هایی که کمک به مبارزه با التهاب مي‌‌کنند‌‌. دیگر سبزیجات برگ سبز  تیره‌ای که باید در لیست‌تان باشند عبارتند از بروکلی‌‌، اسفناج‌‌، شاهی‌‌، تره و کاسنی سالادی‌‌.

گوجه فرنگی‌‌. همراه با هندوانه، گریپ فروت‌‌، توت فرنگی‌‌، مارچوبه و کلم قرمز به طور خاص حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند.

سالمون‌‌. همچون دیگر ماهی‌‌‌های آبهای شور مانند تون و شاه ماهی، سالمون نیز غنی از اسیدهای چرب امگا3 است که به مبارزه با التهاب بر مي‌‌خیزند.

عدس‌‌. حبوبات یکی از بهترین منابع پروتئینی و غنی از فیبر و ویتامین‌‌‌های آنتی اکسیدانی مي‌‌باشند‌‌. از لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی‌‌، لوبیا چیتی و لپه و عدس استفاده کنید. پوست شما ذاتاً از پروتئین ساخته شده است بنابراین چنانچه دریافت مقادیر کافی پروتیئن سالم در رژیم غذایی‌تان نداشته باشید بازتاب این کمبود را در ظاهر خود خواهید داشت‌‌. علاوه بر ماهی، حبوبات نیز راه فوق العاده ای برای رسیدن به پوست و موی سالم مي‌‌باشند‌‌.

جو دوسر. مطالعات نشان مي‌دهد که غلات کامل مانند جو دوسر، پاستا و نان گندم کامل‌‌، برنج قهوه‌ای و سمولینا کمک به کاهش التهاب مي‌‌کنند‌‌. همچنین این دسته از مواد غذایی حاوی ویتامین‌‌‌های B همچون تیامین و ریبوفلاوین مي‌‌باشند که برای سلامت پوست بسیار حائز اهمیت‌اند. کمبود آنها منجر به ایجاد پوست با ظاهر پوسته پوسته و جوش‌دار مي‌‌شود‌‌.
شما باید همواره سالم غذا بخورید تا زیبا و سالم باقی بمانید. در بدن انسان پوست‌اندازی همواره وجود دارد بنابراین شما به دوزهای ورودی منظم از ویتامین‌‌‌ها‌‌، مواد مغذی‌‌، فیتوکمیکال‌‌‌ها‌‌، چربی‌‌‌های سالم و پروتئین‌ها نیاز دارید. چنانچه شما از مواد غذایی سالم در زمان‌‌‌های منظم دریافت نکنید قادر به تولید پوست جدید سالم به آن شکلی که باید نخواهید بود. حال سوال این است: چنانچه از رژیمي ‌‌با مشخصات بالا استفاده کنیم‌‌، در آینه بهتر به نظر مي‌‌آییم؟ افراد بسیاری بوده‌اند که قبل از شروع یک رژیم غذایی سالم و مفید ظاهر زیبایی نداشته‌اند اما پس از شروع سالم غذاخوردن، ظاهر‌شان شروع به تغییر در جهت زیباتر شدن نموده است‌‌.

 

برچسب ها: زیبایی، تغذیه تعداد بازديد: 1043 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز