Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 3 مهر 1397 - 22:56

8
اردیبهشت
غذا خوردن کنار اعضای خانواده و فواید آن

غذا خوردن کنار اعضای خانواده و فواید آن

امروزه با افزایش مشغله والدین و کودکان غذا خوردن اعضای خانواده کنار یکدیگر دشوارتر از گذشته شده است. با وجود اینکه هنوز ...

غذا خوردن کنار اعضای خانواده و فواید آن

 

 

امروزه با افزایش مشغله والدین و کودکان غذا خوردن اعضای خانواده کنار یکدیگر دشوارتر از گذشته شده است. با وجود اینکه هنوز بسیاری از خانواده‌ها برنامه‌ای منظم برای صرف غذا در کنار یکدیگر دارند، بسیاری دیگر نیز تحت تاثیر عوامل بیرونی و گاه غفلت از فواید متعدد صرف غذا در کنار سایر اعضای خانواده، از این امکان محروم می‌شوند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند خانواده‌هایی که حداقل هفته‌ای 4 وعده را در کنار یکدیگر میل می‌کنند کودکانی شاد و سالم تر دارند. وعده‌های خانوادگی احتمال ابتلا به چاقی، اختلالات غذایی، ناراحتی‌های ناشی از فشارهای اجتماعی و بسیاری مشکلات دیگر را کاهش می‌دهد.

صرف غذا در کنار اعضای خانواده باعث می‌شود افراد بتوانند با یکدیگر بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کنند و به مشکلات یکدیگر بیشتر توجه کنند. البته اهمیت این موضوع بدین معنا نیست که تمام وعده‌های غذایی باید در کنار همه اعضای خانواده میل شود، اما هر چه تعداد این وعده‌ها بیشتر باشد، فایده آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

    برقراری ارتباط و تعامل

گفت و گوهایی که هنگام صرف غذا میان اعضای خانواده شکل می‌گیرد به بهبود و تعمیق روابط آنها کمک می‌کند. اعضای یک خانواده می‌توانند از این طریق راجع به امور روزانه صحبت کنند و در رابطه با آینده برنامه‌ریزی کنند. به اشتراک گذاشتن اطلاعات و صحبت راجع به وقایع نه تنها والدین را از امور فرزندان خود آگاه می‌کند، بلکه فرصتی برای ابراز مشکلات و نگرانی‌های فرزندان نیز ایجاد می‌کند. میل‌كردن یک وعده غذایی در کنار اعضای خانواده موجب ایجاد حس دلگرمی، امنیت، تعلق و عشق برای فرزندان می‌شود. این عادت اعضای خانواده را با یکدیگر متحد و همبسته می‌کند.

 

 الگو سازی

بسیاری از آداب اجتماعی، خصوصا آداب مربوط به صرف غذا را که والدین دوست دارند فرزندانشان بیاموزند می‌توانند از طریق الگو سازی به آنها آموزش دهند. تجربه نشان داده است که موثرترین راه آموزش، الگو سازی است. اگر دوست دارید فرزندتان هنگام غذا خوردن از رفتار یا عادت خاصی اجتناب کند یا کار خاصی را انجام دهد، بهترین راه آموزش و ایجاد این عادت، رعایت آن از سوی خودتان است. صرف غذا در کنار اعضای خانواده این امکان را برای شما فراهم می‌کند که آموزش‌های لازم را به فرزندانتان بدهید. توجه داشته باشید که این آموزش نباید به صورت مستقیم و همراه با پرخاش و سرزنش باشد.

 

 رشد سالم

غذاهایی که در خانه تهیه می‌شوند، هر چند ساده و سریع، سالم تر از غذاهای تهیه شده در بیرون از خانه هستند. غذاهای خانگی معمولا تهیه شده از انواع سبزیجات، مواد لبنی، گوشت و روغن‌های تازه و سالم و سرشار از انواع ویتامین‌ها، املاح و فیبر هستند. غذاهای خانگی عموما زیاد سرخ نمی‌شوند و شور نیستند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های مضر نظیر نوشابه‌های گازدار معمولا در خانه و در کنار خانواده محدود تر است. بهداشت نیز از جمله مسائلی است که در خانه و هنگام تهیه غذاهای خانگی بسیار بیشتر به آن توجه می‌شود.

 

   انعطاف‌پذیر کردن ذائقه فرزندان

برخی کودکان حاضر به امتحان غذاهای جدید نیستند. آنها از خوردن غذایی که تا به حال آن را نخورده‌اند از خود مقاومت نشان می‌دهند. وعده‌هایی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر صرف می‌کنند بهترین فرصت برای معرفی غذاهای جدید به کودکان است، بدون اینکه نیازی به زور یا تهدید باشد. کودک در کنار اعضای خانواده میل جدیدی به خوردن غذاهای جدید دارد، خصوصا اگر ببیند که سایرین آن غذا را با میل زیاد می‌خورند. فراموش نکنید که در برخی موارد کودک باید غذایی را 8  تا 10 بار امتحان کند تا نهایتا از طعم آن لذت ببرد. پس با اولین امتناع کودک نا امید نشوید. از طریق غذاهای جدید می‌توانید فرزندتان را با فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف آشنا کنید و دانش او را افزایش دهید.

 

 خود کفایی فرزندان

کودکان امروزی در بسیاری از امور خود کفا نیستند. آشپزی یکی از مهارت‌های اصلی است که هر فرد، اعم از دختر یا پسر، باید تا حدودی با آن آشنایی داشته باشد. اصول اولیه آشپزی و تهیه غذا یکی از لوازم اصلی خود کفایی است. در خانواده‌هایی که بیشتر وعده‌های غذایی در خانه و در کنار سایر اعضای خانواده میل می‌شود، فرزندان آشنایی بیشتری با این مهارت دارند.

سعی کنید هنگام تهیه غذا اعضای خانواده را به نوعی درگیر این فرایند کنید. برای مثال از فرزندان کوچکتر بخواهید در شستن سبزیجات یا چیدن میز غذا به شما کمک کنند و به فرزندان بزرگتر نیز مسئولیت خرد کردن سبزیجات یا تهیه سالاد را واگذار کنید. اگر فرزندتان نوجوان یا بزرگتر است، می‌توانید پختن بخشی از غذا را از او بخواهید. به او کمک کنید و به او فرصت آزمون و خطا دهید. این کار تیمی نه تنها موجب تسریع فرایند تهیه غذا می‌شود و از مسئولیت‌های شما می‌کاهد، بلکه اعضای خانواده با مسئولیت‌ها و سختی‌های این کار بیشتر آشنا شده و در عین حال از خوردن آن غذا بیشتر لذت خواهند برد.

 

جلوگیری از رفتارهای مخرب

تحقیقات نشان می‌دهند میل کردن غذا در کنار اعضای خانواده بیش از 5 وعده در هفته موجب کاهش اختلالات رفتاری در نوجوانان شده و همچنین به رشد تحصیلی و آرامش روانی آنها کمک می‌کند. قرار گرفتن دور یک میز این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند که آنها مشکلات خود را با والدین شان در میان بگذارند.

همین امر موجب افزایش احساس امنیت در آنها می‌شود و آنها احساس می‌کنند در مواجهه با مشکلات خود تنها نیستند. صرف غذا در کنار اعضای خانواده نباید یک کار تشریفاتی تلقی شود بلکه باید با آن به عنوان یکی از برنامه‌های مهم زندگی برخورد کرد و تا جاییکه ممکن است باید به آن اهمیت داد. حتی اگر اعضای خانواده از جمله فرزندان دارای مشغله‌های گوناگونی هستند، باید برای میل كردن غذا در کنار سایرین زمانی خاص را در نظر گیرند.

 

 صرفه جویی مالی

هزینه تهیه غذا در خانه حدود نصف الی یک چهارم تهیه غذا از بیرون از خانه است. علاوه بر آثار مخربی که غذای تهیه شده در بیرون از خانه بر سلامت بدن می‌گذارد، این نوع غذا از لحاظ اقتصادی نیز برای خانواده مضر محسوب می‌شود. به همین دلیل تلاش در تهیه وعده‌های غذایی در خانه و صرف آن در کنار سایرین به رشد اقتصادی خانواده نیز کمک می‌کند.

 

برچسب ها: چاقی، کودکان، خانواده، نوجوانان تعداد بازديد: 275 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز