Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:28

9
مرداد
تابستانی دلپذیر با عرقیات گیاهی

تابستانی دلپذیر با عرقیات گیاهی

تهيه شربت عرقيات آسان است. يك‌دوم پارچ را از عرق پر كرده و بقيه را آب و ...

تابستانی دلپذیر با عرقیات گیاهی

 

تهیه شربت عرقیات آسان است. یك‌دوم پارچ را از عرق پر كرده و بقیه را آب و شكر اضافه كنید. عرقیات گیاهی علاوه بر آنكه می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بكاهد می‌تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد. در روزهای  تابستان این شربت‌های گیاهی را در كنار اعضای خانواده خود تهیه كرده و تابستانی خنك و سالم را با عرقیات گیاهی تجربه كنید.

 

شربت سکنجبین

 زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند. اگر سکنجبین (از سرکه و نعنا به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی ‌گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

 

شربت سکنجبین- خیار

این شربت به دلیل داشتن سکنجبین اثرات ضد دل درد و ضد نفخ دارد و خیار آن اثرات خنک کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه آن می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و سرد بنوشید. نوشیدن شربت سكنجبین به ‌دلیل خاصیت و طبع سرد و خنكی كه دارد موجب كاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود. به این ترتیب فرد بعد از نوشیدن این شربت احساس راحتی و خنكی می‌كند. بهتر است این شربت را به‌صورت خنك در كنار یخ سرو كرده و مقداری خیار رنده شده نیز در آن بریزید تا علاوه‌ بر رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسكین دهد.

 

عرق كاسنی و مقاومت بدن در مقابل گرما

عرق كاسنی از جمله داروهای گیاهی محسوب می‌شود كه علاوه بر افزایش میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصل‌های گرم سال به پاكسازی اخلاط نامناسب از بدن به‌ویژه كبد كمك كرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می‌دهد.

 

نعنا

هم نعنا و هم قرص نعنا خواص خنک کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می‌تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می‌شود را از بین ببرد. علاوه بر اینها، نعنا به گوارش و التهاب نیز کمک می‌کند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است. افرادی كه در فصل تابستان به دلیل گرمی‌هوا دائم در حال نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها و مصرف میوه‌های مختلف تابستانی به‌ویژه هندوانه هستند بهتر است در طول روز یك بار شربت نعنا كه ضد‌نفخ و درد معده است بنوشند. برای تهیه این شربت می‌توانید مقداری عرق نعنا و اندكی سكنجبین را در نصف لیوان آب بریزید و به‌صورت روزانه میل كنید.

 

شربت آویشن تسكین كوفتگی‌ها

شربت آویشن اگر چه طعم چندان شیرینی ندارد، اما می‌تواند عرقی گیاهی و بسیار مفید برای كاهش خستگی‌ها و كوفتگی‌های شما باشد. این نوشیدنی اگر با كمی ‌آب و سكنجبین تركیب شود، می‌تواند مفیدترین نوشیدنی روزهای تابستان شما باشد.

 

اگر خیلی گرمایی هستید حتماً یك لیوان شربت عرق شاتره بنوشید

اگر خیلی گرمایی هستید و زیاد بیرون منزل و در آفتاب كار می‌كنید حتماً یك لیوان شربت عرق شاتره بنوشید. شاتره اثر بسیار قوی ضدعطش و گرمازدگی دارد، خون را تصفیه می‌كند و صفرابر است. به این جهت كه نشاط آور، خنك‌كننده و صفرا بر است می‌تواند یكی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی از مهمانان‌تان باشد. می‌توانید این شربت را به تنهایی یا همراه خاكشیر آماده نمایید. در صورتی كه از این عرق گیاهی به‌صورت روزانه مصرف كنید، می‌توانید عملكرد كبد را تقویت كرده و از خاصیت ضد‌نفخ و اشتهاآوری آن نیز بهره‌مند شوید.

 

شربت آبلیمو

آب‌لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد! زیرا آب‌لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب آن می‌شود، بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از استفاده، آب‌لیمو را رقیق کنید. جالب است بدانید که شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های دریایی، بسیار مناسب است. شربت آب‌لیمو زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. آب‌لیمو خواص متعدد دیگری هم دارد که عبارتند از ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضدتب و ضد کمبود ویتامین ‍C.

 

خاکشیر

نوشیدن شربت خاكشیر كه با مقداری گلاب و شكر طعم‌دار شده باشد تاثیر زیادی در كاهش حرارت بدن، تسكین سردرد، بی‌حالی و سرگیجه ناشی از گرما دارد. این شربت علاوه بر این مقوی معده و‌ هاضمه بوده و در رفع التهاب‌های كلیه و مجاری آن بسیار موثر است، البته باید توجه داشت برای جلوگیری از اسهال، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود. در غیر این صورت ملین و اسهال‌آور است.

 

عرق بیدمشک پر طرفدارترین نوشیدنی

گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود. این عرق تقویت کننده قلب و معده، خون ساز و ضد سردرد است.

 

تخم شربتی

تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضد گرمازدگی و ضد عطش است و می‌توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسانی دارند. در ضمن، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت  مسهل و ملین داشته و مصرف آنها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می‌شود، مناسب‌تر است.

 

گلاب

گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ‌های چند نوع گل محمدی تهیه می‌شود. گلاب ایرانی که به ویژه در ناحیه قمصر کاشان تهیه می‌شود، بسیار معروف است. گلاب خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط‌‌آور، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد. در ضمن، گلاب به برخی محصولات مثل فالوده، بستنی یا برخی شربت‌ها افزوده می‌شود. گاهی نیز خود گلاب به شکل رقیق به حالت شربت به مصرف می‌رسد.

 

 

بهار نارنج و تقویت اعصاب

 شربت بهار نارنج  برای افرادی كه مشاغل پراسترس دارند و گرمای تابستان آنها را عصبی می‌كند، بسیار مناسب است. بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.

 

 

عناب و رفع گرمازدگی

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی ‌شکر به صورت خنک میل کنید. بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دمکرده عناب و زرشک است که می‌توان آن را با کمی‌ شکر میل کرد.

 

شرایط نگهداری از عرقیات و شربت‌های گیاهی

برای حفظ خاصیت این نوشیدنی‌ها این نکات را فراموش نکنید. درصورتی كه این شرایط رعایت نشود خواص این نوشیدنی‌ها تحت‌تاثیر آن كم شده یا به‌طور كلی از بین می‌رود.

 برای نگهداری عرقیات گیاهی از ظروف شیشه‌ای تیره رنگ یا آلومینیومی ‌استفاده کنید به‌گونه‌ای كه در آنها به طور كامل بسته شود.

 عرقیات معمولا از یك تا 3 سال تاریخ مصرف دارند، بنابراین هنگام مصرف عرقیات گیاهی به تاریخ انقضای آنها دقت كنید.

 مكان گرم و مرطوب، زودتر خاصیت انواع عرقیات را از بین می‌برد، بنابراین آشپزخانه به دلیل داشتن فضای گرم و مرطوب مكان مناسبی برای نگه داشتن آنها نیست. عرقیات را در جای خشك و خنك نگهداری كنید تا خواص آن حفظ شود. نگهداری عرقیات در كمد اتاق‌های خواب، انباری و حیاط خلوت – كه فضایی خشك و خنك دارند– مناسب است؛ در ضمن می‌توان آنها را در یخچال هم نگه داشت.

 بعضی از انواع عرقیات طعم فوق‌العاده‌ تلخی دارند و خوردن آنها به‌ویژه برای كودكان سخت است (مثل كاسنی، نعنا و بید)، لذا می‌توان آنها را با نبات، عسل، سكنجبین یا كمی ‌آبمیوه مخلوط نمود. این عمل، خاصیت آنها را كاهش نمی‌دهد.

 خوردن بعضی از عرقیات مثل عرق بیدمشك، بابونه، صدگیاه و ... برای كودكان زیر 2  سال و افرادی كه به آنفلوآنزا یا آبله‌مرغان مبتلا هستند، ممنوع است و در مورد زنان باردار یا شیرده هم باید با احتیاط مصرف شود؛ برای همین در موقع خرید به مواردی از این دست دقت كنید.

 بعضی عرقیات طبیعت گرم و بعضی طبیعت سرد دارند. عرق‌های گرم مانند نعنا، سنبل‌الطیب، آویشن و ... و عرق‌های سرد مانند عرق بید، كاسنی و ... می‌باشند.

 

برچسب ها: سکنجبین، میگرن، اضطراب، دستگاه عصبی، آویشن، سردردهای عصبی، عطش، نعنا، خستگی‌ها تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز