Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 11:34

5
آبان
ویژگی‌های یك غذای سالم در زنگ های تفریح

ویژگی‌های یك غذای سالم در زنگ های تفریح

فعالیت ذهنی و فیزیكی كودكان با آغاز سال تحصیلی و ورود به مدرسه افزایش پیدا می‌‌كند. علاوه بر این كوچك بودن حجم معده در كودكان باعث می‌‌شود تا نیاز روزانه آنها به مواد غذایی تنها در وعده‌‌های اصلی تامین نشود.

 ویژگی‌های یك غذای سالم در زنگ‌های تفریح

 

فعالیت ذهنی و فیزیكی كودكان با آغاز سال تحصیلی و ورود به مدرسه افزایش پیدا می‌‌كند. علاوه بر این كوچك بودن حجم معده در كودكان باعث می‌‌شود تا نیاز روزانه آنها به مواد غذایی تنها در وعده‌‌های اصلی تامین نشود.

به این علت در نظر گرفتن میان وعده‌‌های مغذی برای كودكان اهمیت پیدا كرده و توجه خاص والدین را می‌‌طلبد.

حتما شما هم جزء والدینی هستید كه به تغذیه فرزندتان اهمیت می‌‌دهید. آیا فکر کرده‌اید که برای فرزندتان در ساعات مدرسه چه غذایی درست کنید؟ آیا آن غذا را دوست دارد یا نه؟

 آیا غذایی را که شما با اشتیاق درست کرده‌اید، می‌خورد؟ و یا از شما غذای دیگری می‌خواهد؟

 آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر فرزندانتان غذای خانه را دوست نداشته باشند و از اسنك‌‌های بوفه مدرسه استفاده كنند، چه باید کرد؟

 تمام اینها مسائلی است که فکر مادران را به خود مشغول داشته است. والدین می‌خواهند که فرزندانشان سالم و سرحال باشند و در كنار آن در ساعات مدرسه هوشیار و متمركز باشند.

 دوران مدرسه زمان بسیار مناسبی است تا فرزند شما بیاموزد که چه غذایی سالم است؟

و چگونه و برای چه غذاهایی باید هزینه كند. غذایی که کودک استفاده می‌‌كند، بسیار مهم است، چرا که مقدار انرژی لازم برای کودک، توسط این غذا فراهم می‌شود. بچه‌ها باید غذاهای متنوع و سالم بخورند تا رشد فكری و بدنی مناسبی داشته باشند. همچنین كودكی و نوجوانی مهم‌ترین سال‌‌های عمر هر فرد است كه بتواند ذخیره كافی و بدنی استوار و قوی برای تمام عمر خود بسازد. اكثر بیماری‌‌های بزرگسالی ریشه در تغذیه دوران كودكی دارد. همچنین غذاهایی كه شما در اختیار فرزندتان قرار می‌‌دهید، می‌‌تواند عادات غذایی وی را در سال‌‌های آتی شكل دهد.

پس بیایید با ارتقای آگاهی خود و فرزندتان، سلامتی خود و خانواده را در آینده تضمین نمایید.

پس لازم است بدانید كه چه غذاهایی را تهیه كنید تا در ساعات تفریح فرزندتان بتواند انرژی و مواد مغذی لازم را دریافت نماید.

این غذاها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

این غذاها باید از نظر تغذیه‌ای سالم باشند، راحت و آسان به مدرسه برده شوند و نباید هضم آنها به قدری سنگین باشد که اشتهای کودک به شام و یا نهار را از بین ببرند.

ویژگی غذاهای زنگ تفریح

میان‌وعده باید به راحتی قابل حمل باشد، مصرف آن راحت بوده و در زمان كوتاه زنگ تفریح مورد استفاده قرار گیرد. در این خصوص از سلیقه و میل كودك خود نیز جویا شوید و هیچگاه او را مجبور به مصرف غذای خاص نكنید.

كربوهیدرات‌‌های ساده مثل شیرینی، آب‌نبات و ... حذف شود.

از نا‌ن‌ها یا بیسکویت‌های قهوه‌ای مثل نان یا بیسکویت گندمی، جو و ... استفاده شود.

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافت‌ها و ساخت سلول‌ها و بافت‌‌های جدید مورد نیاز است. تركیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنكه انرژی دریافتی كودك كافی باشد، می‌تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید. پس بهتر است میان‌وعده كودك حاوی مقداری پروتئین باشد. این پروتئین می‌تواند گوشت، پنیر، تخم‌مرغ و یا حبوبات باشد.

حاوی مقداری سبزیجات باشد.

حاوی مقداری میوه تازه باشد. گذاشتن حداقل یك نوع میوه فصل در کیف مدرسه توصیه می‌شود.

در ساعات مدرسه باید مقداری آب یا شیر نوشیده شود.

مواد حاوی رنگ و طعم دهنده‌‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ها حذف شود.

البته این نکته را فراموش نکنید که باید اشتهای فرزند خود را در نظر بگیرید و به مقدار لازم هر کدام از موارد فوق را به او بدهید.

مواد سرخ‌كردنی، پرچرب، تنقلاتی مثل چیپس یا پفك حذف شود.

میوه‌های تازه و یا حتی میوه‌‌های خشك نیز می‌‌تواند تنقلات مناسبی برای زنگ‌‌های تفریح باشد.

آجیل و مغزها نیز جزء میان‌وعده‌‌های بسیار مفید برای فرزندتان می‌‌باشد كه علاوه بر تولید انرژی باعث افزایش قدرت فکری کودک می‌شود.

انجیر و خرما از میان وعده‌‌های بسیار مقوی و مناسب می‌‌باشد.

نوشیدنی‌های گازدار را به کودک خود ندهید، این نوشیدنی‌‌ها به علت داشتن قند زیاد، جلوی اشتهای کودک را گرفته، و حتی گاهی سبب بلوغ زودرس، بیش‌فعالی، پرادراری، سوء‌تغذیه و... می‌شوند.

كمبود آهن باعث احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، ضعف حافظه و تمركز می‌شود. پس با افزایش مصرف مواد غنی از آهن  به شادابی و افزایش هوش فرزندتان كمك كنید.

كلسیم نه تنها برای استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها بلكه برای رشد استخوا‌ن‌های جدید ضروری است. دریافت كافی كلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراكم طبیعی استخوان‌ها و جلوگیری از پوكی استخوان در بزرگسالی حائز اهمیت است. شیر و لبنیات مهم‌ترین منبع تامین كلسیم هستند تا جایی كه می‌‌توانید در میان‌وعده‌‌های مدرسه فرزندتان یك لیوان شیر قرار دهید (حتما می‌‌دانید كه شیر كاكائو به اندازه شیر سفید مفید نمی‌باشد).

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی دانش‌آموزان است. کودک خود را تشویق به خوردن صبحانه کنید. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، از دریافت مقدار زیادی مواد مغذی محروم می‌شوند و همچنین نخوردن صبحانه خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌‌های مزمن مانند چاقی، هیپرلیپیدمی، دیابت و ... می‌‌باشد.

به فرزندان خود سفارش كنید در ساعات تفریح خود را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهند تا استخوان‌هایی محكم‌تر داشته باشند.

بیایید از دوران کودکی، به فرزندان خود روش درست غذا خوردن را یاد بدهیم.

پیراشكی مرغ و سس پستو

مواد لازم برای 6 نفر

 آرد    450 گرم    1500 كیلوكالری

بیكینگ‌پودر    یك‌ و یك‌دوم قاشق چایخوری    0 كیلوكالری

سس پستوی ریحان      130 گرم    750 كیلوكالری

پنیر موزارلای رنده كرده    150 گرم    430 كیلوكالری

مرغ برشته خرد كرده      240 گرم    355 كیلوكالری

 

مواد لازم برای تهیه سس پستوی ریحان

برگ ریحان      100 گرم    40 كیلوكالری

سیر      2 تا 3 حبه    5 كیلوكالری

بادام آسیاب‌كرده    30 گرم    180 كیلوكالری

روغن زیتون    60 میلی لیتر    540 كیلوكالری

نمك و فلفل سیاه    به میزان لازم    0 كیلوكالری

روش تهیه:

فر را از قبل با دمای 220 درجه سانتیگراد (425 درجه فارنهایت) گرم نمایید. روی سینی فر كاغذ روغنی بیندازید.

مخلوط آرد و بیكینگ‌پودر را در كاسه متوسطی الك كنید و 1/5 پیمانه (375 میلی‌لیتر) آب را به تدریج به آن اضافه نمایید تا خمیر نرم و صافی بدست بیاید. خمیر حاصل را روی سطحی كه آرد پاشیده‌اید،  ورز دهید تا یكدست شود. خمیر را به شش قسمت تقسیم كنید.

هر قسمت را روی سطح آرد پاشیده با وردنه به ضخامت 3 میلی‌متر باز كنید و با برشگر، دایره‌هایی به قطر 20 سانتیمتر برش بزنید.

با قاشق سس پستو را در مركز دایره‌ها ریخته و پنیر و مرغ را روی آن بریزید. با قلم‌مو لبه خمیرها را كمی آب بزنید و خمیر را تا نیمه تا كنید و لبه‌ها را با چنگال كاملاً ببندید.

پیراشكی‌های آماده شده را در سینی فر قرار دهید، با قلم‌‌مو كمی آب روی آنها بمالید و برای حدود 20 دقیقه بپزید تا طلایی‌رنگ شوند.

یادآوری 1: می‌‌توانید از مخلوط زرده تخم‌مرغ، شیر و زعفران روی پیراشكی‌ها بمالید تا زرین‌تر شوند.

یادآوری 2: برای تهیه سس پستو همه مواد لازم را در كاسه دستگاه غذاساز بریزید. دستگاه را روشن كنید و صبر كنید تا سس یكدست شود.

 

برچسب ها: اشتهای کودک، دیابت، نوشیدنی‌های گازدار، میان وعده‌‌، رشد فكری تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز