Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:37

4
مهر
نسخه سلامتی برای شهريورماه

نسخه سلامتی برای شهريورماه

سعی کنید زمانی را برای رفتن به سوپرمارکت و خرید مواد غذایی اختصاص دهید...

نسخه سلامتی برای شهريورماه

 

۱ شهریور:

 وقتی گرسنه هستید خرید نکنید

سعی کنید زمانی را برای رفتن به سوپرمارکت و خرید مواد غذایی اختصاص دهید که گرسنه نباشید. اصولاً وقتی با شکم خالی به خرید بروید، بسیاری از غذاهای پرکالری و میان‌وعده‌های مضر را به جای غذاهای سالم انتخاب خواهید کرد. بهترین روش برای خرید این است که قبل از رفتن به خرید، لیستی از غذاهایی که واقعاً موردنیاز شما است، تهیه کنید و سپس سعی نمایید مطابق با آن لیست خرید کنید.

ضمن آنکه همراه داشتن مقدار مورد نیاز پول و عدم حمل پول اضافی می‌تواند تا حدی شما را از خریدهای اضافه باز دارد. البته امروزه کارت پول‌ها اجازه خرید را حتی هنگامی‌ که در کیف خود پولی ندارید، به شما می‌دهند. در هر صورت داشتن یک برنامه برای خرید می‌تواند کمک کننده باشد.

 

۲ شهریور:

 تمرکز داشته باشید

عدم تمرکز در فعالیت‌های روزانه یکی از مشکلاتی است که معمولاً بسیاری از ما دست به گریبان آن هستیم. زمانی که در حال مصرف صبحانه هستیم، معمولاً به این فکر می‌كنیم که باید زودتر از منزل خارج شویم تا گرفتار ترافیک صبحگاهی نشویم. وقتی در حال رانندگی هستیم به جای تمرکز بر رانندگی به مسائل محیط کار فکر می‌کنیم. زمانی که در محیط کار هستیم مسائل منزل فکر ما را مشغول می‌کنند. خلاصه در هر موقعیتی به جای تمرکز بر آن، به مسائل دیگر فکر می‌کنیم.

بهتر است هنگام صرف غذا تمرکز داشته باشید تا هم از غذای خود لذت ببرید و هم به علائم سیری توجه کنید. با آهسته خوردن و توجه و تمركز به زمان سیری می‌توانید میزان کالری دریافتی خود را تا حد زیادی کنترل نمایید.

 

۳ شهریور:

 غذای خود را بشناسید

به یاد داشته باشید مصرف غذاهای فرآوری شده به میزان زیاد برای شما مفید نخواهد بود. غذایی که در منزل تهیه می‌شود هر چند ممکن است ساده‌تر باشد، اما بطور مشخص خود شما می‌دانید که آن را از چه مواد اولیه‌ای تهیه کرده‌اید و به سلامت آنها اطمینان بیشتری دارید. خوردن غذاهای آماده و یا کنسرو شده اگر برای یک یا دو بار در ماه باشد، اشکالی ندارد، اما اگر قرار باشد جای ثابتی در برنامه غذایی شما پیدا کند، می‌تواند دردسر آفرین باشد.

 

۴ شهریور:

 از روغن مناسب برای طبخ غذا استفاده کنید

امروزه روغن‌های گیاهی متعددی در بازار وجود دارد که هر یک کاربردی خاص و منحصر به فرد دارد. هر یک از روغن‌ها تا درجه حرارت معینی توانایی مقاومت در برابر گرما را دارند و پس از آن شروع به دود کردن می‌کنند. این درجه حرارت را «نقطه دود روغن» می‌گویند. در میان روغن‌های گیاهی روغن‌های سرخ کردنی نقطه دود بالاتری دارند و همین امر آنها را مناسب‌ترین روغن جهت سرخ کردن می‌نماید. هر چند در بحث تغذیه، توصیه به کاهش مصرف مواد سرخ شده می‌باشد، اما بهتر است مقدار اندکی از مواد سرخ شده که مصرف می‌شود، با روغن‌های مخصوص سرخ کردنی تهیه شده باشند.

 

۵ شهریور:

 استفاده از ظروف یکبار مصرف ممنوع!

 

اخیراً استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار رایج شده و مردم بدون توجه به مضرات این ظروف آنها را بخصوص در مهمانی‌ها و مجالس بکار می‌برند. حتی بعضی از افراد برای پخش غذاهای نذری خود از این ظروف استفاده می‌کنند. استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف و بیرنگ برای غذاهای داغ اصلاً مناسب نیست.

 

۶ شهریور:

 از روش مناسب غذا خوردن استفاده کنید

به آهستگی غذا بخورید و غذا را بخوبی بجوید. سعی کنید به تنهایی غذا نخورید، زیرا صحبت کردن می‌تواند باعث کند شدن غذا خوردن شود، بعداز دو یا سه لقمه، قاشق یا چنگال خود را زمین بگذارید و مدتی صبر کنید و در این بین با دیگران گفتگو کنید. سعی کنید از لقمه‌های کوچک یا قاشق نیمه‌پر استفاده کنید و در هنگام غذاخوردن کار دیگری مانند تماشای تلویزیون انجام ندهید و سعی کنید راحت باشید و از غذای خود لذت ببرید و طبق برنامه غذایی خود، فقط درساعات معین غذا بخورید.

 

۷ شهریور:

 فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

در صورتی که برای رسیدن به محل کار یا تحصیل از وسیله نقلیه استفاده می‌کنید، 800 متر قبل از رسیدن به محل اتومبیل را پارك کنید و یا از وسیله نقلیه پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده‌روی کنید. سعی کنید یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و در این مدت قبل از صرف صبحانه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید. در فاصله پخش آگهی‌های تلویزیون بجای خوردن میان‌وعده، سعی کنید فعالیت‌هایی مانند در جا دویدن، شنا کردن روی زمین و... انجام دهید.

 

۸ شهریور:

 از مکان مناسب برای غذا خوردن استفاده کنید

در یک مکان مشخص غذا بخورید و مکان غذا خوردن خود را تغییر ندهید. از رستوران‌هایی که امکان صرف غذاهای پرکالری در آنها زیاد است، اجتناب کنید و اگر در رستوران غذا می‌خورید، موادی مانند کره، مایونز و سس‌های دیگر را بطور جداگانه (بدون مخلوط کردن با غذا) بخواهید و آنها را نخورید.

 

۹ شهریور:

 غذاهای خود را در جای مناسب نگهداری کنید

سعی کنید غذاهای پرکالری را دور از دید نگه دارید و همیشه در خانه مواد غذایی کم کالری مانند هویج، کاهو و سبزیجات مشابه دیگر را داشته باشید.

 

۱۰ شهریور:

 آماده سازی و صرف غذا را درست انجام دهید

در هنگام آماده سازی و پخت غذا، تا حد امکان از اضافه کردن چربی و شکر اجتناب کنید و سعی کنید مقدار غذای تهیه شده بیشتر از مقدار موردنیاز نباشد و ظرف اصلی غذا را سرسفره یا میز نیاورید و از ظروف غذاخوری کوچک استفاده کنید.

 

۱۱ شهریور:

 از یک برنامه غذایی منظم (چه مقدار، چه نوع و چه زمان خوردن) پیروی کنید

با انجام دادن فعالیت‌هایی غیر از غذا خوردن از قبیل کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن، پیاده‌روی کردن و نظافت خانه، از مصرف خارج از برنامه مواد غذایی اجتناب کنید.

 

۱۲ شهریور:

 اگر می‌خواهید جوان بمانید تغذیه سالم و ورزش را فراموش نکنید

هر چند غیرممکن است که بتوان برای همیشه جوان باقی ماند، اما از طرف دیگر با کمک یک رژیم غذایی و الگوی زندگی سالم می‌توانید نیروی جسمانی و شادابی خود را بهتر حفظ كنید. جزء اصلی یک رژیم غذایی حفظ جوانی، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که شما را از بیماری‌هایی نظیر سرطان، آلزایمر، بیماری قلبی و افزایش فشارخون محافظت می‌نمایند. برخی از این اقلام غذایی عبارتند از: کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه‌فرنگی. ضمناً مصرف چربی و شکر خود را محدود کنید و بر مصرف انواع اقلام غذایی مفید نظیر میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، محصولات لبنی عاری از چربی و گوشت‌ها و بویژه ماهی توجه و تاکید داشته باشید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید و ورزش را در الگوی زندگی روزانه خود بگنجانید.

 

۱۳ شهریور:

 با مصرف این میوه‌ها و سبزیجات از گرمازدگی ایمن شوید

در روزهای گرم، بدن ما نیاز بیشتری به آب و مایعات پیدا می‌کند. اسفناج، آلو، انار، باقلا، بامیه، خرفه، خیار، دوغ، زردآلو، کدوحلوایی، گلابی، هلو و هندوانه از میوه‌ها و سبزیجات تر و خنک بشمار می‌روند. این میوه‌ها خشکی بدن را فرو نشانده، مانع حرارت بیش از حد در بدن می‌شوند. از میان آنها هندوانه بیش از بقیه ارزان و در دسترس است و بطور سنتی برای فرو نشاندن عطش از آن استفاده می‌کنند. سه ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از غذا وقت خوردن هندوانه است.

 

۱۴ شهریور:

 روزانه 8 لیوان آب را فراموش نکنید

بیشتر میوه‌ها و سبزیجات آب زیادی دارند و حدود 90 درصد از حجم‌شان را آب تشکیل می‌دهد. علاوه بر این مایعاتی مانند شیر هم مقدار قابل توجهی آب را درخودشان جای داده‌اند، اما همه اینها نمی‌توانند بخش عمده آب روزانه بدن ما را تامین کنند و در بهترین حالت فقط می‌توانند 20 درصد را شامل شوند. در واقع آب از هر نوع نوشیدنی بهتر است؛ کالری ندارد و ارزان و به راحتی در دسترس است. پس همین حالا بلند شوید و از امروز

 8 لیوان آب را در بخش‌های مختلف رژیم غذایی‌تان بگنجانید و هرگز اجازه ندهید که احساس تشنگی به سراغتان بیاید. بیشتر وقت‌ها وقتی احساس می‌کنید تشنه هستید، یعنی بدن شما با کم‌آبی روبرو شده است. علاوه بر این با بالارفتن سن، بدن کمتر می‌تواند پیام‌های تشنگی را به مغز مخابره کند. در نتیجه ممکن است بدن شما دچار کم‌آبی شود.

 

۱۵ شهریور:

 اگر می‌خواهید پوست زیبایی داشته باشید...

تغذیه کافی و مناسب باعث شفافیت و روشن شدن پوست شما می‌شود، آنتی‌اکسیدان‌ها (مثل ویتامین C، E و بتاکاروتن) نقش مهمی‌ در حفظ سلامت پوست دارند و در برابر نور خورشید و سایر مواد مخرب محیطی از پوست شما محافظت می‌کنند. کمبود تعدادی از مواد مغذی مثل ویتامین A و ویتامین‌های گروه B و اسیدهای چرب ضروری باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شود.

مطالعات علمی‌نشان داده‌اند که مصرف یک رژیم غذایی کم‌چرب در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان پوست را داشته‌اند، رشد سلول‌های سرطانی را کاهش داده است.

 پس سعی کنید با مصرف میوه، سبزی، آجیل، ماست، حبوبات، تخم‌مرغ، روغن‌های گیاهی، غلات سبوسدار، چای و آب پوست سالم و شادابی داشته باشید.

 

۱۶ شهریور:

 آیا دچار آلرژی فصلی هستید؟

حداقل 25 درصد افراد به آلرژی فصلی  مبتلا می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش جفت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده به اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌های گروه A، B و C و آنتی‌اکسیدان‌های ماست کم چرب، چای سبز، سیر و پیاز می‌تواند سیستم دفاعی بدن ما را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت کند.

برخی از مواد غذایی از قبیل سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، کرفس و برخی شکلات‌ها و موادغذایی فرآوری شده به دلیل وجود نگهدارنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی، آجیل‌های کهنه، کنسروها و غذاهایی که به مدت طولانی فریز می‌شوند، می‌توانند عوارض ناشی از آلرژی را افزایش دهند.

 

 

۱۷ شهریور:

 تعادل را در رژیم خودتان رعایت کنید

منظور از تعادل یا توازن تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر است، به نحوی که مصرف یک نوع ماده مغذی به مقدار زیاد سبب حذف سایر مواد مغذی نشود. تعادل نه تنها به مقدار ریزمغذی‌ها توجه دارد، بلکه به مقادیر درشت مغذی‌ها هم توجه دارد. اعتدال در غذا خوردن به این مفهوم است که اگر غذایی در حد اعتدال خورده شود، برای بدن قابل مصرف است. شایان ذکر است که غذای خوب و بد وجود ندارد. غذاهایی که میزان بالایی چربی، شکر و نمک دارند، باید در مقادیر و به دفعات کمتر مصرف شوند، برای مثال در بعضی جوامع غلات کامل و انواع نان کمتر مصرف می‌شود و بیشتر برنج آبکش شده می‌خورند که مواد مغذی آن از بین می‌رود.

 

۱۸ شهریور:

 از غذاهایی که تراکم موادمغذی پایینی دارند استفاده نکنید

تراکم مواد مغذی (Nutrient density) در غذاهایی خیلی بالا است که با کالری کم موادمغذی بیشتری را به بدن می‌رسانند و در واقع کفایت تغذیه‌ای بالایی دارند، مانند جوانه گندم که غنی است و کالری آن کم می‌باشد، ولی غذاهایی مانند عسل، انواع شیرینی و آب نبات تراکم مواد مغذی پایین و کالری بالایی دارند، بنابراین برای افرادی که چاق هستند و نزد آنان محدودیت کالری مطرح می‌باشد، بهتر است غذاهایی انتخاب شوند که غنی باشند یعنی تراکم مواد مغذی آنها بالا باشد.

 

۱۹ شهریور:

 در مصرف نمک میانه‌روی کنید

در هنگام خوردن غذا (سرسفره) نمک اضافه نکنید. فقط مقادیر اندکی نمک را در هنگام پخت و آماده‌سازی غذا به کار ببرید. حداقل مصرف غذاهای نمکی مثل چیپس، بیسكویت و سایر میان‌وعده‌های حاوی نمک، غذاهای فرآیند شده (سوپ‌ها و حبوبات کنسروشده) و غذاهای نگهداری شده با نمک (ماهی دودی، خیارشور و غیره) را در رژیم خود بگنجانید.

 

۲۰ شهریور:

 آرامش خودتان را حفظ کنید

سعی کنید وزن‌تان را در محدوده نرمال حفظ کنید. روزانه 10-8 لیوان آب بنوشید. از مصرف الکل اجتناب کنید. مصرف قهوه، چای پررنگ، کولا و فست فودها را محدود نمایید. سعی کنید وعده صبحانه مفصل، وعده ناهار متوسط و وعده شام سبک صرف نموده و از قندهای ساده مثل قند، شکر و شیرینی کمتر استفاده کنید. دریافت روزانه 6-5 سروینگ از میوه‌ها و سبزیجات برای تقویت و سلامت سیستم عصبی بسیار مفید است. از چربی‌های امگا- 3 که در ماهی‌های چرب، میگو و روغن پنبه‌دانه و کتان و گردو یافت می‌شود، استفاده کنید و مصرف سلنیوم، اسید فولیک، اسید‌آمینه TVP و ویتامین B6 که در غذاهایی همچون گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و غلات، سبزیجات برگ‌سبز، آب پرتقال، کلم براکلی، لبنیات، نان‌های سبوسدار، جوانه گندم، مخمر آبجو و انواع مغزها به وفور یافت می‌شوند و باعث آرامش اعصابتان می‌گردند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

۲۱ شهریور:

 برای شروع تغذیه صحیح انگیزه را در خود تقویت کنید

بعضی از افراد که آگاهی خوب غذایی دارند، مدام منتظر یک برنامه غذایی پیچیده و خاص هستند. در صورتی که شخص مطلع به راحتی سهم خود را از گروه‌های غذایی یاد می‌گیرد و به این ترتیب به راحتی می‌تواند نسبت به تنظیم برنامه غذایی خود درست تصمیم‌گیری کند. همچنین در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت مثل انجام تغییرات کوچک در وعده‌های روزانه و یادداشت کردن این تغییرات نیز می‌تواند مفید باشد. با مرور یادداشت‌ها، تشویق هم نیاز است، البته به شرطی که این تغییرات، روی آوردن مجدد به خوراکی‌ها نباشد. همچنین پیدا کردن رقیب در این راه بسیار نتیجه‌بخش است، بنابراین با توجه به مطالب گفته شده امید است انگیزه‌های کوچکی برای شما ایجاد شده باشد.

 

۲۲ شهریور:

 آهسته‌تر!

بعضی از خانواده‌ها خوردن غذاهای پرچرب را یک عادت عادی و روزمره تلقی می‌کنند. این قبیل افراد اغلب خانوادگی چاق هستند و گاهی ابراز می‌کنند ما خانوادگی استعداد چاقی داریم. جواب یک چنین تصوراتی این است که شما خانوادگی عادت‌های بد غذایی دارید. یکی دیگر از عادت‌های بد غذایی تند تند غذاخوردن است. از زمانی که ما غذا را می‌خوریم، بطور طبیعی 20 دقیقه بعد مغز به معده دستور سیری را می‌رساند. بارها پیش آمده که با وجود گرسنگی شدید، در حین غذا خوردن مجبور می‌شوید برای چند دقیقه از غذا دست بکشید. وقتی مجدداً غذا را شروع می‌کنید، اغلب می‌گویید اشتهایم کور شده است. این بدان معنی است که 20 دقیقه شما تمام شده است. افرادی که تند تند غذا می‌خورند، اغلب افراد چاق یا دارای اضافه وزن هستند، بنابراین عادت خوب، آهسته غذا خوردن است.

 

۲۳ شهریور:

 شاد فکر کنید، شاد زندگی کنید

آیا گمان می‌کنید که خوشبخت بودن آرزویی دوردست و دست نیافتنی است؟ در این صورت احتمال دارد که از زندگی خود رضایت نداشته باشید و برعکس اگر گمان می‌کنید که خوشبختی در اندیشه و ذهن شما پنهان شده است، فرصت برای ساختن یک زندگی مملو از شادی و رضایتمندی در پیش روی شما قرار دارد. نعمت‌هایی را که خداوند به شما عطا فرموده است، بشمارید. سعی کنید که به ارزش‌های خود توجه بیشتری داشته باشید. به واقعیت‌ها بیندیشید و از مسیری که آغاز کرده‌اید و به پیش می‌روید لذت ببرید. از وسواس بیش از حد دوری کنید، مثبت فکر کنید و با آنچه که در اختیار دارید کار کنید و همواره به یاد داشته باشید که «یاد خدا آرامش‌بخش دل‌ها است».

 

۲۴ شهریور:

 آیا بی‌خوابی به سرتان زده است؟ یک خواب عمیق را تجربه کنید.

کمبود برخی ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک، مواد معدنی كلسیم و منیزیم، آمینواسیدها و آنزیم‌ها، باعث برهم خوردن منظم خواب می‌شود، بنابراین برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از كلسیم مثل لبنیات، غذاهای غنی از منیزیم مثل بادام، مخمر آبجو، گندم سبوسدار و شیر بروید. همچنین مصرف مخمر (غنی از B6)، ماهی، گوشت پرندگان، بادام‌زمینی، جگر، غلات سبوسدار، دانه گندم، گردو، موز، تخم گل آفتابگردان، شیر (غنی از ویتامین‌های گروه B) و تمامی ‌سبزیجات مخصوصا سبزیجاتی که دارای برگ سبز تیره می‌باشند، به خوابیدن کمک می‌کند، البته باید سعی کنید از مصرف مواد کافئین‌دار، غذاهای چرب و ادویه‌دار، سیر، پیاز، فلفل، غذاهایی که دارای کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند، غذاهای نفاخ و غذاهای پرپروتئین، قبل از خوابیدن خودداری کنید.

 

۲۵ شهریور:

 با غذا خوش‌اخلاق شوید

یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن حال خوب به میزان قند خون بستگی دارد. اگر قندخون که اصلی‌ترین غذای سلول‌های مغزی است پایین باشد، فرد بداخلاق و عصبی می‌شود.

راه حل کاربردی این است: به هیچ‌وجه صبحانه را از دست ندهید. حتی اگر وقت ندارید، یک لیوان شیر و یک موز متوسط می‌تواند انرژی لازم را برای فعالیت شما به مدت چند ساعت تامین کند. در ضمن جدا از اینکه موز قند خون را به شکل ملایمی ‌بالا می‌برد، 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را هم تامین می‌کند. این ویتامین باعث افزایش سروتونین تولید شده در مغز شده و توان مقابله با شرایط دشوار را در شما افزایش می‌دهد. همچنین کاهو برای کنترل عصبانیت و بهتر شدن خلق و خو مفید است. تحقیقات نشان داده‌اند چربی سالم امگا- 3 کسالت را برطرف کرده و حس و حال شما را بهتر می‌کند. یکی از بهترین منابع این چربی، ماهی تن است. آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید،  در عین حال مصرف روزانه اسفناج، گردو، روغن سویا و کلم‌پیچ را فراموش نکنید.

 

۲۶ شهریور:

 حافظه خودتان را تقویت کنید

تغذیه مناسب علاوه بر اثر بر عملکرد جسمی، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر عملکرد روانی و مغزی انسان دارد. کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند بیماری‌های روانی و روحی را ایجاد و یا تشدید کنند و به همین ترتیب ناراحتی‌های روحی نیز با تاثیر بر مقدار دریافت مواد غذایی، اثرات جسمی‌ را بر فرد تحمیل می‌کنند. بیوتین از جمله ویتامین‌هایی است که در تمام مواد غذایی یافت می‌شود و در صورتی که غذای افراد بطور عمدی کمبودی داشته باشد، علائم کمبود شامل بی‌حالی، افسردگی و پرخوابی ظاهر می‌شود. منابع غذایی آن از قبیل تخم‌مرغ، جگر، گل کلم، قارچ، موز، هندوانه، توت‌فرنگی و بادام‌زمینی هستند. تخم‌مرغ حاوی انواع ویتامین‌های گروه B بوده و برای ارتقای نیروی حافظه مناسب است و باعث تمرکز بهتر حواس می‌شود.

 

27 شهریور:

 برای مقابله با گرما و عطش تابستان با ما باشید

تعریق یا همان عرق کردن پدیده کاملاً طبیعی بدن انسان محسوب می‌شود و برخلاف باور عموم بخشی از سیستم خنک کننده‌ بدن است که باعث می‌شود بدن در دمای مناسبی قرار گیرد.

علاوه بر این، عرق، آرام‌بخش ایده‌آل اعصاب انسان نیز محسوب می‌شود و این قابلیت را دارد که نبض را تنظیم کند و همچنین سموم بدن را نیز دفع می‌کند. پس عرق کردن آنقدرها هم بد نیست، اما زمانی که عرق می‌کنیم بدن آب و املاح معدنی خود را نیز از دست می‌دهد و لازم است تمام این عناصر جایگزین شوند.

 میزان سدیم و پتاسیم بدن ما باید متعادل باشد، اما متأسفانه به دلیل اینکه در طول روز مواد غذایی سرشار از سدیم (نمک) بیشتری مصرف می‌کنیم، این موازنه به هم می‌ریزد.  پتاسیم به خصوص اگر اهل ورزش باشید، وظیفه ‌احیای انرژی را بر عهده دارد و خستگی را از جان به در می‌کند.

این عنصر مهم در موز، زردآلو، طالبی و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات به میزان قابل توجهی وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای حفظ تعادل پتاسیم و سدیم بدنتان در هر وعده غذایی سبزیجات تازه و خشک، سیب‌زمینی و میوه‌های تازه و خشک میل کنید. از مصرف سوپ که باعث تأمین مایعات بدن می‌شود، غافل نشوید. حواستان باشد مصرف مواد غذایی شور مثل چیپس، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غیره را محدودتر کنید.

 

۲۸ شهریور:

 در سفر هم سالم غذا بخورید

بعضی از افراد وقتی از مسافرت برمی‌گردند، با چند کیلوگرم اضافه وزن مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از این اضافه وزن ناشی از سفر، سعی کنید به جای تنقلات پرانرژی از میوه‌ها استفاده کنید. روزانه حداقل نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید. غذای اصلی خود را در وعده ناهار قرار داده و در صورت اجبار، فقط این وعده را در رستوران میل نمایید. سعی کنید برای شام از غذاهای حاضری و سبک استفاده كنید.

برای ناهار هم حتی می‌توانید هر دو نفر یک پرس غذا سفارش دهید. از غذاهای کبابی به جای سرخ‌شده استفاده کنید. به جای نوشابه از آب به همراه کمی لیموترش استفاده کنید. سالاد خود را بدون سس و یا با سس خیلی کم مصرف کنید.

 

۲۹ شهریور:

  اگر می‌خواهید در رژیم شکست نخورید...

سعی کنید خیلی کم غذا نخورید. رژیم‌هایی که کالری اندکی دارند، در کوتاه مدت باعث کاهش وزن می‌شوند، ولی در طولانی مدت حفظ آنها مشکل است. شما به‌تدریج خسته، عصبی و تحریک‌پذیر خواهید شد. سعی کنید صبحانه را کامل بخورید. اگر می‌توانید مقدار غذای مصرفی خود را بین 6 وعده تقسیم کنید. این کار متابولیسم را فعال می‌کند و قند خون را بالا نگه می‌دارد، بنابراین شما احساس گرسنگی نخواهید کرد.

سعی کنید از غذاهای فرآوری شده، کنسروها و فست‌فودها که کالری بیشتر و ارزش غذایی کمتری دارند، استفاده نکنید.آب و مایعات فراوان بنوشید. نوشیدن آب فراوان، سموم را از بدن خارج می‌کند و پوست شما نیز درخشندگی خود را باز خواهد یافت.

 

۳۰ شهریور:

  برای کسانی که عدم تحمل به شیر دارند توصیه می‌شود

 از مقادیر کم شیر شروع کنید و تدریجا آن را افزایش دهید. از مصرف شیر به هنگام ناشتا بودن پرهیز کنید . تا حد امکان شیر را بصورت سرد مصرف نمایید. از فرآورده‌های شیری استفاده کنید که میزان لاکتوز کم دارند. بهترین جایگزین شیر در افرادی که شیر را تحمل نمی‌کنند، ماست می‌باشد. پنیر هم منبع خوب کلسیم است.

از منابع دیگر کلسیم می‌توان به سبزیجات برگ‌سبز، كلم‌پیچ، شلغم، هویج، پرتقال، انگور، توت‌فرنگی، خرمالو، زیتون، جعفری، اسفناج، كرفس، كشمش، بادام، پسته، گردو، سویا، حبوبات و غذاهای دریایی مانند ماهی به ویژه ماهی تن، كیلكا و ساردین اشاره نمود.

 

۳۱ شهریور:

 بیشتر در مورد روغن هسته انگور بدانیم

این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن تا ۹۰ درصد می‌رسد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی عصاره انگور ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است. اسید لینولنیک برای تولید هورمون‌هایی مثل پروستاگلاندین ضروری بوده و در پیشگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها و تورم شریان‌ها موثر است. روغن هسته انگور به‌طور طبیعی فاقد کلسترول است، به همین دلیل این روغن با پایین آوردن مصرف چربی اشباع شده خطر بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات گردش خون را کاهش می‌دهد.

 استفاده از روغن هسته انگور چه به عنوان چاشنی و چه در پخت و پز، روش قابل توجهی برای کاهش چربی‌های اشباع شده در برنامه‌های غذایی است. این روغن در حالیکه خاصیت ازدیاد میزان کلسترول مفید یا HDL را دارد، میزان کلسترول مضر یا LDL و تری‌گلیسیرید (نمک‌های آلی حاصل از ترکیب گلیسیرین و اسیدهای چرب ) را کاهش می‌دهد.

 

 

برچسب ها: سبزیجات، آنتی‌اکسیدان‌ها، موسیقی، غذاهای نذری، سس‌ها، کدوحلوایی، روغن‌های گیاهی تعداد بازديد: 618 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز